Nekromanti Skicka Julkort utomlands

Übereil

Swashbuckler
Jag har ett par kompisar i Staterna som skickar vykort till mig, och jag tänkte att det vore trevligt att göra samma sak tillbaka. Därför tänkte jag skicka vykort till Jul (det skulle dom tycka vara trevligt, dom gillar utländksa språk och traditioner, särskilt Svensk tradition (en av dom har en pappa som av en ren slump bor typ två kvarter bort från mitt hus)).

Grejen är att jag aldrig skickar brev. Och jag skickar inte brev till utlandet heller, för den delen. Så det jag undrar är typ hur man gör. Behöver man frimärken, och isåfall hur många? Ska man skriva avsändaradress såväl som adress man skickar till, och vilken av dessa skriver man isåfall var? Och vem nuförtiden har hand om post?

Übereil

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag antar att vi pratar om ett brev i kuvert här?

På kuvertets "framsida" sätter du frimärken längst upp i högra hörnet, och typ mitt på skriver du mottagarens adress. Något förskjutet nedåt till höger om du så vill.

På baksidan av kuvertet kan du skriva avsändaradressen. Gärna i mindre stil, vanligen på fliken man viker ner när man stänger kuvertet.

(I en del trakter skriver man avsändaren längst upp till vänster på framsidan, men inte i Sverige.)

Frimärken köper jag där jag hämtar saker som skickats med Posten, i mitt fall ICA, där kan man också posta brevet. Fördelen med att köpa frimärken så är att man kan ge dem det ofrankerade kuvertet och säga "och så porto till det här", så väger de och kollar i sin magiska tabell för att se vad portot blir. Du bör klara dig med 20:- om du nu inte gör ett jättejulkort.

--

ALSO! Om man nu läser vad du faktiskt frågade efter... Vykort. På sidan som inte har den fina bilden: Skriv ditt budskap/julhälsning i fältet till vänster. Frimärke längst upp till höger. Mottagarens adress i fältet till höger, stort och tydligt. Du behöver inte skriva avsändaradress.