Nekromanti Skillnader mellan Mutant År 0 och Mutant Undergångens Arvtagare?

Mutanten

Hero
Om vi bortser från det uppenbara att Mutant År 0 utspelar sig före Mutant Undergångens Arvtagare. Vad skiljer de två rollspelen åt? MUA är om jag förstår det rätt en "nyutgåva" av gamla Mutant (samma värld och samma spelsystem) medan M0 är ett nytt Mutant med stark föranrking i gamla Mutant med med ett modernt spelsystem. Har jag missat någon viktig skillnad?

Krille

Super Moderator
Den mest grundläggande skillnaden är paradigmet, eller hur de spelas:

Undergångens arvtagare är ett traditionellt rollspel med äventyr, kampanj och bakgrundsmoduler.

År Noll är ett modernt deltagargenererat emergent rollspel, där mycket av bakgrund, kampanj och äventyr "skriver sig själva" under spel av spelarna själva.

kloptok

Pensionerad astrolog
M:0 är mer postapokalyps än MUA. Jag har inte järnkoll på MUA, men vad jag förstår är det mer något i stil med steampunk än postapo. Sedan har spelen rätt olika regelsystem också. Och som Krille skriver ser spelstilen annorlunda ut. I allmänhet är min känsla för spelen att de är rätt olika på många sätt, men en del settingelement finns med i båda.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Till skillnad från Kloptok skulle jag säga att M:UA är det mer postapokalyptiska av de två spelen. MÅ0 är snarare apokalyptiskt i min mening. MUA har ett väl utvecklat och spritt samhälle som skulle kunna kallas ganska stabilt och wom hållet på att bygga upp världen än mer. MÅ0 är en värld som fortfarande är i förfall.

kloptok

Pensionerad astrolog
Rymdhamster;n72520 said:
Till skillnad från Kloptok skulle jag säga att M:UA är det mer postapokalyptiska av de två spelen. MÅ0 är snarare apokalyptiskt i min mening. MUA har ett väl utvecklat och spritt samhälle som skulle kunna kallas ganska stabilt och wom hållet på att bygga upp världen än mer. MÅ0 är en värld som fortfarande är i förfall.
Okej, men då har vi olika definitioner på postapokalyps. För mig är det mer postapokalyptiskt om det utspelar sig närmare katastrofen och mindre postapokalyptiskt om det finns ett utvecklat samhälle. Postapokalyps handlar för mig mycket om fokus på överlevnad i en värld utan samhällsstrukturer på plats. Det finns nog element av postapokalyps i MUA också (tänker till exempel på den förbjudna zonen) men det är, enligt min definition, mindre postapokalyptiskt än M:0.

Krille;n72511 said:
Den mest grundläggande skillnaden är paradigmet, eller hur de spelas:

Undergångens arvtagare är ett traditionellt rollspel med äventyr, kampanj och bakgrundsmoduler.

År Noll är ett modernt deltagargenererat emergent rollspel, där mycket av bakgrund, kampanj och äventyr "skriver sig själva" under spel av spelarna själva.
Stämmer i princip, i alla fall vad gäller hittills utgivet material - även om grundboxen (alt. nya Kampanjboken) innehåller 70 sidor med äventyrsplatser och annat kampanjmaterial, så helt deltagargenererat är det inte. :)

Kan också nämna att kommande Genlab Alfa har ett mer klassiskt upplägg, med en detaljerad setting och en komplett kampanj.

Rymdhamster;n72520 said:
Hm, här håller jag nog inte riktigt med. Det beror förstås på hur man definierar postapokalyps, men ett central tema i M0 är att bygga upp ett nytt samhälle. Det sker även regeltekniskt via projekt i Arken, osv. Ett apokalyptiskt spel skulle jag snarare säga är ett som utspelar sig medan världen går under. M0 utspelar sig ett par hundra år efter fallet.

Inkognito

Swordsman
MUA är knappt post apokalyps skulle jag säga. Det är helt klart ett bra spel i en spännande värld, men de element som definierar post apokalyps är verkligen inte centrala i varken världsbeskrivning eller kampanj. Världen påminner mer om Stempunk som kloptok skrev och civilisationen har ju i stort sett uppnått 1800-tals nivå!

M:O är äkta post apokalyps där ett centralt inslag (i regler och världsbeskrivning) handlar om att överleva och kämpa om bristande resurser (mat, vatten, gammal teknologi, m.m.)

Regelsystemen är även de två helt olika som nämnts. MUA bygger tyvärr på det extremt utdaterade, ogenomtänkta och hemska BRP-systemet! :)
Jag älskar tunga regler, Wastelands och Western är favoriter (Eon hade legat med på listan om jag var lagd åt fantasy).
M:0 har mkt enklare regler, men otroligt genomtänkta så att de täcker in tusen gånger mer än MUA på ett underbart logiskt sätt som spelar roll.

Eftersom du tagit namnet "Mutanten" så antar jag dock att du har M:0 i din ägo så jag ska inte utveckla mer om hur fantastiskt detta spel är.
Jag äger boxen men förbeställde "zonpaketet" av nya utgåvan tidigare idag. Så bra är spelet.

Mogger

Hipsteranka
Min våta dröm är stämning och känsla från M:UA och regler och spelparadigm från M:Å0. På sätt och vis är det också svaret på vad som skiljer dem båda åt.

Mogger

Hipsteranka
Om M:Å0 hade utspelat sig i samma värld som M:UA så hade handlingen varit förlagd till den tid då kejsar Maximillian stred mot Hydran, så det borde svara på frågan vilket av dem som är mest postapokalyptiskt :)

Jocke

Man med skägg
Jag uppfattar det efter att ha läst fyndlistor osv att tiden innan undergången i M0 var mycket mindre framtid än i M:UA.

Mutanten

Hero
Inkognito;n72546 said:
Jag älskar tunga regler, Wastelands och Western är favoriter (Eon hade legat med på listan om jag var lagd åt fantasy).
En i vår spelgrupp har M0 men han vill inte spelleda det. Just nu lutar jag mer åt Western med Coyote Trail med D6-regler istället för 2T6 och svenska Western-äventyr. Det finns så mycket material till western, old west, american frontier, vilda västern mm.

Men jag gillade M0 när jag läste igenom det. Tyvärr fick jag intrycket att det kräver en spelledare som är duktig på att improvisera och drivande spelare vilket passar dåligt in på spelgruppen.

Mutanten;n72655 said:
En i vår spelgrupp har M0 men han vill inte spelleda det. Just nu lutar jag mer åt Western med Coyote Trail med D6-regler istället för 2T6 och svenska Western-äventyr. Det finns så mycket material till western, old west, american frontier, vilda västern mm.

Men jag gillade M0 när jag läste igenom det. Tyvärr fick jag intrycket att det kräver en spelledare som är duktig på att improvisera och drivande spelare vilket passar dåligt in på spelgruppen.
I så fall kan nog Genlab Alfa vara något för er grupp. :)

Tre solar

Hero
Den mest påtagliga skillnaden mellan spelen är väl att UA är en död produktlinje och därför "färdigt" medan År Noll är relativt nytt och ofärdigt, vilket passar olika grupper.

Sen kan det ju vara värt att tänka på att UAs värld inte känns (post)apokalyptiskt på ett 2000-tals vis (tänk: om det var en film skulle det inte vara filmat med digitalkamera och gråfilter) utan lite mer pilsnerfilm. ÅN å andra sidan innehåller inte de vanliga mutant-klasserna - PSI, ROB och IMM saknas och MD köps separat - och tar sin början i en värld i en tydlig nollpunkt, frikopplad från både framtid (inga barn föds) och historia (man har ingen kultur), vilket gör ursprungssettingen väldigt endimensionell innan man som spelgrupp fyllt den med fler lager.

Mutanten

Hero
TomasFriaLigan;n72670 said:
I så fall kan nog Genlab Alfa vara något för er grupp. :)
Det kan det säket men när vi har spelat klart det då? Fördelen med vilda västern är att det finns så många äventyr till genren.

McAber

Varulv
Även om MUA är "klar" så finns det en hel del där. Dessutom kan man mycket väl ta äventyr från vilda västern och porta till MUA. Tekniknivån är jämförbar, och det finns många små nybyggarsamhällen.

Västern-konflikter mellan boskapsbaroner och småodlare går också mycket väl att flytta in i MUA. Elaka gruvbolag som bryter skrot istället för guld/silver. Det finns många möjligheter.

Jag håller emellertid med om att BRP är något tungrott. Jag skulle vilja prova köra MUA med Savage Worlds och använda deras Super Powers Companion. Man får köra lite nedtonade superkrafter (street level) och kanske gritty damage. Det går inte att emulera alla mutationer och liknande fullt ut eftersom Savage Worlds inte är lika detaljerat. För egen del är det dock inget problem då jag tror man kan få samma känsla av världen.

Mutanten;n72673 said:
Det kan det säket men när vi har spelat klart det då? Fördelen med vilda västern är att det finns så många äventyr till genren.
Sant. Kampanjen i Genlab Alfa är dock skriven för att räcka 10-15 spelmöten, och sen finns hela Zonen att utforska. :)

Mutanten

Hero
TomasFriaLigan;n72747 said:
Sant. Kampanjen i Genlab Alfa är dock skriven för att räcka 10-15 spelmöten, och sen finns hela Zonen att utforska. :)
Jag är väldigt sugen på att spelleda M0 men jag tror jag börjar med ett westernrollspel. Westernrollspel vinner på att det finns så mycket till genren. Men jag hoppas spelleda M0 i framtiden. Om inte annat som variation till westernrollspel (eller deckarrollspel). Men Mutant Undergångens Arvtagare går nog bort baserat på vad som har sagts om MUA här i tråden.

Mutanten

Hero
McAber;n72731 said:
Även om MUA är "klar" så finns det en hel del där. Dessutom kan man mycket väl ta äventyr från vilda västern och porta till MUA. Tekniknivån är jämförbar, och det finns många små nybyggarsamhällen.

Västern-konflikter mellan boskapsbaroner och småodlare går också mycket väl att flytta in i MUA. Elaka gruvbolag som bryter skrot istället för guld/silver. Det finns många möjligheter.
Du har säkert många rätt men min erfarenhet är att det är mer jobb än man tror att anpassa ett äventyr till ett rollspel till ett annat rollspel. Spelledarpersoner, kartor mm.

Äventyr till vilda västern kan jag spela rakt av. Jag behöver bara anpassa spelledarpersonernas värden till D6 och Coyote Trail vilket är enkelt gjort. Jag lägger hellre energi på att binda ihop fristående vilda västernäventyr till en kampanj än jag lägger energi på att Mutant-anpassa ett vilda västernäventyr.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
kloptok;n72522 said:
Okej, men då har vi olika definitioner på postapokalyps. För mig är det mer postapokalyptiskt om det utspelar sig närmare katastrofen och mindre postapokalyptiskt om det finns ett utvecklat samhälle. Postapokalyps handlar för mig mycket om fokus på överlevnad i en värld utan samhällsstrukturer på plats. Det finns nog element av postapokalyps i MUA också (tänker till exempel på den förbjudna zonen) men det är, enligt min definition, mindre postapokalyptiskt än M:0.
TomasFriaLigan;n72539 said:
Hm, här håller jag nog inte riktigt med. Det beror förstås på hur man definierar postapokalyps, men ett central tema i M0 är att bygga upp ett nytt samhälle. Det sker även regeltekniskt via projekt i Arken, osv. Ett apokalyptiskt spel skulle jag snarare säga är ett som utspelar sig medan världen går under. M0 utspelar sig ett par hundra år efter fallet.
Det är möjligt att vår syn på postapokalyps skiljer sig någon gnutta åt, men jag tror snarare att det är vår syn på MÅ0 som skiljer sig. Teman som att alla dör, mutationerna som sprider sig som en löpeldsartad cancer och utbredd sterilitet gör att jag inte tycker det känns som att bygga upp så mycket som att försöka stoppa förfallet. Så för mig utspelar sig MÅ0 i slutfasen av ett hundra+ år långt fall snarare än hundra år efter fallet.

Så egentligen är vi helt överens om vad som är postapokalyps, vi är bara inte överens om vilken sida apokalypsen MÅ0 står =)

Staffan

Myrmidon
kloptok;n72522 said:
Jag skulle säga att M:UA är mer post, medan M:0 är mer apokalyps.