Jättebra tråd...
...synd att du har den på D&D-forumet, men eftersom du frågade angående D&D:iga strider så.. Kan säga att jag gillade allting i templet.. Ja, förutom slutstriden då.. Det känns som om du mest slängde in den för att strider är obligatoriska..
Ni har redan tagit upp troliga anledningar till varför den blev kass och jag håller med om anledningarna.. Egentligen är det rätt dumt att ha en slutstrid i slutet av spelmötet.. Jag har själv pajat många (även väl förberedda) slutstrider bara för att jag har varit sliten och därmed helt övergått till tärningsexercis.. Den stämning som jag tänkt igenom har därmed inte funkat..
Pauser visst, men pauser i skräckstunder är som reklam i Arkiv X.. Det spräcker stämningen och man måste helt börja om från början och bygga upp allting igen.. Arkiv X lyckades inte med detta, men det för att TV 4 klippte fritt i skiten.. Det är inte meningen att man ska ha reklam i Arkiv X..
Nu är jag ingen mästare på skräck.. Mycket har jag lärt mig teoretiskt här på forumet och det är få gånger jag har fått testa dem kunskaperna praktiskt (och fått lära mig att misslyckas).. Sedan är det rätt lätt för mig att sitta såhär i efterhand och döma och säga hur du borde gjort.. Det är helt annorlunda när man väl sitter där på spelledarplatsen..
Det jag mest gillade med "plaskmonstret" var att du återanvände det.. När spelarna trott sig klarat undan den faran så återkommer den i en annan situation.. Skitbra! Jag tycker du borde ha gjort något liknande med slutbossen.. Du skapade en osäkerhet genom spegeln mot magikern Sondra, så varför fullföljde du inte den grejen? Säg att skuggan som tempelprästens kropp kastar på golvet rör sig kvick och suger sig upp i Sondras skugga.. Sondra vänder ögonen ut och in och blir
stunnad (Ljusmagin avbryts?).. Här skulle man kunna köra två saker.. Antingen så attackerar skuggan dem andra eller så tar skuggan över Sondras kropp och attackerar de andra.. Ok,
shadows kanske inte kan ta över andras kroppar men fuck monsterbeskrivningar!
Något som du inte bör göra är att stirra dig blind på ett monster(s
stats).. Titta på bilden istället och tänk dig vad monstret har för potential att åstadkomma, ungefär som
Rising med sin
chain golem-idé.. Själv har jag funderat på att
sea witches (tror jag de hette) gör sina attacker genom att gripa tag om sina offer med sitt hår.. De gör fortfarande samma skada som klorna, fast istället med håret.. När
brorsan spelledde In the Dark-scenariot Ghostage på GothCon så läste han igenom monstret som var en stor skugga och bestämde sig för att denne i början skulle se ut som en humanoid på två ben och vara rätt passiv, men ju längre scenariot flöt skulle skuggan blir allt mer och mer aggressiv och mer rovdjurslik.. Mot slutet så sprang denne kvick på alla fyra, likt en alien, längs med väggar och tak.. Det var inget som stod beskrivet, utan han formade monstret till något han trivdes med..
Jag gillade din tanke med hur du
egentligen skulle ha spellett striden.. Det sätt jag brukar skräckspelleda på är genom att skapa en osäkerhet.. Genom att förändra förutsättningarna för hur man strider, så kan du också skapa en osäkerhet.. Om ett monsters beteende är känt utav spelarna och du helt förändrar hur denne uppför sig så tror de att det är ett helt nytt monster.. Har de däremot ingen aning om vad monstret kan göra så kan du hitta på vad fanken som faller dig i smaken..
Det jag egentligen talar om är en mer fri version av klassikern att ha en hord kobolder och sedan ge någon utav dessa ett kraftigt magiskt vapen.. Det blir chockskräck utav det hela när någon av spelarna plötsligt får ett slag med "gigantisk" skada mot sig.. Varför jag skriver att det är en friare variant är dels för att du ändrar på
varelsen och dels för att du kan ändra dess beteende såpass att det inte längre följer stridsreglerna.. Vilken boxare vill boxas mot den som tar med sig en pistol in i ringen?
/
Han som vill tillägga att han tycker att
Risings idé om chain golem lät likt Hellraiserfilmerna och att alien
visst har syfte, nämligen att samla in människor för att befruktas - därav det extra skräckmomentet senare i filmen ("Kill me")