Nekromanti Skolarbete

Golconda

Veteran
Vet inte vilket forum det här ska vara i så jag chansar på det här. Jag håller på med ett arbete på skolan i Psykologi B och ska arbeta om gruppsykologi. Jag skulle vilja veta om nån vet nån källa för information om gruppsykologi när man rollspelar. Min frågeställning är "hur påverkas rollerna i gruppen när medlemmarna aktivt försöker anta en annan roll och varför". Behöver info fort eftersom jag e sent ute.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Skolarbete [edit]

Det har inte gjort mycket studier över just hobbyverksamheten rollspel.. Jag vet ett par nissar nere på Gotland som har EU-bidrag för att studera rollspel.. Den sammanställning som jag vet finns kan du hitta på....* Ja, just det.. Nu har jag letat i 10 minuter på SVEROK:s (Sveriges Rollspels- och Konfliktförbund) hemsida och inte lyckats hitta den.. Vad jag däremot hittade var artikeln "Lajv ur ett socialpsykologiskt perspektiv".. Det kanske kan intressera dig? Jag fann det på SVEROK:s <A HREF=http://www.sverok.se/index.php?id=447>arkivsida</A>..

Artikeln jag ursprungligen letade efter heter "Beyond Role and Play" och är en (pretentiöst/ambitiöst) finsk- och svensk samarbetssammanställning av vad tusan rollspel är för något.. Det står "Editors: Markus Montola, Jaakko Stenros", vad de nu menar med det.. Fast artikeln är på 321 sidor och kanske inte vad du letar efter om du har brådis? Dessutom vet jag inte om det tar upp frågan du vill ha svar på.. :gremtongue:

Sökte lite på forumet och fick fram följande länk till artikeln: http://www.ropecon.fi/brap/

/Han som annars kan säga att hierarkin är relativt fast och ändras bara om karaktären är såpass extrem att den kräver att den har någon social statusskillnad (så som en underdånig gycklare eller en överlägsen riddare)

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till den sista länken</FONT>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Skolarbete [edit]

Tackar för länken han..
Även om man inte är just i behov att skriva någon uppsatts, så är det ju intressant att läsa sådana här uppsattser.

/ Johan K, som ska läsa det här så fort skrivaren fått tumemn ur & printat ut det..