Nekromanti Skippa o-teet

Johan K

Gammal & dryg
Kloka ord !!

Kloka ord !!
Även om det här inlägget gör mig lite förvirrad :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:...

Min erfarenhet när det gäller "vissa fortfarande inte namngivna och fortfarande inte bortglömda OT-monster" är helt enkelt att jag inte behövde vänta.
Det där var väl fanimej onödigt! Förut har jag ofta tyckt att du haft anledning att storma in som en piskad tjur och stånga på alla närvarande, för det har ofta varit OT-trådar som jag försökt hålla mig borta från, men att du slänger ut stämplar till höger och vänster på de du inte tycker kan uppföra sig, säger mer om dej än det gör om oss.

Precis som troberg säger har både jag och han förbättrat oss avsevärt sedan diskussionerna om OT drogs upp. Att du nu ryker på som en snedtänd raket visar bara din egen intolerans och omogenhet. Jag är besviken, Krille!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Är det bara jag?

Är det bara jag som tycker det är för mycket tjafs om OT och för lite om rollspel?

Värt en fundering kanske...

(Det här svaret gäller för alla inblandade i alla trådar om OT...)

Krille

Super Moderator
"Precis som troberg säger har både jag och han förbättrat oss avsevärt sedan diskussionerna om OT drogs upp."

Mmm. Från katastrofalt till enbart dåligt. :gremwink:

"Att du nu ryker på som en snedtänd raket visar bara din egen intolerans och omogenhet."

Visst, jag erkänner: jag överreagerar. Det är en ganska naturlig reaktion efter bastant åfftåpicande från vissa personer. Pressar man pendeln hela vägen åt höger så kommer den att svänga hela vägen åt vänster när man släpper den.

Se det som payback för ett och ett halvt år av åfftåpic. Jag är till och med snäll nog att inte ta ut ränta. Kan jag stå ut så länge så kan du stå ut ett par månader. :gremwink:

Men oroa dig inte: om OT-monstren kan hålla sig i schack i ett par månader så lär jag lugna ner mig och komma tillbaka till det lugna mittläget.

Krille

Super Moderator
Re: Är det bara jag?

"Är det bara jag som tycker det är för mycket tjafs om OT och för lite om rollspel? Värt en fundering kanske..."

Tja, det är ju inte så stor förändring från för mycket tjafs som är OT och för lite om rollspel.

Troberg

Sinister eater
Men oroa dig inte: om OT-monstren kan hålla sig i schack i ett par månader så lär jag lugna ner mig och komma tillbaka till det lugna mittläget.
Titta var du står själv. Dina inläggspingpongmatcher med Rising är legendariska. Hur många av din 10500 inlägg är OT?

Nåja, apology accepted. Jag har själv blåst av icke forumsrelaterad irritation här några gånger (främst angående israels etniska rensning i Palestina). Vi är bara människor, sånt händer.

Vi lär oss något av det i stället för att bråka. Jag och BD får smyga in vårt OT-ande diskretare i inlägg som är on topic, du får vara mindre kvick att klappa till med nedsättande svar. :gremsmile:

Se det som payback för ett och ett halvt år av åfftåpic. Jag är till och med snäll nog att inte ta ut ränta. Kan jag stå ut så länge så kan du stå ut ett par månader.
Jag har knappast varit aktiv här på forumet längre än fyra månader. Ett och ett halvt år av OT-ande och jag hadevarit ärkemagiker redan.

Dessutom är inte OT vänd mot dej personligen (även om du verkar tro det), medan dina angrepp är personangrepp, hur mycket du än "inte nämner några namn".
Iom ditt förra inlägg är jag besviken på dej Krille, och trots allt tjatande har jag inte varit det förut.

Krille

Super Moderator
"Titta var du står själv. Dina inläggspingpongmatcher med Rising är legendariska. Hur många av din 10500 inlägg är OT?"

Frågan är väl mest om andelen är lika stor som andelen OT-inlägg av dina 1306. Visst, jag syndar också, men jag och Rising försöker i alla fall hålla oss till ämnet, och två fel gör fortfarande inte ett rätt.

Krille

Super Moderator
"Dessutom är inte OT vänd mot dej personligen (även om du verkar tro det), medan dina angrepp är personangrepp, hur mycket du än "inte nämner några namn". Iom ditt förra inlägg är jag besviken på dej Krille, och trots allt tjatande har jag inte varit det förut."

Nej, jag uppfattar inte OT som vänt mot mig personligen. Det har bara inte här att göra, och om det förekommer ändå så måste någon säga till. Nu råkade tillsägaren bli jag. Tillsägelsen måste dessutom riktas mot syndaren. Det räcker inte med att säga det rent ut i luften. Den måste riktas personligen mot någon.

Jag sticker inte under stolen med att du tillhör en kategori med ett "digert syndaregister" som jag håller ett extra vakande öga på. Det är till och med möjligt att toleransnivån är lägre för dig och andra med lika "digert syndaregister" på grund av det, men "som man bäddar får man ligga" heter det. Det var inte jag som käftade emot när jag bad er att hålla er till ämnet.

Men jag bjuder på det. Jag förstår om du skulle vara besviken på mig. Det skulle jag nog också ha varit. Det enda som jag begär om du tänker vara besviken på mig är att du försöker se på saken ur min sits och betrakta dig själv genom mina glasögon. Fråga dig själv varför jag säger till just dig. Tror du att det beror på en personlig vendetta mot just dig, då blir jag besviken på dig.

Troberg

Sinister eater
Frågan är väl mest om andelen är lika stor som andelen OT-inlägg av dina 1306.
Jag skulle gissa att 20-30% av mina kan klassas som OT, mindre om man är minsta lilla generös med tolkningen av ämnet. Enda massiva OT-tråden jag haft var diskussionen om sex i rollspel, och ärligt talat var det bland flamset där en hel del matnyttigt (syftar inte på det i betydelsen tysk sexkannibalism) där.

Visst, jag syndar också, men jag och Rising försöker i alla fall hålla oss till ämnet
Möjligt, men personligen tycker jag att ett automatiskt upprepande av argument in absurdum i hopp om att motparten ska tröttna är mer irriterande än några OT-inlägg.

två fel gör fortfarande inte ett rätt
Nejdå, men det kanske gör att man bör uttrycka sig lite diplomatiskt.

För att använda ett modeuttryck som jag hatar så är rollspel.nu en community. Även om det handlar om spel, så finns det ett visst behov att skitsnack, att lära känna folk, att brodera ut ett koncept för att testa ny mark (varför inte ett rollspel baserat på mumin, för att ta ett slumpmässigt valt aktuellt exempel) och att bara vara trevliga mot varandra. Det är inte enbart en fråga om att diskutera rollspel, det är en fråga om kamratskap och gemenskap också.

För att ta ett rollspelsrelaterat exempel. Visst är det önskvärt att man spelar koncentrerat och bara pratar spel vid spelbordet. Dock så kommer ibland någon med en kommentar, en minnesbild, en fråga eller något annat som gör att man spårar ur och snackar skit en stund. Det är inte fel, det fyller ett behov, det är en del av att man faktiskt är vänner och inte bara spelar tillsammans. Visst kan det tyckas onödigt och irriterande ibland, men det fyller en funktion.

Ett kortare exempel: Visst kan det vara irriterande när telefonen ringer mitt i en film, men ibland är det ett viktigt samtal.

Nej, nu har jag kräkt ur mig alldeles för mycket love, peace, happiness, krama varandra i trafiken och sånt dravel. Dags att rädda min image: Skjut en amerikan till jul!

Krille

Super Moderator
"Nejdå, men det kanske gör att man bör uttrycka sig lite diplomatiskt."

...som till exempel med ett litet östasiatiskt visdomsord och en kopp te? :gremwink:

"Ett kortare exempel: Visst kan det vara irriterande när telefonen ringer mitt i en film, men ibland är det ett viktigt samtal."

Jupp. Det är därför som man, om man nu har nallen på i biosalongen, har den i tyst läge och går ut ur salongen om den skulle ringa.

Anledningen till att jag käftade emot, var att jag nu (slutligen) börjar bli trött på alla extramammor som finns på forumet nuförtiden. Att jag har skärpt mig kan ingen förneka (trots att det är från uruselt till dåligt är det en förbättring), men det blir knappast bättre av att man blir huggen direkt man gör ett OT-inlägg.

Om du hade visat lite tålmodighet hade du nog insett att inlägget jag skrev som svar på waliums var mer för att markera att jag inte tänker ge mig in i någon mumindiskussion. Jag tyckte att det var ett rätt tydligt sätt att markera att diskussionen var avslutad där, och därför blev jag irriterad när du prompt skulle säga till.
Visst har man ett ansvar som moderator, men man behöver ju inte vara övernitisk.

Jag vet att det inte är riktat mot mig endast, men när du kommer med indirekta antydningar om "en gång syndare, alltid syndare", så kortas min stubin med ungefär 100% och det resulterar oftast i att det smäller.

Som det är nu ger du mej ingen chans att bättra mig. Det är allt jag vill ha. Jag kommer inte att vara helt on topic alltid, men jag är redan långt gången när det gäller förbättring. Låt mig då förbättra mig utan att ge en massa tillsägelser och sätta fart på mina upproriska mekanismer.

Krille

Super Moderator
"Om du hade visat lite tålmodighet hade du nog insett att inlägget jag skrev som svar på waliums var mer för att markera att jag inte tänker ge mig in i någon mumindiskussion."

Du får faktiskt ursäkta mig, för jag tror inte tålmodighet hjälper i det här fallet. Jag uppfattar nämligen signaturen "/BD, som bara lade till det sista om mumintrollen för att se om nån OT-are skulle nappa" som mer eller mindre en uppmaning att hoppa på OT-tåget. Att chrull dessutom försökte fortsätta Mumintråden visade för mig att skadan redan var skedd. Därav tillsägelsen.

"Som det är nu ger du mej ingen chans att bättra mig."

Du har alla chanser i världen. Låt helt enkelt bara bli. Vi extramammor bannar bara om någon gör fel, så ju mindre jag säger till, desto mer har du bättrat dig. Och hur ska du annars veta om du bättrar dig om du aldrig får reda på att du gör fel?

På sätt och vis var det väl det som ledde till OT-syndaregistret - vi var alldeles för toleranta och hoppades på att folk skulle bättra sig utan tillsägelser. Kort sagt, på grund av att vi inte sade till så visste inte ni att ni gjorde fel.

Troberg

Sinister eater
...som till exempel med ett litet östasiatiskt visdomsord och en kopp te?
Ett gott råd om den. Dumpa den innan någon går och pinkar i din brevlåda eller nåt. Den är förbannat nedlåtande och provocerande.

Ungefär som en av våra så kallade samarbetspartners på jobbet som skickade följande historia efter att jag talat om precis hur han skulle fixa ett programfel (editera ett visst värde i en ini-fil...):

Det var en helikopter som kom vilse i dimman. Han visste inte var han var, när plötsligt en skyskrapa tornade upp sig framför honom. Han skrev en lapp med text "Var är jag?" och höll upp den i rutan. En febril aktivitet utbröt i skyskrapan, man ringde, man slog i böcker och man sökte på webben. Till slut såg han hur de skrev en lapp och höll upp i fönstret med texten "I en helikopter". Nöjd med detta svar flög han hem. Hur kunde han veta var han var? Utanför Microsofts supportcenter, de ger alltid korrekta, men värdelösa svar.
Som ni kanske förstår så pissade detta av mig oerhört. Mitt svar hade varit korrekt, konkret, användbart och löste problemet. Jag svarade därför med följande historia:

Det var en supportkille på Microsoft som gjorde lumpen. När de skulle skjuta på skjutbanan så täffade inte ett enda skott tavlan. Han pangade mycket och länge, men fick hela tiden svaret miss. Han satte då tummen för pipans mynning och tryckte av, tittade på den blodiga stumpen och hojtade "Funkar fint här, felet måste vara på er sida!".
Det var nära att det samarbetet slutade där.

Jag gjorde mig kanske skyldig till samma sak med min Javert-historia, men jag försökte poängtera att det inte var en direkt pik utan snarare en intressant person som poppade upp i mitt huvud till följd av diskussionen. Han passade dessutom bra i diskussionen (innan den flyttades) om NPCs, speciellt eftersom jag tror att det är viktigare med en intressant skurk än en intressant hjälte när man skapar en historia.

Jupp. Det är därför som man, om man nu har nallen på i biosalongen, har den i tyst läge och går ut ur salongen om den skulle ringa.
Jag pratade egentligen inte om bio, jag föredrar att se film hemma. Man kan inte ligga i soffan på bio.

Nu tänker jag lämna den här diskussionen, den har urartat till något som inte leder till något bra.

Vindhand

Myrmidon
fundering

Nej, jag uppfattar inte OT som vänt mot mig personligen. Det har bara inte här att göra, och om det förekommer ändå så måste någon säga till. Nu råkade tillsägaren bli jag. Tillsägelsen måste dessutom riktas mot syndaren. Det räcker inte med att säga det rent ut i luften. Den måste riktas personligen mot någon.

Det kanske är något att tänka på för framtida versioner av forumet... Det borde finnas något medium där man kan kommunicera person till person. Någon slags meddelande riktat till en person enbart snarare än hela forumet. Vi skulle kunna kalla det "Privata meddelanden" eller något.

PS: det finns både humor och sens-moral i detta inlägg. Känner du dig enbart road eller enbart upplyst kontakta inläggets supportavdelning.

Krille

Super Moderator
"Ett gott råd om den. Dumpa den innan någon går och pinkar i din brevlåda eller nåt. Den är förbannat nedlåtande och provocerande."

Föredrar du ett ilsket fräsande i stil med "Håll dig till ämnet, din imbecilla idiot!"?

"Jag gjorde mig kanske skyldig till samma sak med min Javert-historia, men jag försökte poängtera att det inte var en direkt pik utan snarare en intressant person som poppade upp i mitt huvud till följd av diskussionen."

Tja, det kanske den roliga historien om helikoptern också var. Vem vet? Den passade ju också bra in i ämnet, precis som Javert. :gremwink:

"Jag pratade egentligen inte om bio, jag föredrar att se film hemma."

Vad du gör hemma hos dig är din sak. Där kan du hojta i telefoner och sträcka ut dig hur mycket du vill. På allmän plats förväntar jag mig dock lite hänsyn. Och trots allt, detta är närmast motsvarande allmän plats, inte hemma i din soffa.

Jag uppfattar nämligen signaturen "/BD, som bara lade till det sista om mumintrollen för att se om nån OT-are skulle nappa" som mer eller mindre en uppmaning att hoppa på OT-tåget. Att chrull dessutom försökte fortsätta Mumintråden visade för mig att skadan redan var skedd. Därav tillsägelsen.
Jag vet inte hur mycket din humor skiljer sig från min, men jag har åtminstone insett att troberg förstod att det var ett skämt från min sida. Chrull svarade inte på tråden förrän långt efter att du hade gjort ditt te-inhopp i tråden, och jag hade sedan tolv timmar tillbaka inte ens varit i närheten av internet när hans inlägg låg in. Att du säger att det var p.g.a. hans inhopp som du stoppade tråden, är ren och skär lögn.
[cynism]Dessutom är han admin (eller mod.), och ni är väl ofelbara?[/cynism]

Krille

Super Moderator
Re: fundering

"Det kanske är något att tänka på för framtida versioner av forumet... Det borde finnas något medium där man kan kommunicera person till person. Någon slags meddelande riktat till en person enbart snarare än hela forumet. Vi skulle kunna kalla det "Privata meddelanden" eller något."

Bra förslag! Det och en slags chatt-funktion, vi skulle kunna kalla det för "vrålruta" eller något, är ju som gjort för off topic! Där kan man ju vara hur off topic som helst utan att någon kan klaga!

Tack för förslaget. Jag ska genast ta upp det med resten av redaktionen. :gremwink:

PS: Det finns en sensmoral och humor i detta inlägg också, fast de är shareware. Vill du utnyttja sensmoralen eller humorn i mer än trettio dagar så skicka 100 kronor till inläggets upphovsman.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Är det bara jag?

Hehehe... Sant sant...
Men jag tycker, som den diplomat jag är, att det bara är onödigt att diskutera vad som är för mycket OT istället för att diskutera rollspel. Men vad vet jag? Jag rehabiliterar från mitt OT-beroende nu... :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
OK, jag tänkte lämna ämnet men nu blir jag inbjuden tillbaka. Nåja, detta är sista inlägget för det här inlägget.

Föredrar du ett ilsket fräsande i stil med "Håll dig till ämnet, din imbecilla idiot!"?
Nej, jag skulle föredra något i stil med "Hörni, kan ni inte försöka hålla er till ämnet?", eller ännu bättre, avleda intresset genom att komma med ett inlägg som styr tillbaka diskussionen till ämnet.

Tja, det kanske den roliga historien om helikoptern också var.
Tro mig, det var den inte, det fanns mer text i hans mail. :gremmad:

Den passade ju också bra in i ämnet, precis som Javert.
Jaja, jag vet att jag var elak, men det var en sån elegant attack att jag inte kunde låta bli att matcha din kinesiska te-historia. :gremsmile:

Vad du gör hemma hos dig är din sak. Där kan du hojta i telefoner och sträcka ut dig hur mycket du vill.
Du missar poängen. Jag blir inte förbannad på den som ringer mig.

Vad du gör hemma hos dig är din sak. (snip) Och trots allt, detta är närmast motsvarande allmän plats, inte hemma i din soffa.
Men, det är ju i soffan jag skriver de flesta av mina inlägg?!?! Förvirrande... :gremsmile: