Nekromanti Skjutvapen till EON?

Saasmaster

Veteran
Hej
Jag och mina polare har under en längre tid lirat fantasy och kände att det var dags att testa på lite post apokalyptiskt. Dock så var vi inte nöjda med mutant och alla dessa oseriösa "halvdjur". Därför tänkte vi (som nu vill köra en relativt realistisk kampanj) sammanfoga eon perfekta stridssystem med mutants kampanjsvärld och historia. Vi är dock osäkra på hur man ska hantera skjutvapen angående Vinit, skada samt träffchanser. Vore bra om någon vet ett hållbart system kring detta och möjligtvis skulle kunna ge ut ett par exempel på vapen och dess skada. Även räckvidderna är vi osäkra på =(.

Tack på förhand
Mvh Jacob + El groupo juego :gremwink:

Phelan

Hero
Är det inte enklast att kolla på Neotech, som kör samma regelmotor som Eon fast i framtidssetting?

Mvh / Phelan

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
I viss mån kan jag hålla med om det där med de talande djuren. Men de är en rätt central del i Mutant. :)

Som redan har tipsats om kan nog NeoTech vara något, ni skulle kunna köra de reglerna rakt av utan att behöva hacka så mycket.

Annars, eftersom ni inte är rädda för att brottas med lite regler kan Wastelands vara värt en titt. Det har dock en annan regelmotor än Neospelen.

Phelan

Hero
Fattigdom suger ju så klart. Förena er och kör studiecirkel, gå med i Sverok eller hitta en rollspelsförening i dina hemtrakter som kanske redan har Neotech i sitt bibliotek, tvinga kompisarna att bidra (kan väl inte vara mer än 300 pix för grundboken?).

Laowai

Hero
Annars finns grundbok, vapenbok, ultra (typ utökad "skapa din karaktär" bok plus en massa fluff till SL) samt en bok till som jag inte minns nu för dryga 450 kalla som digital bok på neogames hemsida. Totalt mkt billigare än hardcopy, och redigt mkt lättare att få tag på.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Du har tillgång till Mutant, eller hur?

Och du har tillgång till Eon.

Eftersom du inte är rädd för att hugga i och pilla lite föreslår jag följande.

Leta fram några vapen som finns representerade i båda systemen och jämför dem. Du bör kunna klura ut vad som motsvarar olika skadevärden och räckvidder i respektive system, bygga en "översättningstabell".

Den lär inte stämma perfekt i alla tänkbara fall, vapentabellerna är nog byggda med större godtycke än du anar, men du lär få hyffsad konsekvens i systemet.

Sedan när du har tabellen är det bara att översätta vapnen ni vill ha från Mutant till Eon-värden.

Omladdnignstider kan ni nog kika på armborst för att få lite riktvärden på.

Lycan

Hero
Jag vet inte hur ni ska göra för att hålla denna tråd on topic på eonforumet. Men jag föreslår att ni försöker.

- L

PalMer

Warrior
Skjutvapen till EON!

Detta håller sig lite till ämnet :gremwink:

Se bifogat dokument som förslag på vapen. Enligt min mening skapas "krut" genom en alkemisk process så vissa länder kommer däremd inte till att ha eldvapen, tex Jargien. De som ligger på utvecklingen är Consaber, Cirefalierna, Thalaskerna, Mühad och Sanarialverna.

Detta är ett första utkast så kom gärna med synpunkter!

/PalMer

Attachments

duncan_UBBT

Swordsman
Re: Skjutvapen till EON!

Du verkar ha lagt ned mycket arbete på dem, och själv tycker jag att bilderna är riktigt bra, men någonting känns riktigt fel när jag tänker på en grupp Thismalver som ifrån ett bakhåll drar av en salva över en grupp med gevär beväpnade Trukher.

Telephalsion

Swordsman

Jag får en bild av ett hundratal thruker i röda uniformer med flintlås gevär i perfekt formation framför en likvärdig skara alver i blå uniformer i likaså perfekt formation avfyrandes sina gevär, sedan ladda om för att mottaga thrukernas skottsalva.

Gentlemannakrig á la eon.

PalMer

Warrior

Hmm, ja jag övervägde att det bara skulle vara Sanari som hade gett sig in i eldvapen leken. Likaså var jag tveksam till att dvärgarna skulle ha något. Nu blev det zolod eftersom de är nära människorna. Ghor och Roghan är alltför konservativa och nöjda med sina armborst för att vilja hänga på utvecklingen.

Krutet bör ha uppfunnits av någon asharisk magiker och sedan spritt sig därifrån. Det skulle kunna försklara varför nästan alla länder och folkslag kommit i kontakt med det.
Låt säga att det uppfanns på 2790-talet, för att sedan utvecklas från små handkanoner till flint/hjullåsmusköter på 170 år?

För att kunna vara med i utvecklingen krävs en god ekonomi då det är dyrt, samt magiker för att ta fram krutet i en alkemisk process. De länder/folkslag som saknar detta (tex Jargien) faller bort direkt.

Nu scannade jag bilder med ett antal vapen på och sedan hittade jag på utifrån dem. Egentligen skulle jag nog bara haft blandade, mer primitiva vapen på ashariska halvön (då ursprunget är där) cirefaliska hjullåsvapen (finmekanik som deras grej), sabriska flintlåsvapen (de måste hänga på cirefalierna i kolonialkrigen), enklare thalaskiska luntlåsvapen (de måste kunna mäta sig med sabrierna), mühadinska blandade krutvapen (mer som individuella statussymboler än som krigsmakt) och sanariska smäckra flintlåsvapen (det som är på bilden kändes bara väldigt alviskt :gremwink:.

Något sådant skulle det kunna vara. Övriga nationer har kanske enstaka vapen hos någon rik person - men de har inte haft råd att anskaffa det på bredd, eller så har "antimagi" religion/kultur satt stopp.

/Palmer tänker..

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Alltså, jag skulle helst se en lösning som gör Mundana mindre snarare än mer lapptäckesartat. Att, som du gör, slänga in vapenteknologi som sträcker sig över ett spann på 400 år känns fullständigt vanvettigt -- sådan teknologi skulle mycket snabbt sprida sig över gränserna. Lägg då hellre teknologin på en fast nivå, typ år 1500, och låt vapnen vara rätt lika från plats till plats. Hakebössor med luntlås känns också som om de kan passas in lättare i Mundanas miljö utan att på ett allt för drastiskt vis förändra den.

Sjunde inseglet

Swordsman

Viktigt att tänka på är att krutvapen var överlägsna medeltida rustningar.

För experiment på detta kan ni kolla Deadliest Warrior avsnittet där en pirat jämförs med en fullt rustad riddare. Serien låter krigare i från olika tidsåldrar möta varandra (teoretiskt) och jämför vapen och rustningar för att räkna ut vilken krigare som skulle ha vunnit en strid. Det visade sig att piratens hagelbössa inte hade några problem med att penetrera ett plåtharnesk.

För att visa på ett krutvapens genomsslagskraft mot vanliga rustningar både dessa få ett penetrationsvärde som dras av från rustningarnas absorbering.

Laowai

Hero

Om du ursäktar så är det baloney.
Det spelar ingen roll vad de påstår, men hagel slår inte igenom plåt.
Enligt han vapen/rustningsexperten, han med egen hemsida så testades plåtrustningar med att beskjutas med antingen en musköt eller ett armborst. Om skottet gick igenom kasserades rustningen omedelbart och smiddes om.
En hagelskur har betydligt mycket mindre kinetisk energi fokuserad på samma ställe, och har därför inte en snöbolls chans i helskotta att slå sig igenom 2-3mm härdat stål.

Ah, kan vara värt att nämna att "skottprovet" har jag läst om i diverse andra böcker med, jag bara minns inte vilka, och "öh, en bok om typ, rustningar" låter inte så bra att ha som källa.

Laowai

Hero
Angående omladdningstider så var standarden för en god soldat tre skott i minuten med flintlås. Med de andra modellerna vet jag inte riktigt då jag mest har läst om gevär från 1700-tal och framåt.

För övrigt så fanns det riktigt precisa räfflade gevär så tidigt som på 1500-talet.

Pendragon

Swashbuckler

Sjunde inseglet said:
Viktigt att tänka på är att krutvapen var överlägsna medeltida rustningar.

För experiment på detta kan ni kolla Deadliest Warrior avsnittet där en pirat jämförs med en fullt rustad riddare. Serien låter krigare i från olika tidsåldrar möta varandra (teoretiskt) och jämför vapen och rustningar för att räkna ut vilken krigare som skulle ha vunnit en strid. Det visade sig att piratens hagelbössa inte hade några problem med att penetrera ett plåtharnesk.

För att visa på ett krutvapens genomsslagskraft mot vanliga rustningar både dessa få ett penetrationsvärde som dras av från rustningarnas absorbering.
Å andra sidan har det upprepade gånger visats i Bamse att krutvapen LÄTT besegras av ett finger i mynningen. så även om krutvapen > rustningar så är det ändå UPPENBART att fingrar > krutvapen.

Men seriöst, Deadliest Warrior är mindre trovärdigt än kvällspressen. Snälla, försök inte använda det programmet som "bevis" eller argument på något sätt alls i framtiden.

/Joel

Laowai

Hero

Av det lilla jag har sett (nåt avsnitt med zulu vs Viking och ett med samuraj vs ninja eller hur det var) så verkar det som att skaparna bara bestämmer sig för vilken de tycker är mest awesome och sedan hittar på ett gäng anledningar till varför den borde vinna. Trodde att Discovery var bättre än så om jag ska vara ärlig.

Arfert

Facit

kollade nyss, av nyfikenhet, på några fighter från programmet på Youtube... monumentalt fjantigt.

Piqipeg

Veteran

Tack detta är väldigt användbart till det äventyr jag planerar! =)

Tänkte på en sak dock, borde det inte vara någon regel för förlorad sikt av röken som blir innan skotten går av? Åtminstonne till vissa av vapnen?