Rickard
Urverk speldesign
Ett uppföljningsinlägg på följande tråd krävs av alla som skrev då.. För er som inte svarat på den tråden så gäller ursprungsfrågan "Har ni några utstolpade mål som spelare/spelledare som ni vill uppnå?"
Just familjeliv har jag inte lyckats få in, men det beror på att rollpersoner fungerar bäst som ensamvargar. Att ha familjeliv kan innebära en hel del solospelande (vilket är dåligt) eller tama scenarieuppslag (i stuket "din dotter har blivit kidnappad"), såvida inte alla rollpersoner tillhör familjen.
/Han som hittade tråden via en sökning och tyckte den var intressant
Den punkten har lyckats, eftersom jag nu i början av spelmötet tar ett A4-papper och skriver dit 10-15 namn (ibland får spelarna hitta på namn). Under spelets gång så använder jag de namn på personer som jag kommer på och fyller i lite information om dem. Det gör att jag kan återanvända mina spelledarpersoner mycket lättare. Ta några gamla anteckningar, försöka fundera ut hur de spelledarpersonerna har för anknytning i det nya jag har kommit på och vips så har man en igenkänningsfaktor. När vi spelade EDoD så återkom några spelledarpersoner ständigt under spelets gång, men det var också spelarnas förtjänst som återanvände det etablerade.Mer utvecklade spelledarpersoner
Det gör i regel att mina spelledarpersoner sällan förekommer mer än en gång..
Vänner är något som jag löst via mina EDoD-regler, där spelarna kan spendera en poäng ur en viss pott för att förankra att de känner en viss person. Det kan vara en person jag har hittat på eller så kan de hitta på någon helt ur luften som de kan dra nytta av.Ett familjeliv
Jag är trött på att rollpersonerna inte har någon bakgrund.. Inga flickvänner.. Inga vänner.. Detta gäller inte bara mina egna, utan även de andra spelarnas när jag är spelledare..
Just familjeliv har jag inte lyckats få in, men det beror på att rollpersoner fungerar bäst som ensamvargar. Att ha familjeliv kan innebära en hel del solospelande (vilket är dåligt) eller tama scenarieuppslag (i stuket "din dotter har blivit kidnappad"), såvida inte alla rollpersoner tillhör familjen.
Oj, ja. Gud, det här har jag involverat. En bieffekt blev att spelledarbördan inte blev lika tung. Jag har börjat tycka att spelledandet är kul igen. Spelarna drar faktiskt det tyngsta strået.Mer spelarinvolverande
Jag har inte tränat ett smack, så denna punkt har jag inte lyckas uppfylla.Kunna spelleda skräck
Så jag får väl se till att börja träna..
/Han som hittade tråden via en sökning och tyckte den var intressant