Re: Syntax error
"Du låter spelarna skapa sina RP helt fritt, utan några som helst begränsningar? Eller sätter du fortfarande begränsningar på poäng (eller vad ni nu använder) men låter dem skapa helt fritt inom det?"
Nej, inga poäng eller andra begränsningar. Spelarna behöver alltså inte prioritera eller rationalisera bort roliga uppslag eller liknande. Det finns helt enkelt ingen anledning att försöka optimera rollfigurer.
Jag tänkte som sagt inte gå närmare in på själva metoden, men den går i korthet ut på att spelarna skapar en så kallad rollbeskrivning (i ord) som jag (spelledaren) sedan omtolkar i form speldata. Det är alltså en slags process där jag gärna kommenterar rollbeskrivning och även hjälper till (vid behov). Spelaren har sedan sista ordet vad gäller all speldata (om min tolkning av rollbeskrivningen inte stämde med spelarens egen bild av rollfiguren). Däremot är det inte särskilt lyckat att göra tvärtom, alltså att spelaren sätter ut speldata själv, och först därefter börjar fundera kring bakgrund, personlighet och rollfigurens koncept i största allmänhet.
"Hur gör du i fall ett om en spelare vill ha en jättemäktig karaktär och en annan en (relativt) maktlös dito?"
För det första ser jag inga "rättviseaspekter" i det. Rollspel går alltså inte ut på att ha mäktigast rollfigur, eller liknande. Alla får dessutom skapa sin egen rollfigur så det vore ju ganska konstigt om någon vore missnöjd eller avundsjuk på någon annans, eller hur?
För det andra så saknar spelsystemet jag använder (mitt eget) helt spelvärden (eller andra slags graderingar av speldata). Därför blir rollfigurer egentligen inte speciellt mycket "mäktigare" än andra rent spelvärdesmässigt. Däremot kan man ju ha olika bra speldata. Alltså de kan vara mer eller mindre användbara i praktiken. (Stridsorienterade speldata är exempelvis i praktiken mer användbara än rent teoretiskt inriktad speldata och liknande, eftersom spelet trots allt innehåller en del våld. Ett barn kan vidare ha lika mycket speldata som en erfaren vuxen, men den vuxnas speldata tenderar att vara lättare att använda i praktiken, under spelets gång. Alltså är den vuxna rollfiguren på sätt och vis "bättre".)
Men jag ska inte gå in på hur spelsystemet fungerar, heller. (Det hör egentligen inte hit.)
/Baldyr