Nekromanti Skillnader mellan Nya Mutant och Mutant år noll.

AnteJ

Veteran
Tjo!

Som rubriken lyder så undrar jag vad det är för skillnader mellan Nya Mutant, som jag äger, som kom ut för ett gäng år sen och Mutant år noll som står på hyllorna nu?

För ett tag sen så kom jag på att göra en Mutant kampanj i grekiska ö-världen. Karaktärerna kommer från en turist-koloni som glömdes bort i civilisationens påskyndade sönderfall och nu börjar äventyret. Legenderna talar om ett förlovat land långt i norr, men det finns galärer på havet som slukar slavar, mutanter och monster sprungna ur i modifierade myter och sagor. Resan "hem" blir lång.

Så, jag stannade till på sci-fibokhandeln i Gbg och kikade på rollspelshyllorna och möttes av ett nytt Mutant som är betydligt tjockare, men vad är skillnaderna? Just nu har jag liksom inte råd att bara köpa på mig rollspel som spelas alldeles för sällan..

Fjodor Pollett

Swordsman
Kortfattat: Det är ett annat spel, både värld och regler.
Spelet utspelar sig långt före pyrisamfundets grundande, ganska nära efter katastrofen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det spel som oftast kallas "Nya Mutant" är den version som kom 1989 (ungefär) och som var ett cyberpunkspel med enorma städer och ogästvänlig vildmark. Det är alltså ett spel i en helt annan miljö än alla andra versioner av Mutant.

Om du med Nya Mutant menar spelet Mutant: Undergångens Arvtagare, så är så är skillnaderna mellan det och Mutant: År Noll framför allt följande:

1) MUA utspelar sig långt efter civilisationens fall, när nya riken har byggts upp, MÅ0 utspelar sig precis efter civilisationens fall.
2) I MUA kan du spela alla möjliga muterade och omuterade varelser eller robotar. I MÅ0 kan du bara spela mutant (och muterat djur om du köper Genlab Alpha).
3) MUA är ett generiskt rollspel där man kan göra lite vad man vill. I MÅ0 har man från början en tydligare roll och det finns en kampanj i regelboken som man kan spela igenom.
4) Spelen har rätt så olika regler.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh;n113623 said:
Det spel som oftast kallas "Nya Mutant" är den version som kom 1989 (ungefär) och som var ett cyberpunkspel med enorma städer och ogästvänlig vildmark. Det är alltså ett spel i en helt annan miljö än alla andra versioner av Mutant.

Om du med Nya Mutant menar spelet Mutant: Undergångens Arvtagare, så är så är skillnaderna mellan det och Mutant: År Noll framför allt följande:

1) MUA utspelar sig långt efter civilisationens fall, när nya riken har byggts upp, MÅ0 utspelar sig precis efter civilisationens fall.
2) I MUA kan du spela alla möjliga muterade och omuterade varelser eller robotar. I MÅ0 kan du bara spela mutant (och muterat djur om du köper Genlab Alpha).
3) MUA är ett generiskt rollspel där man kan göra lite vad man vill. I MÅ0 har man från början en tydligare roll och det finns en kampanj i regelboken som man kan spela igenom.
4) Spelen har rätt så olika regler.
5) Järnringen och Fria Ligan har väldigt olika designfilosofier.

Välj MUA om du vill ha äventyr med detaljerade händelseförlopp, nästan som att läsa en bok eller se en film. Det är spelledarens roll att sätta sig in i alla dessa detaljer och hantera när spelarna lämnar manus.

Välj MÅ0 om du hellre vill få skissat en startposition, och bygger upp intrigerna efterhand, nästan som att få en verktygslåda med pusselbitar men ingen given färdig story.

Ett äventyr till MUA kräver mer förberedelsetid av spelledaren men ger å andra sidan honom eller henne betydligt mer kött på benen i form av en tydlig berättelse att använda direkt eller inspireras av.

Detta gör att MUA och MÅ0 har väldigt olika framtoning. Bortsett från möjligen #1 tycker jag detta är bra mycket fundamentalt än exempelvis #2 (visst finns inga officiella regler för robotar, men det vore inte omöjligt att hacka ihop något fungerande på egen hand, och det skulle förvåna mig om saken inte redan diskuterats på Fria Ligans forum) eller #4 (SÅ värst olika är inte reglerna när det kommer till kritan).

kloptok

Pensionerad astrolog
CapnZapp;n113630 said:
5) Järnringen och Fria Ligan har väldigt olika designfilosofier.

Välj MUA om du vill ha äventyr med detaljerade händelseförlopp, nästan som att läsa en bok eller se en film. Det är spelledarens roll att sätta sig in i alla dessa detaljer och hantera när spelarna lämnar manus.

Välj MÅ0 om du hellre vill få skissat en startposition, och bygger upp intrigerna efterhand, nästan som att få en verktygslåda med pusselbitar men ingen given färdig story.

Ett äventyr till MUA kräver mer förberedelsetid av spelledaren men ger å andra sidan honom eller henne betydligt mer kött på benen i form av en tydlig berättelse att använda direkt eller inspireras av.

Detta gör att MUA och MÅ0 har väldigt olika framtoning. Bortsett från möjligen #1 tycker jag detta är bra mycket fundamentalt än exempelvis #2 (visst finns inga officiella regler för robotar, men det vore inte omöjligt att hacka ihop något fungerande på egen hand, och det skulle förvåna mig om saken inte redan diskuterats på Fria Ligans forum) eller #4 (SÅ värst olika är inte reglerna när det kommer till kritan).
Angående #2: Tanken är ju att robotarna beskrivs som spelbar klass i nästa modul, Mutant: Maskinarium, som i huvudsak skrivs av Thomas "Muterad Mungo" Johansson (Ligan snackar robotar med honom i detta avsnitt av deras podcast). Jag tror den modulen är tänkt ska komma till GothCon nästa år (vågar man lita på det fortfarande?). Efter robotarna kommer de icke-muterade människorna beskrivas i modulen Mutant: Exodus. Båda dessa moduler kommer också innehålla "startkampanjer". I Maskinariumhållet mer i stil med kampanjen i Genlab Alfa, Exoduskampanjen tror jag inte kommit längre än spekulationsstadiet ännu.

Så tids nog kommer man kunna spela alla de klassiska klasserna även i Mutant År Noll.

Angående #5: Det kan vara värt att nämna att kampanjen om de muterade djuren i Genlab Alfa är mycket mer styrd än den i År Noll.

AnteJ

Veteran
Wow! Tack för era ruskigt bra svar! År noll låter onekligen spännande, men det får bli, som Gurgeh påtalade, Undergångens Arvtagare. År noll låter väldigt spännande och kan mycket väl bli en senare kampanjvärld.

Trollkalle

Veteran
Det end jag vet är att fria ligan har snappat upp i detaljerna på dom gamla mutant spelen och gjort en hel kampanj och regler om det.

AnteJ;n113616 said:
För ett tag sen så kom jag på att göra en Mutant kampanj i grekiska ö-världen. Karaktärerna kommer från en turist-koloni som glömdes bort i civilisationens påskyndade sönderfall och nu börjar äventyret. Legenderna talar om ett förlovat land långt i norr, men det finns galärer på havet som slukar slavar, mutanter och monster sprungna ur i modifierade myter och sagor. Resan "hem" blir lång.
Hej! Måhända är diskussionen redan avslutad, men med tanke på din kampanjidé så vill jag ändå inflika att Mutant: År Noll är skapat för att bygga sin egen kampanjmiljö och spela i den, alltså precis det ni verkar planera. Modulen Zonkompendium 2 innehåller också regler för långfärder. Visst finns det en övergripande metaplot, men spelet är byggt så att man själv väljer hur mycket eller hur lite som spelet handlar om den.

Lycka till!