Nekromanti Skiljelinje

TomasHVM

Swordsman
Re: tack för: Definisjoner duger ikke

"Quadrante" skrev:
Är det möjligt att skapa ett rollspel, där rollerna icke är enskilda personer. Antingen att man spelar en grupp individer , eller att man rent av spelar andra faktorer(extremt exmpl ..Väder, miljö. drame)..

Ja. Jeg tror det er mulig å definere svært mye rart som "roller" i et rollespill. Selv har en gang, med stor innlevelse, spilt en klump av blå leire (svensk "lera"?). Likevel; som basis ligger det nok at man spiller tenkende og følende individer i et rollespill (min leirklump fikk slike menneskelige trekk).

"Quadrante" skrev:
Kan man enligt dig ha ett rollspel utan spelledare.
..,eller om alla är spelledare, eller att spelledarrollen(som vi känner den) växlar fram och tillbaka mellan spelarna.

Ja, absolutt! Spillederen er ikke en vesentlig del av noen definisjon av rollespill. Han er et fortellergrep, intet annet. Spillderen er bare en spiller med spesielle rettigheter. Jeg som spillskaper gir en av spillerne denne rollen, fordi jeg trenger noen som regisserer deler av dramaet for dem. I prinsippet er også spillerne med og regisserer dramaet, men de har mindre dramaturgisk ansvar, og får dermed konsentrere seg mer om sine individuelle roller. Dette er altså et fortellergrep jeg som spillskaper bruker.

Av dette følger det også at spillerne kan tillegges mer ansvar, mer regi, og at ansvaret for dette kan veksle. Det betyr ikke at bruk av spilledere er en dårlig måte å gjøre rollespill på. Spilledere brukes fordi de fungerer i spillet. Men det betyr at det finnes andre måter å organisere et rollespill på. Poenget er å bruke metode og miljø til å skape rammer for interaksjonen mellom spillerne.

"Quadrante" skrev:
Ett annat exempel, spelarna spelar individer, spelet saknar fast spelledare, inget fast äventyr spelas.Speledarrollen växlar mellan spelarna, och de andra spelarna responderar mot dennes beslut. När spelaren får "spelledarrollen, drar denne tre-fyra kort ur en kortlek. [klipp] med kortens hjälp (och begränsning) berättar spelaren/spelledaren vad som händer (/äventyret).När denne spelat ut sina kort, går rollen som spelledare över till näste man.osv.

Är detta rollspel, eller berättande kortspel...

Spørsmålet her er på hvilken måte spillerne "spiller individer"?

Har spillerne muligheten til å tolke rollen sin, til å delta i handlingen gjennom rollen, til å påvirke hendelsene gjennom rollen sin? Dersom det er tilfelle er det ganske sikkert et rollespill.

Dersom spillernes roller er prisgitt "fortellerens" innfall og styring, snakker vi om en fortelling der forholdet mellom forteller og publikum er belagt med visse uvanlige formaliteter. Jeg er fortellerkunstner, og har selv blandet rollespill-teknikker inn i fortellerkunsten, uten at det av den grunn er blitt rollespill.

Et eksempel er at jeg lar publikum være hovedpersonene i fortellingens handling, og lar dem bestemme hva de gjør i kritiske situasjoner. Om dette skjer med elementer jeg har planlagt på forhånd, eller med elementer andre har planlagt for meg (og skrevet ned på kort), er uvesentlig. Jeg vil kalle det fortellerkunst med interaktive elementer, men det er helt klart på grensen til rollespill.

Vi trenger ikke bli redde for at noen ting befinner seg på slike grenser. Det er helt naturlig at virkeligheten ikke er like avgrenset som språket kan gi inntrykk av. Verden er et kaotisk sted der alt flyter og forandrer seg. Når vi aksepterer det blir verden straks mye enklere å leve i. Da kan vi lære oss å forvente det overraskende, og har lettere for å bli gledelig overrasket.

Quadrante

Grisbonde
Re: tack för: Definisjoner duger ikke

Jeg er fortellerkunstner, og har selv blandet rollespill-teknikker inn i fortellerkunsten, uten at det av den grunn er blitt rollespill.

Et eksempel er at jeg lar publikum være hovedpersonene i fortellingens handling, og lar dem bestemme hva de gjør i kritiske situasjoner. Om dette skjer med elementer jeg har planlagt på forhånd, eller med elementer andre har planlagt for meg (og skrevet ned på kort), er uvesentlig. Jeg vil kalle det fortellerkunst med interaktive elementer, men det er helt klart på grensen til rollespill.

Jag har labbat med liknande, fast utan att testa det, som du tydligen har.
Mitt spel (till dogmautmaningen) DHRPG var ett utfall av detta, även om rätt långt från kärnan, dessutom är mitt exempel med kortspelet ett annat.

Pale Imp

Swordsman
Ett rollspel är ett spel där man spelar en roll. Det innehåller alltså två delar: ett spelmoment och ett rollmoment. Spelmomentet omfattar bland annat någon form av förberedelser, någon form av hjälpmedel och någon form av styrsystem. Rollmomentet omfattar att anta rollen av en annan person och agera som den personen. Så länge dessa två moment är genomsyrande och viktiga så är det ett rollspel.

Jag håller inte med om ditt sk. spelmoment, och anser i allra högsta grad att lajv och friform är typer av rollspelande, och hänvisar till mitt föregående inlägg om Interaktiv teater som definition för rollspel.

den håller bättre, eftersom den inte, förvisso likt din definition, kräver en spelledare, men också därför att den tillåter dessa former av rollspelande till hobbyn.

//trött...

Krille

Super Moderator
"den håller bättre, eftersom den inte, förvisso likt din definition, kräver en spelledare, men också därför att den tillåter dessa former av rollspelande till hobbyn."

Det är ju precis därför som jag föredrar min definition med spelmomentet: friform och lajv är inte rollspel, på samma sätt som bilar inte är tåg. Måhända att de har samma ursprung, men jag ser det faktiskt som två helt skilda saker. För mig är det lika naturligt att säga att friform inte är rollspel som det är att säga att Cluedo inte är rollspel.