Nekromanti Skiss på nytt stridssystem

Rising

Vila i frid
Re: Men serri!

Valmöjligheterna kan mycket väl vara en del av simulationen i och med att det pekar på det element av satsning och avvägande som finns i strid och försöker simulera den känslan
Där satte du nog foten i kläm.

Jag pekar på hur meningslösa satsningarna är ur avvägningssynpunkt, eftersom avvägningarna själva inte räcker utan eftersom man måste ta till specialregler för olika manövrar.

Jag får höra att det finns andra målsättningar med regler än spelmässighet. Exempelvis realism.

Då säger jag att man kunde uppnått realism utan de meningslösa satsningsmekanismerna och ointressanta valmöjligheterna.

...då kan alltså inte du komma och prata om att valmöjligheterna i sig har med realism att göra!

Om strid i verkligheten har intressanta och svåra fall av avvägning, då skall det finnas i reglerna också. Alltså; målsättningen är spelmässighet.

Jag hatar att behöva förklara trådar för folk, så nu tar jag fram mitt paket med tusen minuspoäng igen. Skall ni svara nu, då skall ni ha läst den här deltråden från början till slut. INTE bara det här inlägget. Det hör banne mig till god hyfs på ett forum.

Så, schush nu, allihopa.

Nå, Xertaix, vi verkar vara överrens om RoS. Jag tycker som du.

Johan Granberg

Swordsman
Re: Men serri!

Okej, jag börjar fatta mer och mer hur du menar nu. Problemet är att jag ser det på ett mycket mer omständigt meta-sätt än du. Jag menar att satsningen i sig har en funktion enbart som en inlevelsegrej, inte för att nödvändigtvis simulera exakt hur strider fungerar eller för att skapa ett spelmässighetsmoment. Det kan kännas rätt långsökt, men jag menar fortfarande att det finns en poäng med det även om det inte används till sin fulla potential. Som sagt, jag tycker inte att det är ett perfekt eller ens lysande system. Men det är fan roligt, och har främjat en grym inlevelse hos mig och mina spelare de gånger vi testat det.

Och nej, vi är inte alls överens. För jag tror fortfarande inte att specialmanövrerna skapades i efterhand för att satsningssystemet är så "genomuselt". Sorry.

Rising

Vila i frid
Jag skrev det här: said:
Jag beklagar att det förbigick dig.
...och nu när jag läste om den här gamla tråden så fick detta stycke mig att gnissla tänder. Och skämmas.

Jag hade verkligen en jättetöntig attityd i den här tråden. Jag skulle säkert kunna hitta en massa sådana här gamla trådar där jag ångrar vad jag skrivit - men det vore förstås inte bra för forumet om alla forumiter började nekrofila efter samtliga gamla trådar där de betett sig illa - så jag nöjer mig med att lyfta fram just denna och säga: "Jag var dum."

Förlåt.

Dimfrost

Special Circumstances
Du är inte klok på något sätt, men du är en bra människa.

Annars är det rätt intressant att jag inte har något minne av att ha skrivit den här tråden, ens efter att ha läst den ...