Nekromanti Skivan - Rollspelet

Hjalle

Swashbuckler
Efter att ha läst en del Terry Pratchett böcker har ett litet trevligt spöke dykt upp i min sommarjästa hjärna - ett spöke som säger att någon borde göra ett rollspel som tar med rollpersonerna i Skivvärlden. Den säger också att denne någon måste bli jag...
Så - varför tar jag inte bara och snickrar ihop nåt?
För det första har jag bara lst fyra böcker, och för det andra så vet jag inte riktigt hur jag vill ha det...

Ett är dock säkert - rollspelandet kommer uppta minst 99 % av spelet, framför tärningsslag och annat. Terry Pratchetts ärld och stämning är alldeles för härlig för att lämna plats till regler.

Jag har tänkt mig att man skulle kunna spela lite vad som helst - samuraj för dem som vill det, ninja för demsom vill det, häxa för dem som vill det och naturligtvis barbarhjälte för dem som vill det.
Äventyrandet ska vara massivt, och på det hela taget oftast på samma nivå som typ i Spännande tider...
Vill man kan man ha lite mer 'stillsamt' (*host*) som i Masker.

Så vad fan är kruxet!? Jo jag vill veta vad ni vill ha för stämning och grejs.

-Hjalle, kissnödig.

Mörker

Warrior
Där har vi det!
Jag fick höra om titeln när en vän glad i hågen införskaffade boken och ville sätta igång... det gjorde vi aldrig.

Hjalle

Swashbuckler
Oops... Jaja, jag ska titta på det där nån gång, men tills vidare så låtsas jag som om det inte finns - jag vill göra sjäääälv!

-Hjalle, ska, ska, skaaaa....

Hjalle

Swashbuckler
Mja, jag bara undrade hur ni tycker jag skulle förmedla stämningen, och hur ni tycker att jag ska göra. Givetvis har jag egna idéer...

-Hjalle

Isilme

Veteran
Är det måhända Hoffa som skaffat boken? Jag skulle mer än gärna vilja vara med på ett äventyr i Skivvärlden om det går för sig.

DODswe4

Hero
Gör som pratchet det blir nog bäst, ändra sen bilden på döden, ta bort luft tuppkammen den är itne specielt snygg

Hjalle

Swashbuckler
Blir det något rollspel så gör jag omslagsbilden själv - faktiskt. Sedan om det blir bra eller inte är en annan sak. Förmodligen kommer Döden vara ganska påtaglig i spelet när man dör. Så kanske det blir en bild på döden. Troligast är att jag gör bild liknande omslaget på Svartkonster, alltså lite allt möjligt kaos och gröfs. Sedan kommer nog döden kika fram i bildkanten, och se, ja, lurig ut.
Ehehe...

I övrigt kan jag säga att det kommer att förekomma minst en katt på omslaget, då katter är så pratchiska. Kanske även en papegoja.

-Hjalle, visionerar.

G

Guest

Guest
Så vad fan är kruxet!? Jo jag vill veta vad ni vill ha för stämning och grejs
Tja, nu låter det här lite pessimistiskt, men varför bryr du dig om vad vi tycker? Gör spelet åt dig själv, för enligt en bunte lagar så får du antagligen inte ge ut spelet. Om du inte köper rättigheter av Pratchett, och det kan nog kosta pengar.

Om vi struntar i det och antar att du skaffar rättigheter alternativt struntar i det och hoppas på det bästa. I så fall så hade jag uppskattat ett väldigt detaljerat perspektiv, alltså du beskriver enskilda personer, pubar, skolor, gator, affärer o.s.v.
Gärna folk som förekommer i böckerna men i väldigt små roller, alltså inte häxorna och gänget utan snarare statisterna.

Sen har jag alltid varit svag för äventyrsuppslag, alltså bara några rader som: x har dött och nu börjar hans arvingar bråka och rp bli inblandade.
Det har inte så mycket med skivvärlden att göra men några sidor sånt hade jag gottat mig åt.

Hjalle

Swashbuckler
Jag bryr mig om vad ni tycker för att jag är tillräckligt naiv för att tro att jag kan lägga ut det som gratisrollspel på någon sida (t ex wrnu) när jag tycker att det är tillräckligt mysigt.

Detaljerat ska det vara. Ankh-Morpork kommer antagligen vara den rekommenderade äventyrsplatsen, men det ska gå alldeles utomordentligt att äventyra i Imperiet och alla andra finelifina ställen (Klatsch mm).

Jag ska försöka väva in rätt så många äventyrförslag i själva texterna. Eftersom det nästan inte skafinnas några regler så lär det bli mycket plats för både det ena och det tredje.

-Hjalle