Re: Bara du lär dig något så
vissa ämnen är svårt att ändra i (matte, Engelsks, Fysik å så)
Ursäkta frågan, men om du inte är intresserad av dessa ämnen, varför går du ett program där du måste läsa dem?
Ja ok, engelska och matte måste man ju ha om man vill plugga vidare. Engelskan är egentligen en baggis att få intressantare. Börja läsa mer på engelska, lyssna på engelska talböcker eller radioteatrar och försök att då och då lyfta blicken från textremsan.
Om matte kan jag ju bara säga att allt det där som man trodde var onödigt någon gång alltid kommer upp när man minst anar det och då är man glad att man åtminstone ansträngde sig lite halvhjärtat.
Fysik...tja, du behöver inte det här ämnet om du inte ska läsa det på högskola eller något som kräver det. Men om du inte gillar det från början så kanske man ska läsa något annat än att skaffa massa studielån på något man inte gillar. Fast fysik är användbart. om inte annat för att veta hur saker och ting förhåller sig till varandra. Det är så mycket mer än bara siffror. Även om det känns som så ibland.
Kolla med studievägledaren om det inte är omöjligt att byta till ett intressantare program. Att härda ut för sakens skull är bara dumt. Sänker prestationen i andra ämnen. I värsta fall blir du som jag. .....eller det är ju inte så illa faktiskt. gör som du vill. Jag snackar bara som en som hoppade av gymnasiet för att jag inte hade minsta intressa av det jag läste och sedan hankade mig fram på Komvux några år för att slutligen hitta rätt på folkhögskola. Nu pluggar jag på Högskolan i Gävle. Jag kan inte säga något annat än att det enda felaktiga val jag har gjort är att välja fel program i nian.
Det där med att naturprogrammet (jag gissar att det är det du läser) leder till fler jobb än andra progam, det är bara en myt. Det gör det inte heller lättare att klara av att plugga vidare så vida du inte tänker läsa naturvetenskap och det går lika bra att läsa samhällsvetenskaplig inriktning. Om du vill jobba så är det definitivt skitsamma. Folk skiter i vad du har pluggat, bara att du har gjort det (jobb som inte kräver högskoleutbildning). De är i allmänhet mer intresserade av vad du har gjort, inte vad du har pluggat och vilka betyg du har.
Alla vet mer eller mindre att betygsystemen inte är en bra skala på kompetens. Betyg behöver du för att söka vidare och ju högre betyg desto större valmöjligheter, punkt. Ingen jag känner har någonsin behövt visa upp betyg för att få ett arbete. De har bara undrat vad de har pluggat och att de har gjort det.
Och det där med att det kan kännas jobbigt att lämna kompisar, well det är skitsamma. Efter studenten träffar du ändå inte majoriteten av dem. Du skaffar nya vänner helt enkelt.
Kort sagt. Läs det du är intresserad av. Du vinner på det i längden. Skulle programmet du läser sakna något ämne som du behöver för att söka vidare finns alltid komvux eller typ hundratusentals olika alternativ där du kan komplettera.
- ostro