Nekromanti Skräck i nutida Berlin

Möller

Hubert Hortlax
Nå, denna tråd är en megaspoiler för alla som är tänkbara spelare i en halvlång tradkampanj med mig som spelledare. Läs och ni förstör för er själva.

Med det avklarat får ni andra lite bakgrund. För snart ett år sedan började jag planera för en kortare kampanj med konspiratorisk skräck i nutida Berlin. Rollpersoner skapades med en moddad variant av Conspiracy of Shadows.

Det hela rann dock ut i sanden. Dels hade jag inte riktigt tid och ork att förbereda något, dels kände jag att den tilltänkta spelgruppen inte riktigt var den rätta. Men jag gillade ändå grundidéerna jag hade, så jag planerar en återuppväckning av projektet.

Det jag behöver av er är lite input. Nu vill jag framförallt ha en huvudantagonist, en konspiration som rollpersonerna kämpar mot, själva källan till spelets skräck.

Jag har redan en sådan, men jag är inte helt nöjd med den. Så, istället ber jag er om idéer utan att svärta ner er med mina först.

Jag har dock några lösa kriterier.

Konspirationen behöver nästan vara övernaturlig, annars blir det svårt att bygga in att just rollpersonerna, och inte polisen och underrättelsetjänsten, bekämpar den.

Den får inte vara för stor, känner jag. Ingen världens undergång, iallafall inte omedelbart. Lokal nivå, hotet är på sin höjd mot staden Berlin.

Den får hemskt gärna anknyta till Berlins historia. Där finns mycket gottigt; kommunister, nazister, anarkistisk republik och kejsare. Nazisterna får gärna vara inblandade, men eftersom det får betraktas som självklart får de inte vara huvudorsaken till konspirationen.

Inte heller får konspirationen vara för gammal, för då blir det mindre trovärdigt att den ska och kan besegras helt plötsligt på ett par veckor av ett gäng amatörer. Så, knyt hellre ann till de preussiska kungarna under 1800-talet än medeltida häxor.

Nå, har någon nått eller är jag för snäv? Frågor?

Sapient

Swashbuckler
Jag skulle, med dina villkor, satsa på en övernaturlig makt som influerar människor via telepatiska förmågor. Den lyckades under nazitiden, då fanns det gott om människor som var lätta att kontrollera - som tom. lät sig kontrolleras villigt när de såg att det gav dem makt.

Likaledes var det lätt att hitta offer i DDR-ledningen. Ulbricht och Honecker lät sig influeras till att bygga berlinmuren och isolera Östtyskland, ett mycket hårdare kontrollerat land än Stalin eller senare Chrustjov ville se. Gränsvakter som indoktrinerades att skjuta på sina landsmän om de ville fly till väst.

Något bör i så fall ha funnits i väst, som gjorde folk svårare, kanske rent av immuna mot att influeras. En twist kanske kan vara att det var hippie-andan som rådde bland ungdomar - med droger, musik, sex et.c. som fungerade som anathema för den här onda makten? För i så fall kan den naturligt ha "klingat av", musikstilarna har bytts, drogerna minskat, sex har blivit osäkrare osv.

Man skulle också kunna tänka sig en anknytning till de föremål från Egypten (bl.a. den världsberömda Nefertiti-bysten) som fördes till Berlin på 1920-talet. (I så fall får man skippa kopplingar till Fredrik den Store. Men man får något uråldigt, en riktigt gammal koppling - samma ande som sporrade Ramses II kanske?)

Möller

Hubert Hortlax
Sapient said:
Den lyckades under nazitiden, då fanns det gott om människor som var lätta att kontrollera - som tom. lät sig kontrolleras villigt när de såg att det gav dem makt.
Problemet jag ser med detta är att riskerar att ursäkta nazisternas ondska, något jag ser som helt enkelt onödigt. Hellre då att nazisterna upptäckte, försökte använda men i slutändan av rädsla övergav vad det nu var.

Sapient said:
Man skulle också kunna tänka sig en anknytning till de föremål från Egypten (bl.a. den världsberömda Nefertiti-bysten) som fördes till Berlin på 1920-talet. (I så fall får man skippa kopplingar till Fredrik den Store. Men man får något uråldigt, en riktigt gammal koppling - samma ande som sporrade Ramses II kanske?)
Egypten är alltid mysigt. Riktigt klassiker. Bra tips!

Sapient

Swashbuckler
Möller said:
Problemet jag ser med detta är att riskerar att ursäkta nazisternas ondska, något jag ser som helt enkelt onödigt. Hellre då att nazisterna upptäckte, försökte använda men i slutändan av rädsla övergav vad det nu var.
Det är iofs. sant - men jag brukar koppla bort den sortens associationer från rollspelande. Det riskerar nämligen att slå bakut om man då tänker att man accepterar alla de andra skumma premisser som finns - att kungamakt är bättre än demokrati (i varenda fantasy-setting i princip), att våld är en bra lösning på de flesta problem, att "raser" ger olika förutsägbara personliga egenskaper (utöver rent fysiologiska skillnader), att övernaturliga saker som magi, gudar, psi-förmågor et.c. existerar osv. osv.

Men som du säger, det kan lätt modifieras med att de av maktbegär och samvetslöshet försökte utnyttja snarare än lät sig utnyttjas av den uråldriga ondskan.

Storuggla

Champion
Det största trubblet i mina ögon är att nazisterna + ockult/demoner är så gjort att varenda spelare kring bordet omedelbart kommer göra den kopplingen. Förutsägbarheten.

Storuggla, om man vänder på steken kanske

Möller

Hubert Hortlax
Storuggla said:
Det största trubblet i mina ögon är att nazisterna + ockult/demoner är så gjort att varenda spelare kring bordet omedelbart kommer göra den kopplingen. Förutsägbarheten.
Det är därför jag vill utnyttja det. Ja, nazisterna var inblandade. Men twisten är att de faktiskt inte är huvudantagonisterna.

Storuggla

Champion
"Det är därför jag vill utnyttja det. Ja, nazisterna var inblandade. Men twisten är att de faktiskt inte är huvudantagonisterna."

Kristallnatten. En döende rabbi tar med sina sista andetag och svär en förbannelse över Berlin och dess innevånare. Fullt förståeligt under omständigheterna, men nu 73 år senare kanske det finns en och annan oskyldig Berlinbo. Kanske rentav det fanns nazister a la ockult-SS som försökte stoppa demonen/monstret som framkallades, men hela tiden misslyckades eller fick en RAF-bomb i pallet.

Storuggla, rätt åt dem förvisso