Nekromanti Skills i D&D Next

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Det här tycker jag verkar väldigt modigt av WotC:

"In D&D Next, we very intentionally allow any character to take any skill and tool proficiencies. If your fighter was once a street thief, you can take a background that reflects that, selecting proficiencies that allow you to pick locks, tell lies, and sneak around. The old model of limiting skills by class—saying a rogue can train in Stealth but a fighter can't—appears to provide a kind of game balance, but it's an empty balance. In the end, the usefulness of skills is driven by the adventure or situation, and the more skills you have, the more likely you are to gain a bonus and to have a chance to affect the game. By keeping tool and skill choices wide open, D&D Next makes proficiencies easy for a DM to adjudicate and gives players enough choice to make their 1st-level characters feel unique." (från http://www.wizards.com/DnD/Article.aspx?x=dnd/4ll/20140113)

Eftersom det där skrevs så sent som i januari i år så antar jag att det är kvar i reglerna.

Vad tycks? Är det för radikalt? :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,876
Nej, ska man ha skills så tycker jag det låter bara fint. Jag ska ha en fighter som kan berätta sagor och spela musik och kalla mig bard!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,637
Location
Ludvika
Jag tycker det är jättekul! Man kan enkelt individualisera sin rollperson och göra rimtigt roliga koncept.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,918
Location
Örebro
Då inflexibiliteten i att skills var låsta till vissa klasser var en av de saker jag tyckte gjorde D&D 3-4 så tråkigt så ser jag bara positivt på den här förändringen. Att låsa upp det här gör att man kan variera sin karaktärs bakgrund och personlighet utan att känna sig aktivt motarbetad av systemet.

Übereil
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,366
Location
Stockholm
Det funkar i praktiken så att man får någon eller några skills begränsade av sin class och sedan tre skills och några tool proficiencies och språk för sin bakgrund. Så helt fri är man inte, men det känns ändå som en hyfsat bred och färdig nybörjarkaraktär. Skills gör ju dessutom rätt lite i spelet.
 
Top