Nekromanti Skräck och hur cyber/vapen kan vara ivägen

Surukai

Warrior
Människor är till naturen ganska lättskrämda, hennes egen fantasi är största fienden.

Att teknisk utveckling går mot att minska saker som man upplever som läskigt är knappast konstigt men effekten av detta har rent rollspelsmässigt fått en del konsikvenser om man ville ha en läskigare stämning.

De flesta skräckfilmer handlar ofta om att huvudkaraktärerna blir utan den trygghet de normalt har i telefon, vänner, vapen, dagsljus, hemmet.

Filmen Alligator, eller vilken skräckfilm som hellst nästan, hade ju inte varit särskilt spännande om huvudkaraktärerna haft ljusförstärkare, slashers, pansar och ett hyfsat gevär/pistol.

För att det skall finnas lite läskiga element kvar har jag gjort några förändringar i främst cybertech men även en del andra saker som då främst gäller rollpersoner, allt för att göra det aningen bredare för sl att hitta på stress, skräck, spänning och farlighet.

Vapen
EFtersom neotech normalt sätt handlar om kailberonani så tycker jag att man som rollperson i en icke-slakta-kampanj bör strunta i 11mm/c och .50AE. (Även om dom till skillnad från det mesta klenare faktiskt har stoppverkan)

Ammonutionstypen "Hypendo" och "FADE" utgår helt, dom ersätter nämligen ALL annan form av ammo, det blir mer spänning om rollpersonerna måste välja mellan pansarbrytande eller antiperson inte få det bästa av båda världar.

Hagelgevär däremot blir överträffade i alla kategorier av både smidigare och bättre korta gevär, kpistar eller pistoler. Däremot så har få vapen lika charmig stil och att låta en skurkboss skjuta hagel är lite manligt tycker jag :)

Närstrid
Av någon anledning är närstrid helt ofarligt (< 15% dödsrisk att bli slagen i huvudet med 5kg slägga!).. stridskonster är dessutom balansmässigt nerfade av att det kostar dubbelt så mycket poäng att bli bra på att göra Ob2t6 i skada på någon med händerna på 1 meters avstånd än att kunna sänka vem som helst på 200m med en hyfsad pistol... Jag uppmuntrar gärna en mer stridsinriktad rollperson att kunna slåss med något häftigt närstridsvapen, det är klart mer dödligt och spännande med fight på gatan än att bara dra fram sin BuffaloBoom-revolver och sätta en 30*46mm granat i bröstet på den man tycker illa om.

Cyber
Halvera SKY på all cyberpansar, det är inte ens vettigt in-game att pansar bara skyddar bra om man opererar in det under huden. Fram med skyddsvästar och skottsäkra brallor! Att bli tagen på sängen utan sitt kroppspansar är läskigt!

Sen har jag valt att tredubbla all cybernetiks kostnad, idag är medicinsk utrustning skitdyr och även om markanden ser annorlunda ut är det konstigt att man kan göra om hela kroppen till en superstridsmaskin med ir, radar, pansar, reflexer och det mesta smått och gott för samma pris man får en billig småbil som man inte ens kan köra för fort med.

Som sagt, jag tycker inte det är orimligt att man utvecklat saker för att eleminera människors skräck i neotech, att mörkrädda skaffar ljusförstärkare och hypokondriker biomonitor och gasfilter men i vissa neotechkampanjer jag vill spelleda så är det lite ivägen om det är på tok för lätt för rollpersonerna (och skurkarna!) att bli imun mot klassiska skräckelement såsom pistolhot, mörker, elavbrott, gas som pyser....ssss..

Så, för min spelledarstil har det fungerat bra hittils med modifikationerna ovan och det har gett upphov till en hel del spänning och känsla av fara.

MongoMan

Swordsman
Det där låter bra! Jag Hatar Förstärkt kranium inplantatet! Men, FADE kulor är väl ändå pansarbrytande? För min del anser jag att det inte är någon idé att köpa pansarbrytande, det skadar ingenting! Särskilt inte när det har gått igenom en skyddsväst. Förresten, dessa 9mm kulor, är de verkligen så dåliga i verkligheten som i Neotech? Isåfall kan man lika gärna kasta knivar på motståndare.

G

Guest

Guest
Vissa implantat förhöjer skräckkänslan dock, som luktförstärkare som gör att den illvarslande doften inte ignoreras, cerebral interface som gör emp dödligt, (chock effekten borde ju vara ungefär som att dra en överladdade taser innuti hjärnan, livsuppehållande implantat som fungerar en begränsad tid, eller vad sägs om att sitta inlåst under vattnet med sina speciallungor och vänta i den tionde minuten, eller se sin typ-x skyddade hud frätas sönder när alla närvarande har dött i böldpest, låt bara implantaten vara andrum för att förstå att man är körd, man behöver ju inte vara det ändå.

Olle Linge

Snigel
Jag tycker i princip hela ditt inlägg är väldigt vettigt. På vissa håll motsvarar de nästan exakt de ändringar jag själv gjort. Nu spelar jag fortfarande N1, så en del av det du pratar om finns ju inte, men i alla fall. Jag har egentligen inte spelat något skräckinfluerat i Neotech, men om jag skulle göra det låter dina förändringar som bra. Fast det gör de ju i vilket fall. Säg gärna till om du gör fler förändringar eller kommer på något annat coolt åt samma håll som man kan knycka.

ripperdoc

Myrmidon
Jag köper inte alls din tes om att teknologi försämrar skräckkänslan, eller att teknologi alltid används för att minska skräcken. Man kan inte skylla utebliven skräck på tekniken. Cybernetik kan göra vilken motståndare som helst läskig - och som spelledare kan man alltid utrusta fienden med mer, bättre eller state-of-the-art cyber. När spelarna springer runt med sina normalt sett bra skottsäkra västar så blir deras "skräck" en motsåndare med FADE. Cyberspace och VR är utmärkta områden för skräck, likaså AP:er, AI:er och motsvarande. Tekniken öppnar upp en helt ny nivå av skräck. Och vill man ha lite mer grundläggande skräck finns det inget som hindrar en att plocka in element från Alien/Predator/AlienVsPredator eller motsvarande, för att på så sätt göra det tydligt att mängden avancerad mänsklig teknologi ändå bara är skräp.

Teknik är skräck. Har man bara ett svärd i hand vet man vad man kan försvara sig med. Har man en fet pistol, som plötsligt går sönder, då är det illa. I alla moderna skräckfilmer används icke-fungerande telefoner (eller utdragna sladdar/etc) som ett stort skräckmoment. Vad vore en större skräck för en övercybrad nisse än attt elförsörjningen dör? Eller att de artificiella ögonen plötsligt börjar flimra?

Nej, enligt mig ger Neotech, och teknik, bara så mycket mer möjligheter till skräck, framförallt lite mer originell skräck än vad filmer som Alligator kan frambringa.

Dina regelmodifikationer sedan... de kan man applicera oavsett. Jag skulle dock gärna behålla ammunitionen, likväl som cybertechen. Att det finns bra saker är inget problem så länge spelledaren kontrollerar tillgången på dem. Man gör FADE svindyr(are), eller svår att få tag på. Man påtalar för rollpersonerna de enorma riskerna med cybertech (psykos, operationskomplikationer, långa perioder av läkning och rehabilitering), och ser sedan också till att spela på de negativa sociala effekterna av att springa omkring med förstärkt kranium i blankpolerad krom. Sedan, skadan, det är ett separat kapitel och du vet min inställning i frågan :gremlaugh:

/RipperDoc - för skräck i Neotech!

Surukai

Warrior
Jag köper inte alls din tes om att teknologi försämrar skräckkänslan,
Jag menade snarare att mycket teknologi kommer för att man är rädd för något. Man skaffar ju inte ljusförstärkare för att man inte orkar sätta upp en lampa i köket. Klart teknologi är källa till massa skräck.

Man gör FADE svindyr(are), eller svår att få tag på. Man påtalar för rollpersonerna de enorma riskerna med cybertech (psykos, operationskomplikationer, långa perioder av läkning och rehabilitering
Priset på ammo påverkar sällan rollpersoners köpvilja, jag betalar gärna halva startkapitalet på ammo som funkar jämfört med standardammon som saknar effekt mot en motstånade med skottsäker t-shirt.

Det jag menade med "utgått" var mest tänkt för rollpersoner, superagenterna från Prognex, insatsstyrkor för Europol osv har ju en helt annan marknad att köpa saker på. Detsamma för cybeteck. Jag valde att göra den dyrare just för att minska tillgängligheten, inte eleminera cybertechen helt. Neotech är ju mycket om ball Cyber och annat häftigt i teknologiväg!

Och vill man ha lite mer grundläggande skräck finns det inget som hindrar en att plocka in element från Alien/Predator/AlienVsPredator eller motsvarande, för att på så sätt göra det tydligt att mängden avancerad mänsklig teknologi ändå bara är skräp.
Jag brukar ofta vilja ha kvar möjligheten för "vardagsskäck" och inte gå in på dom stora fyrverkerierna direkt. Jag vill börja lite längre ned och möjiggöra för rollpersoner att upptäcka mer och mer vartefter kampanjen fortlöper. Det som kanske började som ett mystiskt rån i ett gatuhörn leder vidare till ett stulet paket och nystar upp sig i något mycket större osv.

Det jag menade med tråden var inte att hävda att det inte är läskigt i neotech, utan mera som en fundering i vad man kan göra för att inte tappa bort många klassiska skräck/spänningselement redan från början. Det beror mycket på kampanjens natur. I lite mer klassisk Action-neotech vill man ju inte förlora dom tuffaste ammotyperna och vapnen och man lider inte av att dra upp striden på en ny nivå med grymma prickskyttegevär och automatkarbiner där SKY10 inte hjälper så mycket längre.

Överlag så gillar jag som spelledare att stressa rollpersonerna med att dom alltid har mycket sämre utrustning och förutsättningar än de resursstarka krafter som är emot dem.

MongoMan

Swordsman
Men.. varför skulle någon köpa FADE? Det skydd det kan gå igenom gör bara att den skadar så minimalt att.. ja, man lika gärna kan köpa en annan sort. och.. man måste ju inte kroma sitt pansar så att man kan spegla sig i det.

G

Guest

Guest
Man måste inte kroma sitt pansar nä, om man skaffar det på laglig väg eller betalar extra ja, hur ofta har en shadowdoc möjlighet att odla hud eller tillgång till artificiell hud? Och vem vill vara i polisens register?

G

Guest

Guest
Hur ofta har en Shadowdoc tillgång till ett titankranium?
Lemme check, oftare än en drop inkliniki eftersom gäng vanligtvis vill ha sådana saker, kan jag tänka mig att det är riktigt ofta, eftersom att det är ett så stridsrelaterat objekt skulle jag gå så långt som att du bara får det hos lyx kliniker och svarta kliniker, om shadowdocen extraknäcker som begravnings entrepenör eller är en ripperdoc kan du vara mer än 95% säker på att han har en eller fler begagnade på lagret.

Dessutom skulle jag gissa på att de faktiskt är i keramer, då även titan har en rätt stor risk jämfört med slagen för cybernetic även för den cyberresistente.

MongoMan

Swordsman
Dessutom skulle jag gissa på att de faktiskt är i keramer, då även titan har en rätt stor risk jämfört med slagen för cybernetic även för den cyberresistente.
Kan du förklara närmare? Jag förstår inte vad du menar? Vad har cyberresistens med titan att göra?

G

Guest

Guest
Kroppen stöter bort titan, därmed kan du inte ha det i implantat utan att du käkar mediciner mot bortstötning vareviga dag, även om det är mycket värre med andra metaller, cyberresistans har med bortstötning av objektet att göra, men det finns några få saker som bara kan stötas bort i början och sedan går risken över, till exempel vissa sorters keramer och även benstruktur och testikelceller, eftersom det skyddar bättre än ben antar jag att det inte är benstruktur eller testikelceller.

Surukai

Warrior
Inte titan

Nu är ju iofs titan den metall kroppen inte stöter bort utan används i implantat i leder, höfter etc redan idag. Min Farfar är cybrad i båda knäna, höferna, ena axeln och ena armbågen med titan.

Min rollspelspolare Gruvan har titan i sin höft sen en ishockeyskada....

G

Guest

Guest
Re: Inte titan

Kroppen stöter inte bort titan lika kraftigt, har man tur, kan man leva utan mediciner, men det stöts likväl bort.

Surukai

Warrior

TJa, varken farfar eller Gruvan käkar några mediciner... men jag är inte läkarutbildad det kanske bara är ett problem i början... eller så har dom bara tur.

Zug209_ivenhoe

Warrior

Eller så beror det på mängden titan som stoppas in i kroppen?
Det är rätt så stor skillnad på ett skallben och en liten led.

smagu

Veteran

Problemen med bortstötning är något det jobbas med febrilt idag. Det finns säkert lösningar ex med att klä matrialet med något kroppen har lättare att acceptera.