Nekromanti Skillnaden mellan en miljö och en plats?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en fundering; eller snarare ett frö till en fundering. Jag vill inte riktigt gå in på exakt vad funderingen handlar om än, delvis för att jag inte riktigt vet själv.

Men, just nu skulle jag vilja höra vad du tycker är skillnaden mellan en "miljö" och en "plats".

Man Mountainman

Storsvagåret
Rent språkhistoriskt betyder ju "miljö" detsamma som "omgivning", alltså något som om-ger något annat. En "miljö" är alltså relativt till en viss utgångspunkt, medan en "plats" är absolut, bara en uppsättning geografiska koordinater.

Wilmer

Hero
Som jag ser det så har en miljö en viss stämning. Om stämningen på en plats förändras kan miljön där förändras (eller tvärt om) men det är fortfarande samma plats.

En viss miljö kan dessutom finnas på flera olika platser.

Max Raven

T12-kultist
Jag antar att man kan ha tematiska miljöer och ha olika platser inom samma miljö.

Å andra sidan kan platser vara rätt breda också - "det gamla huset", "skogen", "sjön".

Funderar lite över möjligheten att ha miljö/plats som aktör själv (även utan att man går in på Romantikens besjälade natur). Hm.

Simon

Swashbuckler
krank said:
Men, just nu skulle jag vilja höra vad du tycker är skillnaden mellan en "miljö" och en "plats".
Jag uppfattar det som att en "plats" är en plats där något händer, där en scen utspelar sig, där en situation uppstår och spelas. En "miljö" skulle jag kalla för en sorts plats eller ett större område där det kan finnas oändligt många platser.

Så i mitt huvud så handlar det om storlek och specificitet (kan man säga så?). Att det är en specifik plats, en plats i synnerhet, inte i allmänhet, som man säger inom teatern.

Men hur stort eller litet det ska vara för att vara en plats beror helt på vad det är för situation som utspelar sig där. En plats där hundratjugometersmechas utkämpar en episk fight kan vara stor som ett mindre landskap, men en plats för ett samtal mellan två människor, ansikte mot ansikte, kan inte vara större än att de kan höra varandra.

Så skulle jag säga, ungefär. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Precis som andra redan sagt: En plats är ett bestämt område, ett bestämt ställe där någonting utspelar sig. Miljö är omgivningen för allting i stort, i den ingår allt annat, som t.ex. alla platser.

Man kan så klart definiera det på flera plan och enligt mig är det relativt. Om vi ser på en värld så är världen i sig miljön medan berget X eller staden XX är en plats. Men om vi zoomar in så kan lika gärna berget X vara miljön och en grotta vara platsen, på samma saätt som att staden XX kan vara miljön och en krog där är platsen. ... Men om man nu inte ska se allting relativt och krångla så mycket så är det kort och gott förstnämna definition som i stort är min uppfattning.

Intressant frågeställning förövrigt, krank. Något jag aldrig kommit att tänka på förut men som ändå inte behöver vara så självklart.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har fortfarande inte funderat färgigt, men nu när jag fått några svar kan jag skala löken lite och visa nästa mina egna funderingar, och lite vilket spår jag rör mig i.

Alltså; tanken dök upp när vi diskuterade Äventyrssommar i en tråd nyligen. Jag beskrev att jag tyckte att det var viktigt med platser när man skriver mysteriespel, medan Max_Raven då svarade att han höll med om att det var viktigt med miljöer.

Det här fick mig att fundera kring vad jag menade egentligen, och om man som spelmakare skulle kunna få ut något av funderingarna.

För mig är miljön väldigt mycket "stämning och färg". Det är den omgivning man befinner sig i, utan att den nödvändigtvis behöver vara direkt kopplad till själva äventyret. Miljön kan vara en lummig skog, en bullrande storstad eller kanske ett tunnelsystem som aldrig tar slut.

För mig är platsen mer specifik. Den är en direkt "aktör", en motpart för rollpersonerna. Ledtrådar befinner sig på en plats, SLP:er går eller står eller ligger på en plats. En plats kan göra motstånd, i form av att ha svårhittade ledtrådar eller vara snårig att ta sig fram genom.

Så... Jag är som sagt inte färdigtänkt än, men jag lutar lite åt att en och samma plats ofta kan placeras i olika miljöer utan att "äventyret/scenariet" förändras i egentlig mening. Oftast, iaf.

w176

Förlorad dotter
En miljö är en samling av förväntningar, något delvis abstrakt. Nöjesfält, miljionprogram område, engelsk lansbyggd, metropolis fins kvarter.

En plats är något specifikt och konkret. Mc Donalds ute på tuna, rollpersonernas tillhåll, Rosengård.

---

Och rätt mycket kan vara både och för individen. Disneyland tex är både en samling förväntningar och den faktiska platsen.