Nekromanti Skattletande i Davokar

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Låt mig först sammanfatta hur jag tror sekvensen för att utröna om jag hittar någonting är tänkt fungera (så ni kan kolla att jag inte missförstått något) så har jag lite synpunkter på detta sedan:

1. Leta fyndplats
Slå ett slag per dygn. RP med högst i Vaksam får slå.
Alternativt har man hyrt en guide och då är det dennes Vaksam som används.
Alternativt har en Lärd RP gjort efterforskningar och då kan denne använda Listig istället.

2. Bestäm fyndplats.
Slå T20 för en beskrivning av fyndplatsen
Slå T4+2 resp T8+2 för antalet fynd innan fyndplatsen är "tömd".

3. Alla får slå varsitt Vaksam en gång per dag för att hitta något.
Slå T20 för att bestämma vad som hittas (bråte, kuriosa, mystisk skatt, artefakt). Olika tabeller för öppna och vilda Davokar.

Dessutom, oavsett om partyt hittat en fyndplats eller ej,
4. Slå för slumpmöte
Slå ett slag per dygn. RP med högst Diskret får slå. -1 i modifikation för varje dag de stannat på samma ställe.
Misslyckande innebär ett slumpmöte. Olika tabeller för öppna och vilda Davokar.

Synpunkter:
a) Jag tycker presentationen av stegen för att hitta fynden är väl kluddig och pratig i PDFen. Alla steg beskrivs minst två gånger med varierande detaljrikedom. Jag hade föredragit en tydlig och klar beskrivning, ungefär som den sammanfattning jag inledde denna post med! :)


b) Jag tycker reglerna inte tar hänsyn till hur RP skapas i spelet. En nykläckt rollperson ska enligt min mening kunna dra nytta av både guide och efterforskningar även om denne startar spelet med Vaksam 15.

För att vara övertydlig: reglerna tar inte hänsyn till att chansen är god att en RP redan har Vaksam 15. Då blir det nämligen meningslöst både att hyra guide och göra efterforskningar. Jag skulle vilja att spelet tillåter specialister vara bättre än deras värden. Det blir alltför förenklande annars. Detta är en generell invändning mot systemet generellt.

En lösning just här och nu vore att låta en guide och en Lärd slå extra slag utöver det vanliga slaget, för att på så sätt bidra oavsett.


c) Jag anser det är alldeles för lätt att hitta en fyndplats. Om jag fattat reglerna rätt är chansen i praktiskt spel 75% om dagen till att hitta en fyndplats. Det kan ju vara kul om man kör rollspel light och mer fokuserar på att hitta fynd, men jag tycker inte det fungerar i fullödigt kampanjspel.

Förslag på lösning: när man börjar leta efter ny fyndplats (antingen för att man just gått in i skogen eller för att man blivit färdig med sin förra fyndplats), slå 2T6 för att bestämma fyndplatsens Undangömdhet. Skriv ner siffran.

Ett lyckat slag för att leta fyndplats innebär att man kommit närmare att hitta en fyndplats - kom ihåg antalet lyckade slag. När antalet lyckade slag uppnår det nedskrivna värdet på Undangömdhet hittas också fyndplatsen.

Detta innebär att det i snitt krävs tio dagars letande per fyndplats. Mycket bättre.

Notera hur detta förslag kan kombineras med förslaget för b! (En grupp med både guide och efterforskningar får göra tre slag á 75% per dag, vilket drar ner snitttiden för att hitta en fyndplats till mindre än fem strax över tre dagar.


d) Jag vet att Symbaroum gärna lägger samtliga tärningar i spelarnas händer... men några hemligheter måste SL ändå få lov att behålla!

Specifikt vill jag att det maximala antalet fynd slås hemligt av SL. Spelarna vare sig skall eller kan veta på förhand när fyndplatsen är uttömd!

Använder man mitt förslag från c) bör givetvis även det aktuella värdet på Undangömdhet hållas hemligt av spelledaren.


e) Jag vet inte om jag gillar att fyndplatsens natur inte är sammankopplad med vare sig antalet eller kvaliteten på fynden.

Jag förstår detta är en enkel generell skattletargenerator men hade nog hellre sett att de enskilda fyndens kvalitet berodde mer på den specifika fyndplatsen än enbart huruvida den ligger i öppna eller vilda Davokar. Jag hade velat att rollpersonerna skulle genom sitt grävande komma fram till fyndplatsens natur och om den är värd att gräva vidare i. Lite som en riktig arkeolog vill ta reda på vad en ruin använts till. Är det en faraonisk grav? Okej, då gräver vi vidare efter artefakter. Är det tjänarnas uthus? Då är sannolikheten stor vi bara kommer hitta bråte, typ.


Tja det var nog allt. Tack för alla exempel på vad man kan hitta, det är väldigt behjälpligt!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Tack för ditt förtydligande av processen för hur skattletande är tänkt att gå till, som vi tänkt oss det.

Gillar också dina förslag på hur skattletande kan byggas ut och husreglas i en kampanj där det intar en mer central position; den artikel vi skrev utgick från antagandet att skattletandet i sig utgör en intressant bisyssla men inte är kampanjens fokus. Därav den relativt höga chansen att hitta fyndplatser, och den relativa risken att möta faror.

Berätta gärna mer om hur det går med skattletande i din kampanj, jag är säker på att det är fler än jag som är nyfiken på hur dina husregler fungerar i spel!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Mja, för egen del tror jag inte jag kommer köra ev. skattletande såhär via slumpen.

Betrakta alla mina inlägg mer som speltestfeedback i efterhand än husregelförslag. Jag skriver mer i det teoretiska syftet förbättra de officiella reglerna än för min egen kampanjs skull...

Mvh Z
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Ok, då är jag med på hur du tänker. Tack för feedback, oavsett!
 
Top