Re: Fantasyspel
Exakt, här kommer vi till min poäng! "Det fåtal" - precis!" Den klassiska och helt dominerande fantasyvarianten är att ens RP är en person med helt andra mål och värderingar än genomsnittspersonen.
Det är som sagt upp till spelaren. Man får ju välja vilka mål och värderingar man vill... Det känns litegrann som du sågar fantasyspel för att du, när du spelat det, inte skapat karaktärer som du gillar att spela. Om du vill spela en vanlig person som tvingas in i spännande händelser mot sin vilja så är det lika lätt att göra detta i fantasy. Jag vet inte hur många karaktärer jag träffat på som varit baserade på ett dylikt koncept...
F.ö: vad är det för skillnad på att spela det fåtal som av någon anledning ger sig ut i världen (kanske i jakt på äventyr) mot att spela det fåtal som blir vampyriserade/har en chans att skåda igenom illusionen? Det ena behöver inte vara frivilligare än det andra.
Vampyrer och folk som börjar skåda igenom illusionen borde väl dessutom ha _ännu_ mer annorlunda värderingar jämfört med vanligt folk än fantasyrollpersoner jämfört med slps?
Min erfarenhet av skräckspel, Kult och Vampire, är att man här är mer "vem som helst".
Jätte... vampyrer och halvpsykos med mörka hemligheter är ju verkligen så svensson att det nästan blir tråkigt
Man kan faktiskt välja att spela bagaren som tänkt sig att tillbringa resten av sitt liv i bageriet och som tycker att en helg på den årliga marknaden i grannstaden är höjden av äventyrlighet. I fantasyspelen är det generellt så att rollpersonen söker äventyren, medan det i skräckspel är tvärtom.
Om man i Vampire gjorde mänskliga karaktärer som sedan förvandlades skulle det vara mer på det viset. Då borde man varken få välja sin klan eller vilka dicipliner man hade och så vidare. Nu är det ju inte så, eller?
Kult är litet mer ditåt, men det går lika gärna att spela det som ett avsiktligt sökande efter det övernaturliga.
Detta är iaf min erfarenhet som jag försökte redogöra för i mitt svar till Foggmock (Dane), precis som du försökte ge din bild av skräckspel.
Tja, det kan jag väl inte argumentera med... Däremot anser jag att det du hävdar som stora fördelar är lika tillgängligt även i andra genres än skräck. Det kan ju vara så även om du inte råkat uppleva det.
Jepp, och det är ju en nackdel om man skulle vara mer eller mindre tvingad att spela just de personerna, som ju utgör en liten minoritet. Jag känner (ytligt) bara två personer som dragit till Bosnien som FN-soldater och om jag skulle spela ett spel i miljön ?Sverige 2001? skulle jag definitivt inte vilja ha någon av dem som RP...
Så gör en mys-pys hemmasittar-karaktär som är tvingad från sin lugna tillvaro då. Om det är "soldat i bosnien" som är kravet så är det ju lätt att göra en andra generationens invandrare som ser sin farmor och sina kusiner hotade av onda människor...
Exakt, men till skillnad från fantasygruppen som antagligen tycker det är jättespännande att upptäcka en skattkartan (trots att den vaktas av troll som äter äventyrare till frukost) så tycker inte vampyren i bonnhålan att det är det minsta kul att upptäcka att det finns en annan vampyr i trakten som känner sig hotad och därför tänka göra något åt den nyinflyttade.
Jag har spelat många fantasyäventyr som knappast varit en drömsituation för karaktärerna. T.ex började ett äventyr med att vi kidnappade ("räddade") en liten flicka som satt i fångenskap hos en person som ryktades vara en hänsynslös magiker. Detta var inte frivilligt så mycket som det enda anständiga vi kunde göra. Min karaktär var emot det hela tiden men var tvungen att följa med för att skydda sin syster (som var en annan karaktär).
Det finns inget i skräckrollspel som hindrar folk från att vara intresserade eller gladda av äventyrstrådarna. Den gamle forskaren som kommer över ett urgammalt manuskript i CoC kan nog bli lika glad som äventyrarna med sin karta... även om denna glädje snart kan förbytas i skräck...
På samma sätt föreställer jag mig att en intrigerande vamp kan bli glad över en möjlighet att utöka sin makt.
T.o.m. den ensamme vampyren från bonnhålan kan nog bli glad över chansen att komma i kontakt med någon av sin egen sort...
Nu drar jag iväg till sommarstugan, så det blir ingen mer diskussion för mig, men det finns kanske inte heller så mycket mer att säga i den här tråden. Se till att ha fixat något kul diskussionsämne tills jag är tillbaka nästa helg!
Den kommer ju finnas i arkiven så jag svarar ändå