Nekromanti Skor

chrull

Stockholm Kartell
Jaha Hunk, har du hittat något bättre än Vass när det kommer till finskor än?
Jag har ännu inte varit och skaffat mig ett till par, men det börjar bli dags. I höst eller sommar tror jag!

Hunk

Hero
Jag missade den här tråden när jag lade upp en mer rollspelsspecifik skotråd...

Jag är dock ganska fast i det centraleuropeiska skoträsket och har numera fem par Vass + ett par som är under tillverkning (Cordovan Budapesters på 3636-läst med 270 graders goysersöm) och två par Budapesters från Attila. Jag skulle nog säga att Vass är strået vassare än Attila när det gäller kvaliteten på ovanlädret och Vass är i grunden något billigare, men Attila har fördelen att de gör lästjusteringar utan extra kostnad. Dessutom passar Attilas klassiska Budapesterläst (Manual) i sitt ojusterade utförande min fot betydligt bättre än Vass dito och passform är ju viktigare än perfekt ovanläder.

chrull

Stockholm Kartell
ska ta och besöka attila då.
Hur många av Vassarna är från hyllan och hur många är gjorda för dig?

chrull

Stockholm Kartell
Och vad kör du på för sulor? Helläder eller lägger du på gummi?

cogitare

Swashbuckler
Får man fråga hur mycket sko-kontot belastas per år för de här skorna. De känns ganska exklusiva.

Om man nu vill ha ett par av de här tjusiga skorna, hur mycket får man pynta upp?

Cog.

chrull

Stockholm Kartell
cogitare;n172249 said:
Får man fråga hur mycket sko-kontot belastas per år för de här skorna. De känns ganska exklusiva.

Om man nu vill ha ett par av de här tjusiga skorna, hur mycket får man pynta upp?

Cog.
Det beror såklart på modell, valutakurser och om man tycker att resan till budapest är en del av priset eller inte. Men räkna med att för ett par Vass börjar det på 2-3000kr från hyllan och ska du få dem efter dina mått kostar det såklart mer.

cogitare

Swashbuckler
chrull;n172255 said:
Det beror såklart på modell, valutakurser och om man tycker att resan till budapest är en del av priset eller inte. Men räkna med att för ett par Vass börjar det på 2-3000kr från hyllan och ska du få dem efter dina mått kostar det såklart mer.
Ok, och man kan inte köpa ett par via nätet på något sätt. Utan det är på plats eller inte alls?

Cog.

chrull

Stockholm Kartell
cogitare;n172257 said:
Ok, och man kan inte köpa ett par via nätet på något sätt. Utan det är på plats eller inte alls?

Cog.
Öh, jag vet faktiskt inte. Men jag rekommenderar absolut ett besök. Ta med partner eller polare och kör en spaweekend med skoshopping och slotttittning! Väl värt besöket.

chrull

Stockholm Kartell
(flyg och hotell till budapest går med lite planering och framsikt hitta väldigt billigt! när jag var där räknade jag snabbt ut att flyg, hotell och heldags spabesök i budapest blev för två personer billigare än vad en heldag på Yasuragi i stockholm kostade. Men såklart, gratis är det ju absolut inte...)

Hunk

Hero
cogitare;n172249 said:

Cog.
Vass grundpris för standardmodellet i kalvskinn är 135 000 forinter/450 Euro
Sedan kostar det extra om man vill specialanpassa modellen eller om man vill ha speciella skinntyper (typ Cordovan, alligator, krokodil etc). Jag har gjort variationer utan att behöva betala något extra, dock, men det beror nog på att jag har köpt ganska mycket från dem. På plats i Budapest är det enklare att prisförhandla.

Attilas hyllpris är 390 EUR, men de har extremt lite på hyllan. Deras pris för specialbeställda skor är 490 Euro, men då ingår måttanpassningar (Vass pris med måttanpassningar tror jag är 700 Euro).

Hunk

Hero
cogitare;n172257 said:

Cog.
Vass kan man beställa ifrån via e-mail utan att behöva besöka dem. Man kan skicka tillbaka om de inte passar (men får då stå för frakten). Detta gäller även om man specialbeställt utanför standardmodellerna. Bäst är dock såklart att först prova ut på plats.

Attila säljer inte till kunder som de inte själa har mätt fötterna på, så där måste man besöka butiken.

Hunk

Hero
chrull;n172247 said:
Hur många av Vassarna är från hyllan och hur många är gjorda för dig?
Ett par från hyllan, ett par köpta begagnade, resten specialbeställda.

Hunk

Hero
chrull;n172248 said:
Och vad kör du på för sulor? Helläder eller lägger du på gummi?
Det beror på lädersulans kvalitet. På ekbarksgarvade sulor (som Vass, Attila och de flesta brittiska premiumlinjer använder), så gör jag det inte. På sämre sulor (Loake, C&J benchgrade, Carmina, Yanko m.m.) samt såklart också alla durksydda skor man vill kunna använda annat än på fest, har det däremot såklart en poäng. Jag roterar dock skorna så mycket, så jag har inte limmat gummi på annat än ett par italienska durksydda skor och ovanlädret på dem är så risigt att jag ändå inte använder dem.

Hunk

Hero
Det här kanske egentligen passar bättre under Promotiondelen av forumet, så moderatorerna får gärna flytta inlägget dit om de finner det lämpligt, men just nu har Herrstil.se en Kickstarterkampanj för randsydda skor till lågpris:https://www.kickstarter.com/projects/herrstil/myrqvist-goodyear-welted-affordable-high-quality-s/

Den är ju inte i närheten av Kults nivåer, så det kanske känns som lite futtigt, men modellen Strömsö i mörkbrunt tror jag skulle vara perfekt för de flesta svenska spelkonventen. Jag kan dock inte gå i god för kvaliteten, men en bekant som fick ett recensionsex i förrgår säger att de åtminstone är värda vad de kostar (och förmodligen mer). Jag hoppas att jag hinner ta en sväng förbi honom innan Kickstartern är över för att själv kunna bedöma passform och kvalitet. I så fall lovar jag att återkomma!