Nekromanti Skogsbrand

Troberg

Sinister eater
Jag hoppas ingen här hamnar i kläm i skogsbranden, den verkar rätt elak.

Själv sitter jag en timme från den, och känner ändå av effekterna. Idag är det bättre, men igår så var det som en maffig solnedgång merparten av dagen på grund av rök, allt är fullt av sot och aska och luften gick knappt att andas på grund av all rök (åtminstone för oss astmatiker).

Det verkar som om det är lugnare nu, blåsten har lagt sig, och då hjälper brandens eget vädersystem till att släcka den (det blåser in mot en skogsbrand). Det är ändå lite oroligt här dock, en annan större brand har poppat upp i Falun, och nu har ju brandkåren redan häcken full...

Well, well, worst case så får man väl åka och skaffa en dieselgenerator, några pumpar, en massa slang och tillräcklig hårdvara för att inte kunna tvångsevakueras...

Oden

Veteran
Bor i Fagersta och hittills har vi bara haft röklukt samt för tre dagar sen då vi hade 30 meters sikt och sedan rökdimma. Av vad som sades nu på morgonen verkar inte heller Norberg behöva evakueras.

Troberg

Sinister eater
Well, om någon behöver support så säg till. Jag har ett stort hus, och är husdjursvänlig (inom rimliga gränser, inga flodhästar eller spindlar och sånt (äh, förresten, det hade varit coolt med flodhästar i ån, så flodhästar är OK)).
Krille said:
Björn Wärmedal said:
Nu blev jag jättesugen på att organisera någon slags aktion där man får någon att åka till colombia och smuggla hem en flodhästbebis till Troberg.
Dante said:
Vore det inte enklare att åka till subsahariska Afrika, där de bor?
Björn den gode said:
Äh alla vet väl att om en ska smuggla nåt så ska en göra det från Colombia.
Arfert said:
Det finns flodhästar i Colombia, som rymt från en kartellboss privata zoo. De trivdes bra. Bättre än Afrika.

Zorbeltuss

Hero
Jag hoppas ingen råkar illa ut, det verkar som att Sveriges kommuner får se över sin krisberedskap lite också, att deras siter går ner är inget konstigt när de inte bara vidarebefodrar till en mer kapabel krissida och att bara ge information via facebook och twitter är katastrofalt. De borde vidarebefodra folk som söker information till en mer anpassad instans av svenska myndigheter.

Till er som bor där kan jag önska att allt går väl.

/Luna Lovegood som bott i närheten

Poseur

Swashbuckler
Likt Troberg hoppas jag också på att ingen här (ingen alls faktiskt) hamnar i kläm. Den verkar ju gå framåt emot Norberg just nu och det brinner på jäkligt illa. Sitter i Falun, ca 7-8mil bort, idag verkar röken gå åt annat håll men igår (och i lördags) var det riktigt illa. Igår var hela himlen mörk och gav ett fint askregn och jag tror den bidrog till den illa åskan som var.
Så hoppas att de kan få kontroll på elden.

Troberg

Sinister eater
Det verkar brinna härikring nu också. Såg en helikopter (en röd-vit BO-105) med brandsläckningsbytta två gånger, på väg nordväst (dvs bort från Sala). Dels var det fel håll för att vara Sala, dels flyger man inte transportsträckor med hängande last. Har dock inte hört något mer om det, sedan min far dog så har jag inte längre några inside-kontakter inom helikopterbranchen.

Vimes

Sillkung
Det är rökigt som fan i Västerås med omnejd nu också, men branden rär sig väl i nordvästlig riktning huvudskligen vad jag vet. Var bor du Troberg?
Troberg said:
Borlänge, sveriges inavelscentrum.
Konrad Konvalj said:
Fnuk. Gick inte att gilla en kommentar. Jag gillar så klart inte att det röker och brinner utan jag gillar Trobergs inavelscentrum.

Bunny

Crazy like a fool
Som Sala-bo kan jag konstatera att veckan varit mycket het och rökig, och att det varit skitdålig tajming att vara kattvakt just nu. Katten har angstat ganska mycket över att Sala förvandlats till Sodom.