Nekromanti Skiljelinje

Quadrante

Grisbonde
När upphör ett spel att vara rollspel?

Jag tänker nu i banorna :

- jag vill göra ett spel av något slag.

Lite brainstormande och jag kommer fram till något jag tycker är "skjetabra", så lutar man sig tillbaks och funderar lite til
l.. är detta verkligen ett rollspel?

Vilka komponenter är minimikravet för att det ska vara ett rollspel?

Vilka komponenter får inte vara med(, för då blir det.. en annan spelform) ?

Jag tänker lite på, det finns "rollspel" där man spelar på spelplan.
Det finns rollspel där man spelar utan spelledare(Amber)
Det finns rollspel där man bara kan spela ett äventyr om och om igen (puppetland)
Det finns bords/sällskapsspel där man har en roll.. (heroquest,cluedo).
Det finns bords/sällskapsspel med "spelledare"(brainstorm,Jepardy).Det finns bords/sällskapsspel där man spelar olika "äventyr".

Hur ska jag vara säker på att det jag skapat är ett rollspel?
Har det egentligen någon betydelse, alla spel är väl just - spel?
..eller är de inte det?

? Make no sense - Make sense ?

Feuflux

omjonasson.se
När huvudsyftet upphör att vara "spela en roll"?

En grej jag skulle nämna direkt är det att det ska finnas en spelledare som inte "deltar" i spelet utan snarare styr det (ni fattar vad jag menar). Tyvärr sabbar du detta då du nämner spelet "Amber" (som jag aldrig hört talas om).

"Puppetland" har jag heller aldrig hört talas om, men jag anser inte att äventyrsbrist skulle vara ett hinder för att ett spel kallas rollspel.

Aldrig spelet Heroquest men dock Cluedo. Cluedo är inte rollspel för fem öre enligt mig. Visst, jag kanske spelar "Fru blå" men det är ingen rollgestaltning (inte som jag spelar iaf :gremwink: ) utan avgör bara vilken färg min plupp på spelplanen har. Det saknas även egenskapet i Cluedo, om Fru blå t.ex. fick någon bonus när hon "insert vettigt exempel here" så skulle man kanske se det som rollspelsaktigt.... äsch, jag vet inte.

Det finns bords/sällskapsspel med "spelledare"(brainstorm,Jepardy).Det finns bords/sällskapsspel där man spelar olika "äventyr".

Spelare A: Jag tar orcher 200 kronor.
SL: gör 1T12+1 i skada.
Spelare A: vad är kortsvärd?
*dum ljudeffekt*
SL: spelare A tar 5 i skada.
Spelare B: vad är en sammansatt båge i DoD6 grundreglerna?
SL: rätt, du får 3 erfarenhetspoäng
:gremgrin:

Om jag hade spelat Talisman så hade jag tagit upp det som exempel nu, men det har jag ju förstås inte...

Har jag kommit fram till nånting? Hmm, blev lite konfunderad av Amber där, annars så håller jag fast vid SL-biten. Annars är det nog krav på att man ska gestalta en roll. Jag spelar Cluedo identiskt oavsett om jag är (argh vad heter dom) Fru blå eller Herr grön (som bergis inte finns, men skit i det). Det är alltså ingen gestaltning. Men det beror kanske bara på dåligt rollspel från min sida. :gremwink:

CGH

Warrior
Först måste man ta reda på vad "rollspel" är

Jag är väl ingen auktoritet på rollspel, men själv skulle jag säga att när man inte längre gestaltar någon person, då spelar man inte längre någon roll och då är det inte längre "rollspel" man håller på med.

Sen så måste det ju vara ett "spel" fortfarande, med uppsatta ramar för hur det hela skall gå till. Ramarna kan vara "riktiga" regler, som i DoD, Eon mm, eller friformsregler vilka ändå är en sorts "regler".

1. Man ska försöka gestalta personer (kanske flera, men oftast en)
2. Det skall finnas lite regler runt (de kan vara mycket fria, bara så att de ger ett ramverk och de behöver inte innefatta slumpgeneratorer och värden mm)

Vilka komponenter får inte vara med(, för då blir det.. en annan spelform) ?
Inget. Allt som inte går rakt emot punkterna ovan vågar jag säga. Om rollspelet innefattar andra koncept än rollspelandet är det fortfarande ett rollspel, men det kan samtidigt vara tex. ett stategispel. Visserligen blir det kanske mindre rollspel för varje extra moment som man lägger till som inte passar in i rollspelandet.

Hur ska jag vara säker på att det jag skapat är ett rollspel?
Har det egentligen någon betydelse, alla spel är väl just - spel?
Om det du skapar verkar kul så ska man väl inte hindras utav att det inte blir ett rollspel. Ett problem med annorlunda spel kan ju dock vara att det är svåra att introducera folk till dem.

En annan sak kan ju vara att du inte får samma målgrupp på ditt spel om det blir ett "vanligt spel" jämfört med om det blir ett rollspel.

Lite tankar bara.

CGH - Har uppkörning i morgon

DanielSchenström

Swashbuckler
Om Amber

Man har en spelledare i Amber. Det finns dock spelledarlösa rollspel. Munchausen ska vara ett sådant vad jag förstått.

Vindhand

Myrmidon
Inte för att vara jobbig men...

Vad spelar det för roll?

Lite brainstormande och jag kommer fram till något jag tycker är "skjetabra", så lutar man sig tillbaks och funderar lite til

Om spelet är skjetabra spelar det ju mindre roll (arrghh) vilken typ av spel det närmast kan beskrivas som :gremsmile:

Nåja, det är trist att vara en voice of reason så jag bidrar dessutom med min åsikt.

Att det låter en grupp spelare styra handlingarna av varsin påhittad person i en gemensam fiktiv värld.

Nu har jag aldrig spelat cluedo men inte spelar man en roll i det? Man kan ju inte göra något i spelvärlden...

Jupp och när man även antar en roll och har en gemensam fantasivärld så bör det kallas rollspel, annars inte.

Quadrante

Grisbonde
Re: Om Amber

ok, men man behöver inte ha spelledare..

och, är Munchausen ett rollspel,.. om det är det, vad är det då som gör det till ett rollspel?

Mitt dogmabidragDHRPG , ligger det nära gränsen till vad ett rollspel är, eller långt innanför gränsen ?

Quadrante

Grisbonde
Re: Inte för att vara jobbig men...

Vad spelar det för roll?

Ja, det är väl den del i det hela. Spelar det verkligen någon roll.
Förvisso så får jag kanske inga "rollspelare" att spela det,
men å andra sidan..

Att det låter en grupp spelare styra handlingarna av varsin påhittad person i en gemensam fiktiv värld.
-klipp--

Jupp och när man även antar en roll och har en gemensam fantasivärld så bör det kallas rollspel, annars inte.

All lek är då rollspel alltså?
Om inte, varför då?

Vindhand

Myrmidon
regress

uppfyller all lek:

Nej. Man styr ingen påhittad person när man spelar monopol. Man har ingen gemensam fantasivärld när man leker kull. o.s.v...

Jag kan i.o.f.s. hålla med om att definitionen är litet väl öppen... för att begränsa den till sådant folk i allmänhet (rollspelare i allmänhet i.a.f.) ser som rollspel bör man säkert lägga in något om spelledare eller regler... men då riskerar man att skära bort en del av de varianter som tänjer litet på gränserna. Amber m.fl. :gremsmile:

Egentligen skall man kanske skilja på definitionen för vad rollspelande är och vad ett rollspel är. Rollspelande är ju en aktivitet som kan uppstå rent spontant. Ett rollspel är ju rimligtvis en grunka (jag skulle säga produkt, men det antyder att den skulle vara kommersiell) avsedd för att användas till och som underlättar denna aktivitet.

Så för att svara på din ursprungliga fråga: det är ett rollspel om det skall användas till och underlättar rollspelande :gremgrin:

DanielSchenström

Swashbuckler

Som om jag har tid/ork att läsa genom ett spel, kanske om ett år eller så.

Vad gör det till ett rollspel? Man åtar sig en roll som är överdriven eller så... Någon som har det och har läst mer än att läsa om det kan nog svara bättre på det.

Och visst kan man köra Amber utan SL, men det kan man med alla spel i så fall. Att ta 12 rader på en sida om att dumpa spelledaren är som att säga att D&D är ett spel satt i modern tid för att det har vapen från den perioden.

Quadrante

Grisbonde

Som om jag har tid/ork att läsa genom ett spel, kanske om ett år eller så.
reglerna rymms på mindre än en A4.. men, det var bara en tanke,
glöm det spåret..

Och visst kan man köra Amber utan SL, men det kan man med alla spel i så fall. Att ta 12 rader på en sida om att dumpa spelledaren är som att säga att D&D är ett spel satt i modern tid för att det har vapen från den perioden.

Visst, det kanske inte är det perfekta exemplet..
Men, upphör det vara ett rollspel och blir.. en gruppdynamiskövning(eller nåt) när man dumpar SL ?

DanielSchenström

Swashbuckler

Ryms det på en sida? Ja så upptagen är jag inte så då ska jag ta och läsa det. Säger nån att de har ett rollspel förväntar jag mig tragglka mig genom 50-300 sidor text.

Felet med att diskutera rollspel är att ordet har olika betydelse för olika människor. Det är ju lätt att rollspel betyder "spela en roll" och inte "ett spel med rollgestaltning i". En artefakt av att role playing game blev rollspel och inte rollageringsspel eller liknande i sverige.

Men utan spelledare hävdar jag att det fortfarande är ett rollspel om det gestaltas en eller flera roller och att det finns någon typ av gemensamma regler hur lösa eller strama de än må vara.

Fullständig friform utan några som helst regler är rollgestaltning, men inte rollspel dock.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Spelar roll?

Som andra sagt tidigare. Ett spel kan upphöra att vara ett rollspel genom att förfalla åt två olika håll.

1) Man upphör att spela en roll, utan spelar bara en karaktär med ett visst namn och -- eventuellt -- vissa egenskaper. Exempel på sådana spel är Cluedo och Talisman. Om man vill kan man ju roa sig med att rollspela Likätaren eller Överste Senap, men det gör inte själva spelen till rollspel, eftersom syftet med dem inte är att spela en roll, det är att vinna genom att följa spelets regler.

2) Man kan dumpa reglerna. Då är det inte längre ett rollspel man spelar, då är det improviserad teater. Sedan kan man ha en spelledare hur mycket man vill; det är fortfarande improviserad teater.

Så för att det ska vara ett rollspel ska man spela en roll och ha regler.

Men den viktigaste frågan är:

Om du har en "skjetabra" spelidé, spelar det någon roll om det är ett rollspel eller inte?

/tobias

Quadrante

Grisbonde
Re: regress

uppfyller all lek:

Nej. Man styr ingen påhittad person när man spelar monopol. Man har ingen gemensam fantasivärld när man leker kull. o.s.v...
Jag kan nog säga att jag sett här på baksidan avanserade lekar, där barnen spelar en fiktiv karaktär i en gemensam fiktiv värld..

Jag har också sett tendenser till vad som kan verka vara spelledande,
dvs någon som vill styra de andras handlingar och införa en övergripande idé/berättelse..

Men rollspel är inte lek
Lek är lek, inte ett spel.

Ett spel är en produkt.

/ quadrante rekomenderar sömn..

Quadrante

Grisbonde
dogman

Ryms det på en sida? Ja så upptagen är jag inte så då ska jag ta och läsa det. Säger nån att de har ett rollspel förväntar jag mig tragglka mig genom 50-300 sidor text.
Trobergs dogma sa, max 2A4..
men glöm det spåret, det var en tanke, hör egentligen inte till tråden.

Quadrante

Grisbonde
OT: dogmautmaningen

Hur har du tänkt dig..
Några nya regler som du kan tänka dig avslöja?
Guld-silver-brons medalj i kategorierna.
Någon ny kategori.
Någon gammal som faller bort.

???

Troberg

Sinister eater
Re: OT: dogmautmaningen

Eftersom det är OT och jag inte vill sabba en intressant tråd så kommer jag att svara, men ytterligare frågor tas bäst på PM eller separat tråd.

Hur har du tänkt dig..
Genomförande är tänkt att ske under februari, med omröstning i början av mars. Förhoppningsvis krockar det inte med lika mycket konvent, helger, tentaperioder et cetera då. Dessutom så finns det i alla fall inget vettigt attgöra på vintern.

Några nya regler som du kan tänka dig avslöja?
Jag tänker vara striktare på formatet. A4 och endast A4. Det kan vara stående eller liggande och man kan få ha vikmarkeringar, men det ska skrivas ut på A4. Det var skitjobbigt att ändra om från "nästan-A4" till A4. Regler som reglerar utrymme i övrigt kommer inte att ändras.

Aning kortare tid mellan officiell start och inlämning. Dock får man ju börja när man vill i förväg.

Förtydligande om att man får lov att lämna in flera bidrag.

Bidrag som tidigare deltagit får inte delta igen.

Om detär tekniskt möjligt, dold omröstning och möjlighet att rösta på tre bidrag i varje kategori (det var många som fick oförtjänt få röster bara för att det fanns en klar favorit). Är det inte tekniskt möjligt så kommer jag eventuellt att göra ett textbaserat röstkort som folk kan fylla i och skicka till mig, så får jag räkna ihop det manuellt.

Regeln om att spelen inte får testas på djur kommer att tas bort.

Jag kommer dessutom att be folk att inte diskutera bidragen i jämförande ordalag innan omröstningen är klar. Inte en regel, men ett önskemål från min sida.

Guld-silver-brons medalj i kategorierna.
Mycket troligt, men inte bestämt. Jag måste ju måla mig med bronsfärg och silverfärg för att ta fotografierna för Troberg-statyetten då, och det var så jobbigt att tvätta bort guldfärgen.

Men mycket priser är bra. Det är på lek, då är det bättre att belöna mycket än att ta reda på vem som är bäst (speciellt när en sådan bedömning i slutänden inte direkt är objektiv). Det var flera bra bidrag förra året som inte fick pris, inte för att de var dåliga utan för att det fanns aningen bättre bidrag som snöt alla rösterna. Det är lite tråkigt och därför vill jag ha fler priser.

Någon ny kategori.
Eventuellt, men jag vet inte riktigt vad det skulle vara. Jag är öppen för förslag (men kommer inte att lägga till kategorier i stil med "Bästa fantasy", "Bästa SF" osv).

Dessutom överväger jag en helt separat sidokategori, där man på två sidor ska förklara för en tänkt nybörjare vad rollspel är och hur det fungerar. Vinnande förslaget kommer att läggas med i kompendiet för att göra det mer tillgängligt för nybörjare.

Någon gammal som faller bort.
Tror inte det. Det var vissa oklarheter kring skillnaden mellan vissa kategorier, men jag tror att de är tillräckligt klara för att folk ska känna på sig vad som menas.

Det är alltså inga större skillnader, så det finns ingen anledning att vänta om ni har inspiration nu. (Edit: Fast ni kanske bör vänta med att posta dem tills efter officiellt startdatum, annars kommer andra att känna sig missgynnade.)

Även om alla bidrag är kul, så skulle det vara kul om lite fler professionella speldesigners vågade visa att de har stake nog att ställa upp. Förra gången var det bara en som inte satt och skakade av skräck i garderoben.

Jag hoppas också på mer av de nyskapande tankar vi såg förra gången. Det är kul när folk vågar tänka tankar som inte tänkts förut! Sätt att spela på som inte använts förut. Teman som inte använts förut. Innovativa regelsystem. Sånt vill jag se mer!

Framför allt hoppas jag att alla ska ha kul!

Johan K

Gammal & dryg
För min del så känns det som att det ska innehålla lite saker för att det ska kalals rollspel. För min del så vill jag gjärna ha med aatt det finns en SL & en grupp med spelare, karaktärsblad & beskrivningar, ett regelsystem som man kanske inte direkt slaviskt behöver följa men ändå finns där som en ram.