Jag har fortfarande inte funderat färgigt, men nu när jag fått några svar kan jag skala löken lite och visa nästa mina egna funderingar, och lite vilket spår jag rör mig i.
Alltså; tanken dök upp när vi diskuterade Äventyrssommar i en tråd nyligen. Jag beskrev att jag tyckte att det var viktigt med platser när man skriver mysteriespel, medan Max_Raven då svarade att han höll med om att det var viktigt med miljöer.
Det här fick mig att fundera kring vad jag menade egentligen, och om man som spelmakare skulle kunna få ut något av funderingarna.
För mig är miljön väldigt mycket "stämning och färg". Det är den omgivning man befinner sig i, utan att den nödvändigtvis behöver vara direkt kopplad till själva äventyret. Miljön kan vara en lummig skog, en bullrande storstad eller kanske ett tunnelsystem som aldrig tar slut.
För mig är platsen mer specifik. Den är en direkt "aktör", en motpart för rollpersonerna. Ledtrådar befinner sig på en plats, SLP:er går eller står eller ligger på en plats. En plats kan göra motstånd, i form av att ha svårhittade ledtrådar eller vara snårig att ta sig fram genom.
Så... Jag är som sagt inte färdigtänkt än, men jag lutar lite åt att en och samma plats ofta kan placeras i olika miljöer utan att "äventyret/scenariet" förändras i egentlig mening. Oftast, iaf.