I en tråd på skräckforumet här på rollspel.nu noterade jag ett inlägg där någon påstod att en av de bättre skräckrollspelsupplevelserna han/hon hade haft var i DoD, något som fick mig att tänka efter...
Jag tycker nämligen att det skulle vara utomordentligt skoj att försöka få en tung skräckbetoning på ett DoD-scenario eller kanske t.o.m. en kampanj (yeah, right - som om jag nånsin skulle få tummen ur nog för att leda en hel kampanj). Så nu undrar jag väl i princip om någon har försökt sig på det förut, och om någon känner till något tillgängligt material för skräck i DoD eller skräck i fantasy i allmänhet.
Jag tycker att just DoD6 verkar passa ypperligt för just skräckfantasy; få saker är kusligare än stora mörka skogar. Framför allt om man slår upp karaktärer enligt grundreglerna (då de inte blir överdrivet mäktiga) kan jag tänka mig att det gör sig bra - hjälplöshet kan också bli ruggigt skräckigt.
Ett problem jag kan se är att många spel som verkligen faller in i genren skräck (CoC, Kult, m.fl.) utspelar sig i vår värld där saker som monster och magi inte skall existera. I en fantasyvärld är i allmänhet monster och magi vardagsmat, och folk som springer runt och äter på en långt efter man slagit ihjäl dem hör ofta till ens mindre problem.... ett fenomen som gör att en mycket enkel klassisk skräckingrediens (nämligen just monster och magi) blir föga skräckig.... Några förslag på hur man kan åtgärda det?
Nog svammlat... några klipska kommentarer?
--
Dibbe
Jag tycker nämligen att det skulle vara utomordentligt skoj att försöka få en tung skräckbetoning på ett DoD-scenario eller kanske t.o.m. en kampanj (yeah, right - som om jag nånsin skulle få tummen ur nog för att leda en hel kampanj). Så nu undrar jag väl i princip om någon har försökt sig på det förut, och om någon känner till något tillgängligt material för skräck i DoD eller skräck i fantasy i allmänhet.
Jag tycker att just DoD6 verkar passa ypperligt för just skräckfantasy; få saker är kusligare än stora mörka skogar. Framför allt om man slår upp karaktärer enligt grundreglerna (då de inte blir överdrivet mäktiga) kan jag tänka mig att det gör sig bra - hjälplöshet kan också bli ruggigt skräckigt.
Ett problem jag kan se är att många spel som verkligen faller in i genren skräck (CoC, Kult, m.fl.) utspelar sig i vår värld där saker som monster och magi inte skall existera. I en fantasyvärld är i allmänhet monster och magi vardagsmat, och folk som springer runt och äter på en långt efter man slagit ihjäl dem hör ofta till ens mindre problem.... ett fenomen som gör att en mycket enkel klassisk skräckingrediens (nämligen just monster och magi) blir föga skräckig.... Några förslag på hur man kan åtgärda det?
Nog svammlat... några klipska kommentarer?
--
Dibbe