Nekromanti Skeppstermer

Brior

Swordsman
Jag skriver som några kanske vet på en roman om Svavelvinter och eftersom det bilr en hel del resande på havet skulle jag behöva en bra bok med skeppstermer - segeltyper, skeppstyper, planritningar etc. Jag talar då inte i första hand om stora galärfartyg (de dyker upp senare) utan om handelsfartyg av typ koggar, karacker och karaveller.

Är det någon som råkar ha ett bra tips på en bok som är lagom detaljerad? Den kan vara på svenska eller engelska.

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Baldyr

Hero
En klassiker i sammanhanget är nog Björn Landströms bok Skeppet. Den är inte bara informativ och bra, men också väldigt inspirerande med riktigt snygga rekonstruktioner (färgmålningar) på så snart sagt alla skeppstyper genom historien. (Jag använde den själv med stor framgång när jag spelledde Svavelvinter senast./images/icons/smile.gif)

Ett annat tips är Conway's History of the Ship-serie. Det är mer avancerade verk med tungt fackspråk och mängder av tekniska illustrationer. Böckerna är dessvärre tryckta i begränsad utgåva och även dyra.

Lycka till i övrigt - och tappa inte suget!

/Pauli "Baldyr" Paananen (med hjälp av Daniella "Kornella" Carlsson)

Brior

Swordsman
Tack för tipsen, Baldyr - lika välinformerad som alltid!

...och nädå, jag har inget sugtapp för tillfället - har skrivit flera sidor idag. Trollkarlen Ramilard rider för närvarande omkring i eterisk form uppe bland stormmolnen för att tvinga in Kavarellen Vågdansaren i Mynd Mazuldre så att man kan byta ut spadar och hackor till smuggelsvärd. Tyvär tappar han kontrollen över sitt upphetsade åskmoln...

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Pilots Almanac

Pilots Almanac är ett bra marint supplement till Hârnmaster som dock går utmärkt att använda till andra spel. Där finns ett drös färdiga skeppstyper, väderregler, regler för resor, beskrivningar om sjömansgillet, skrock, etc. Sen finns också mer Hârnspecifik information som hamnar och handelsregler men det är inte så stor del av boken.

Troberg

Sinister eater
Om du är intresserad av skönlitteratur i ämnet så är Joseph Conrad av många betraktad som en av de främsta på ämnet. Kanske inte lika faktaspäckad som facklitteratur, men ger mer stämning och sätter saker i ett annat sammanhang.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag kan tipsa om en bok som heter "Marnhistoria" och behandlar till stösta delen svenska flottans fartyg från vasaskeppet till modern tid (i grova drag).

Ett annat tips är att masa sig ned till biblioteket och ta en dagsutflykt i deras hyllor. Där hittar du garanterat något av intresse.

Vasamuseét har säkert en del litteratur, om inte annat så är det ett lärorikt besök.

Marinmuseét i Karlskrona är alldeles lysande, där har de allt från vikingatiden fram till modern tid och säkerligen en del böcker för försäljning.

Det skadar väl inte att ta kontakt med Karlskrona eller Berga Örlogsskolor, de kanske kan ställa upp med information.

Skonertdivisionen i Karlskrona seglar än idag med segelfartyg och de kan troligtvis mest i Sverige om gamla termer.

Lycka till!

Baldyr

Hero
Baldyr - lika välinformerad som alltid!

I ärlighetens namn så öser jag mest ur (eller snarare skummar ytan på) min sambos stora kunnande och allmänbildning. I det här fallet plockade Kornella (som hon är mer känd som på det här forumet) fram böckerna ifråga från sitt privata fack-bibliotek.

Baldyr, som ärar den som äras bör

Falköga

Veteran
Du kanske skulle fråga på "SF- och Fantasy-kultur" forumet
istället för på dod forumet.

Zizop

Swordsman
Det finns numera böcker om skonerterna precis som "Attack till sjöss!" och "Jagare" eftersom skonerterna fyllde 50 år i år.

BÖS och KÖS heter numera Örlogsskolorna enligt ÖS:K ÖS:B.

Den som känner sig mogen för att pröva sina skeppstermer kan ju besvara frågan: Var hittar man "pertkuntingar"?

Vitulv

Aha, där ser man. Jaja, det var ett par år sedan jag seglade med tidigare nämnda fartyg. Tog examen från marinens kadettskola (som ligger på ÖS-kallekrona) i julas och nu har jag inte mycket att göra med flottan längre så jag orkar inte hänga med i alla deras namnbyten/images/icons/wink.gif

Zizop

Swordsman
...öh - när jag gick där så hette det MOHS och KÖS.

Jag har inte riktigt koll jag heller. Men jag har bättre betalt nu än som nybakad fänrik... för tusen år sedan (1997). Jag kan använda en PQ868/872. Om det hjälper/images/icons/smile.gif

Fick du också chans att kräkas på skonerterna? Vi lyckades segla på sämsta segelsäsongen på 13 år... Det ni. Inte en plastpåse eller vant var tort av alla pizzorna - seglen var svarta - vi fick nämligen blodkorv till lunch innan vi såg den igen/images/icons/sick.gif...

Re: Skeppstermer [OT]

Vänta bar tills vår käre vän Jonix anländer till forumet. Då du!
Snubben har väll studerat i snart 4 år på Svenska skepparhögskolan eller nått! Har fått mycket dylik hjälp av honom förut!

Vitulv

Re: Skeppstermer OTOTOT

...och när jag gick där hette det först MOHS, därefter SSS och slutligen Maks. Det du, tre namnbyten på två år/images/icons/doh.gif

Det lustiga är att Maks (som låter så klämmigt) skall vara förkortningen på MArinensKadettSkola. Om man nu tar och översätter förkortningen korrekt så blir det;

Ma=maskin
k=Kommando
s=skola

Maskinkommandoskolan mao. Det är lustigt när folk sätter sig ner och skall komma på finurliga förkortningar/images/icons/tonguea.gif

Ingångslönen är väl inget att hurra för men den skall höjas nu från 15600 till 16900 och vi som blev fänrikar i julas får detta retroaktivt/images/icons/laugh.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Fick du också chans att kräkas på skonerterna? Vi lyckades segla på sämsta segelsäsongen på 13 år... Det ni. Inte en plastpåse eller vant var tort av alla pizzorna - seglen var svarta - vi fick nämligen blodkorv till lunch innan vi såg den igen

<hr></blockquote>

Jodå, jag har kräkits en del på HMS Falken. Det lustiga var att flottisterna kräktes bra mycket mer än oss Amfibiekårister. Det är ju alltid kul att påminna dem om.

Zizop

Swordsman

Nu är jag inte alls med... Hur hann du med att gå där när det hette MOHS?

Jag har en väninna som gick där när det hette SSS och hon gick ut 2000.

Nåja - det kan vara som det vill med det. Det hette MOHS i säkert 16 år innan det helt plötsligt skulle byta namn som man byter underkläder i fält./images/icons/smile.gif

Lustigt med flottans kadetters dåliga sjöben... När vi seglade hade vi ett KA-befäl med och han var som en tub majonäs och det var innan det hade börjat blåsa och han var inte i riggen (där jag påbörjade min sjösjuka, på däck var det ju hur lungt som helst). Annat var det i Biscaya när det gick vågor som hade 11 meters höjd, då fick man hålla i nav-prylarna så att de inte flög av bestick-bordet. Vakten efter så skulle vi skriva nav-prov och vissa fick gå och ta ett break för att tala med Ulrik under provets gång... Vi fick sen göra om provet om vi ville p.g.a. det kanske inte var fair att skriva prov när allting lutar och man måste tala med Ulrik ibland. Jag tyckte jag var duktig på långresan när jag inte kräktes en enda gång./images/icons/grin.gif Jag bara ulkade en gång men det kom inget.

Krille

Super Moderator

"Det är lustigt när folk sätter sig ner och skall komma på finurliga förkortningar"

Som till exempel MUST (Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten)?

Zizop

Swordsman

Precis. Fast jag tycker det är värre när de tar gulliga namn till vapensystem och dylikt. BAMSE, ELMA (anti-ubåtsgranater) eller ELSA (rök-utrymings-luft-tub).

Bara ta och jämför BAMSE med amerikanernas STINGER. Vilket är coolast?

Nä snart så kommer väl SKALLMAN (hjälm och splitterskydd) och LILLE-SKUTT (trampmina) också./images/icons/laugh.gif

Men MUST är ju nästan en av mina favoriter. Speciellt runt jul...

Andra förkortningar är ganska kul när man säger många av dem i en mening.
KJ var visst nere på FJS och trändade GRG-skytte.

Andra förkortningar är meningslösa... Grdman t.ex. vilket är förkortningen för Grodman. Wow, vi lyckades förkorta en hel, en hel jämrans, bokstav.

Vitulv

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Nu är jag inte alls med... Hur hann du med att gå där när det hette MOHS?
Jag har en väninna som gick där när det hette SSS och hon gick ut 2000.

<hr></blockquote>

Nåja, det var en sanning med modifikation. Jag blev antagen till skolan 1999, dvs. kadett (envinklig) och då hette skolan enligt utsago MOHS men jag började inte på skolan förrän januari 2000. Man sålde dock fortfarande MOHS-märken i markan 2001/images/icons/smile.gif

Zizop

Swordsman

Kan bero på att det fortfarande var samma personal som jobbade där som när jag gick där?

Vem var skolchef? Den jag hade i slutet hade inte kunna leda en pluton i strid inne på en offentlig toalett... och den jag hade innan det hade pressveck på sin M90...

Vitulv

Jag hade Kommendör Mats Lindemann (eller Lindemalm, kommer ärligt talat inte ihåg riktigt). Karln hade i varje fall en förkärlek för tal och älskade att sprida obefogad beröm över oss kadetter. Han vägrade dessutom att kalla oss annat än "sjökadetter" trots protester från oss amf-killar. Han påstod att i hans ögon var alla marinens kadetter sjökadetter, även vi som tillbringat hela vår militära karriär 40 meter under markytan i en fast eldledningscentral/images/icons/mad.gif