Nekromanti Skillnaden mellan Eon och Neotech

amnysiea

Veteran
Jag, som är SL i Neotech II, och min SL i Eon III har jämfört reglerna angående döds- och chockslag i spelen. Vi har lite skilda uppfattningar om svårighetsslagen. I Neotech Offensiv står i exemplet om det förenklade skadesytemet att man slår slagen med den svårighet som står vid skadekolumnen. I Eon börjar med med svårigheten Ob3T6 och lägger till svårigheten från skadekolumnen. Enligt Neogames själv ska systemen vara kompatibla.
Hur gör ni är då frågan.

tripp_trap

Veteran
Ob3t6+skadekolumns svårighet för att dö/svimma? Då lär det vara riktigt svårt att överleva en strid, i min spelgrupp hade vi tidigare problem med att de dog för ofta och då körde vi med enbart med modifikationen från kolumnerna. Numera har de dock lärt sig och försöker undvika strider.

Jag tycker det låter väl högt att lägga till ob3t6 som grund, och har inte sett något som antyder att man ska göra det i regelböckerna. Var dock ett tag sen man läste dem och minne är inte min starka sida, så jag kan ha fel.

Regmolar

Swashbuckler
Du har inte blandat ihop det med andra slag, som Faller och Tappar?

Vad jag vet ska svårigheten vara 0 + svårighetsökningar från Smärta och/eller Trauma (beroende på typ av slag) + övrigt (typ magi och frivilliga regler). Ob3T6 + svårighet och du svimmar av ett nålstick, liksom...

Craygh

Swordsman
Jag måste säga som de andra redan har sagt: Det där med OB3T6 plus modifikationer låter så inåt helvete skumt! (Pardon my french) Har spelat EON ganska länge nu och jag har gått igenom de där böckerna ett otal gånger, just för att se om det är någon liten regel man missat och för att fräscha upp minnet, och inte någon gång kan jag komma ihåg att jag hittat något liknande, någonstans.

amnysiea

Veteran
Tyvärr inte då jag inte är SL i Eon III, ska höra med han som är SL om var någonstans han har hittat det.

amnysiea

Veteran
Jag får tacka för dessa upplysande svar, det ser ut som om jag har rätt och det är alltid lika trevligt när det händer. :gremlaugh:

DesertRain

Hero
Så körde vi först, men alla tyckte detvar skumt med Ob3T6 i grund. Så när jag lusläste reglerna hittade jag inget som hur svårt slaget är i grund, bara att svårigheten fås från trauma/smärta/blödning så jag kör med (och antar att det ska vara så) med att man slår så många tärnongar som det står vid kolummerna med 0 i grundsvårighet. Känns lite mysko att dö av ett trauma.

Poseur

Swashbuckler
Om man läser reglerna står det att svårigheten fårs ifrån respektive skadekulunner.

Dvs men normal kroppsbyggnad och man har 18 i trauma inget i blodförlust är således svårigheten ob2t6 att dö.
(inget taffelstrunt om att man har ob3t6+skada i svårighet, då dör man ju av att stuka foten och svimmar av huvudverk)

DesertRain

Hero
Men det står också att alla salg som inte har en given svårighet är Ob3T6, så när jag precis lärt mig reglerna tolkade jag det som att chock/dödslagen hade Ob3t6 som grund det också, vilket visade sig vara felaktigt när man läste det nogrannare.