Nekromanti Skepp i stora lass...

King Kromm

Hero
Det har dykt upp ett par diskusioner ang. skepp och dy. både här och på eon forumet, redan dom väckte något i mig, och när man adderar det med det som väcktes när jag läste/såg Horatio Hornblower och nu har börjat läsa på Patrick oBrians serie om Jack Aubery och hans vän Stephen Mautrim så får man fram viljan att veta mer om allt sånt och även kanske till och med få ihop något vettigt av det hela(hehe... stor risk... eller inte...) Men i vilket fall så frågar jag nu ifall någon vet var jag kan hitta info om olika sorters skepp, deras manöverförmåga, bestyckning, snabbhet, lastkapacitet, bemaning och allt sånt. Information som rör sig om sjöslag i allmänhet är givetvis också intressant, allt från 1600-1800 talet är mer eller mindre spännande just nu(för mig iaf) och tja, vet ngn nån bra sida eller bok som det går å få tag på så skulle jag bli ytters tacksam! Något som också skulle va kul å veta mer om är all administration ombord på skeppen i fråga, inom armadan och amiralitetet eller vad det nu kan röra sig om.

Muggas

Hero
Utdrag ur Pirates!-manualen...

Manualen till det klassiska spelet Pirates! tar upp lite fakta om olika skepp från början av 1600- till slutet av 1700-talet. bifogar denna del i ett word-dokument (på engelska)..

King Kromm

Hero
Tackar [ANT]

Har iofs inte tankat eller läst än, men det kommer... nu!

Och förreten, ingen som vet var man ev. kan hitta/få tag på hela pirates!-manualen?? Tack på förhand!