Nekromanti Skiss: Oden

solvebring

Superhero
Ja, jag har äntligen pillat färdigt på den här nu. Eller rättare sagt, jag har pillat till den gräns att jag inte vågar pilla mer eftersom jag får magkänslan av att det är nog och att jag antagligen bara skulle förvärra den om jag försökte göra den bättre.

Liksom mina förra skisser är detta ett foto, eftersom min fläskiga A3 skissbok inte vill platsa i scannern samtidigt som jag inte vill ta till kniven (så slipper vi diskutera det igen). :gremsmile:
Kameran är inte den bästa - just a statement.

Kort och gott, jag försöker förbättra min skissteknik så kommentera mer än gärna. Fast jag ändrar oftast inte på bilder som är "klara" utan tar med mig kritiken till kommande verk istället. Ja, sån är jag.
... Men jag älskar kritik för det är bland de bästa läromedlen så kör i vind bara!

Attachments

Möller

Hubert Hortlax
Horn? Förstärker du inte fördomar här?

Men riktigt snygg. Mycket Riotminds/Trudvang över stilen.

solvebring

Superhero
Horn? Förstärker du inte fördomar här?
Fördomar? Tja, det är väl snarare mest en lustig myt mer än fördom att vikingar skulle ha haft horn på sina hjälmar. Precis som den lustiga myten om att bärsärkar skulle ha käkat flugsvamp.

Jag var dock väldigt dålig på att använda mig referenser i det här fallet, vilket t.ex. syns på korparna som mer ser ut som muterade papegojor. Hur som helst, hade jag haft en bra bild på en schysst hjälm hade det helt klart blivit bättre. Men när jag skissade hjälmen såg den först mest ut som en ful kruka. Att lägga till horn räddade detta snabbt och enkelt. :gremwink:

Men riktigt snygg. Mycket Riotminds/Trudvang över stilen.
Tackar, tackar! Det värmer.

KamiFisk

Hero
Snygg bild verkligen bra sagokänsla över den.

Det som igentligen mest sticker ut är handen.
tummens position är helt fel, den borde inte ens synas på den sidan handen. Prova att knyta din egen hand utan något objekt i och sedan hållandes i ett glas.
Håret och ansiktet tycker jag verkligen att du lyckats bra med. Korparna ser lite muterade ut =) men det förstör inte bilden på något sätt.

riktigt bra jobbat.

Möller

Hubert Hortlax
McFisk said:
tummens position är helt fel, den borde inte ens synas på den sidan handen. Prova att knyta din egen hand utan något objekt i och sedan hållandes i ett glas.
Helt fel tycker jag inte tummen är. Hållandes en cylindrisk ficklampa framför en spegel kan jag få min hand att se ut sådär. Men jag kan möjligtvis hålla med om att det är ett lite småkonstigt grepp och att bilden skulle vara bättre utan tummen.

solvebring

Superhero
Snygg bild verkligen bra sagokänsla över den.
Tackar, tackar!

Kan ingenting annat än att ta till mig och hålla med. Well said! =)

Petter42

Swordsman
Bara smådetaljer och klassiker som ser lite konstiga ut. Korparna ser lite mysko ut, men jag antar att du inte målat så många fåglar innan. Skuggningen på ögonen kan vara tveksamma och handen är fruktansvärd(händer är nog det svåraste att rita på en människokropp, så...). När det bara är smågrejer som blir fel så är det bara övning kvar(jag är i samma stadie själv).
Håret ser rätt bra ut, men jag tycker hårstråna kan se lite tjocka ut här och var(ett måste om man skuggar med linjer) så du kanske ska prova att smeta ut skuggningarna och sedan måla håret(det ger även fördelen att en skicklig ritare kan skugga håret), men det är lite överkurs om du(som jag) mest vill göra sketcher och konceptbilder. Alternativt kan du göra en mer seriekänsla genom att fylla i lite konturer, men jag tror det skulle sabba stämningen i bilden(som är väldigt bra).

solvebring

Superhero
Supertack! ... Här kom med minsann ett stort lass bra och lärorik kritik. :gremsmile: Det tycker jag om.
Förövrigt ska du ha extra tack för berömmet och de olika förslagen på nya tekniker.

... Och nej, jag har nog inte tecknat en enda fågel förr. Fast jag ska försöka bli bättre på det här med referensbilder också. Har börjat samla lite bilder och utklipp. Mitt problem är väl mest att jag enbart vill ha riktiga, fysiska bilder till detta. Att behöva vända mig om mot den stationära eller att behöva trängas med laptopen på teckningsbordet är inte min tekopp. Nåväl, jag ska försöka vara mer seriös med referenser nästa gång för ja - handen är hiskeligt ful men fåglarna är snäppet efter. :gremsmile: