Nekromanti Skräckäventyr om att utforska skepp eller flygplansvrak

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Är det någon som har några sådana tips? Känns som det borde finnas iaf något Cthulhu-äventyr som handlar om detta?

luddwig

Lawful evil
Jag har inga konkreta tips, men om jag känner Robert Jonsson rätt så borde det finnas ett gäng sådana äventyr till Leviathan.

Henke

Hittade ett CoC-äventyr "Final Flight", men det verkar mer handla om överlevare från en flygplanskrasch. Det jag är ute efter är snarare att RP skall utreda omständigheterna kring ett försvunnet flygplan eller utforska något större fartyg som verkar ha förlist under omklara omständigheter.

'Spawn of Azathoth' har nåt kapitel med dykning till ett vrak. Cthulhu Now-boken hade ett scenario med modern dykning och u-båtar, lite speciella omständigheter, men i alla fall.

Henke

Tack för dessa tips. Oklart om det är detta jag är ute efter. Jag tycker nog generellt att ovisshet kring när en farkost är försvunnen och utredningen kring vad som egentligen hänt är intressant tema och det är lite förvånande att det inte verkar användas oftare än vad det gör.

Nu när du nämner det håller jag med, det borde ju vara en hel drös på det temat. Fast slänger man ihop något själv kan man ha lite roliga varianter: samhällen dränkta av dammar eller översvämning, underjordiska städer eller vulkandrabbade som Pompeji, en övergiven by drabbad av förmodad naturkatastrof fast spåren kvarlämnade ger en helt annan story. Eller ett försvunnet tåg...

Daniel

Swordsman
Coriolis-äventyret "Det döende skeppet" om en stor fraktare som slutat svara på anrop och drivit iväg i ny farlig kurs behöver ju inte nödvändigtvis utspela sig i rymden, utan kan skrivas om till liknande scenario till sjöss i vår värld. Omskrivet till andra förutsättningar funkar delar av intrigen och upplägget nog riktigt fint till typ Call of Cthulu-setting!

Om du inte redan sett filmen "Virus" från -99 rekommenderar jag den som inspiration på skräcktemat undersöka ett upphittat fartyg. Jag använde den som stor influens till min version av ovannämnda Coriolis-äventyr, med repliker om gällande procenten på bärgarbelöning och sådana små stämningsfulla detaljer.

Edit: Även filmen "Deep Rising" från -98 kan ge en del inspiration, med snarlikt tema!

Henke

Voldstagg13;n315557 said:
Nu när du nämner det håller jag med, det borde ju vara en hel drös på det temat. Fast slänger man ihop något själv kan man ha lite roliga varianter: samhällen dränkta av dammar eller översvämning, underjordiska städer eller vulkandrabbade som Pompeji, en övergiven by drabbad av förmodad naturkatastrof fast spåren kvarlämnade ger en helt annan story. Eller ett försvunnet tåg...
Det sistnämnda med försvunnet tåg finns väl i någon Call of Cthulhu modul har jag för mig?

Henke

Daniel;n315563 said:
Coriolis-äventyret "Det döende skeppet" om en stor fraktare som slutat svara på anrop och drivit iväg i ny farlig kurs behöver ju inte nödvändigtvis utspela sig i rymden, utan kan skrivas om till liknande scenario till sjöss i vår värld. Omskrivet till andra förutsättningar funkar delar av intrigen och upplägget nog riktigt fint till typ Call of Cthulu-setting!

Om du inte redan sett filmen "Virus" från -99 rekommenderar jag den som inspiration på skräcktemat undersöka ett upphittat fartyg. Jag använde den som stor influens till min version av ovannämnda Coriolis-äventyr, med repliker om gällande procenten på bärgarbelöning och sådana små stämningsfulla detaljer.

Edit: Även filmen "Deep Rising" från -98 kan ge en del inspiration, med snarlikt tema!
Yes, DDS har jag läst, men inte haft möjlighet att SL:a än. Som du säger är det nog ett bra underlag även om DDS inte riktigt är ett vrak än om jag inte minns fel, men det går ju absolut att ändra. Bra tips!

Virus har jag nog inte sett (mest eftersom den ligger på 4.9 av 10 på IMDB och jag nästan aldrig ser något som är under 7.0). Men jag tar med mig tipset :)

Daniel

Swordsman
Henke;n315568 said:
Virus har jag nog inte sett (mest eftersom den ligger på 4.9 av 10 på IMDB och jag nästan aldrig ser något som är under 7.0). Men jag tar med mig tipset :)
Äh! Imdb har tråkig smak! Jag väljer utan tvekan "Virus" framför "Shawshank Redemption" alla kvällar i veckan! ;)

Henke

Daniel;n315570 said:
Äh! Imdb har tråkig smak! Jag väljer utan tvekan "Virus" framför "Shawshank Redemption" alla kvällar i veckan! ;)
Jag väljer att inte kommentera för mycket så vi inte kommer för långt från trådens ämne, men visst kan IMDB ha fel... även om jag tycker det är sällsynt :)

Khan

Kondottiär
Jag vet att ett av äventyren till Fallen Reich börjar med att man flyr i luftballong, men kraschar ned på ett skepp som sedan visar sig vara en väldigt speciellt typ av spökskepp. Tyvärr inte det som finns på Scenariobiblioteket. Tror det hette något i stil med "En sista Singapore sling" eller något sådant.

Och gällande Deep Rising som tips kom om ovan - som tonåring ÄLSKADE jag den filmen. Om jag minns rätt utnämnde jag den och Rovdjuret 2 till världens bästa filmer när jag var fjorton. Bara så du vet i vilken kategori den filmen hamnar. :)

Henke

Khan;n315574 said:
Jag vet att ett av äventyren till Fallen Reich börjar med att man flyr i luftballong, men kraschar ned på ett skepp som sedan visar sig vara en väldigt speciellt typ av spökskepp. Tyvärr inte det som finns på Scenariobiblioteket. Tror det hette något i stil med "En sista Singapore sling" eller något sådant.
Yes, tror jag plockade ner det äventyret för några veckor sedan faktiskt. Får ta en titt även om jag som sagt mer är ute efter undersökning kring att någon annan har försvunnit med båt/flyg än att man själv gör det.

Khan;n315574 said:
Och gällande Deep Rising som tips kom om ovan - som tonåring ÄLSKADE jag den filmen. Om jag minns rätt utnämnde jag den och Rovdjuret 2 till världens bästa filmer när jag var fjorton. Bara så du vet i vilken kategori den filmen hamnar. :)
Hahahaha