Människor är till naturen ganska lättskrämda, hennes egen fantasi är största fienden.
Att teknisk utveckling går mot att minska saker som man upplever som läskigt är knappast konstigt men effekten av detta har rent rollspelsmässigt fått en del konsikvenser om man ville ha en läskigare stämning.
De flesta skräckfilmer handlar ofta om att huvudkaraktärerna blir utan den trygghet de normalt har i telefon, vänner, vapen, dagsljus, hemmet.
Filmen Alligator, eller vilken skräckfilm som hellst nästan, hade ju inte varit särskilt spännande om huvudkaraktärerna haft ljusförstärkare, slashers, pansar och ett hyfsat gevär/pistol.
För att det skall finnas lite läskiga element kvar har jag gjort några förändringar i främst cybertech men även en del andra saker som då främst gäller rollpersoner, allt för att göra det aningen bredare för sl att hitta på stress, skräck, spänning och farlighet.
Vapen
EFtersom neotech normalt sätt handlar om kailberonani så tycker jag att man som rollperson i en icke-slakta-kampanj bör strunta i 11mm/c och .50AE. (Även om dom till skillnad från det mesta klenare faktiskt har stoppverkan)
Ammonutionstypen "Hypendo" och "FADE" utgår helt, dom ersätter nämligen ALL annan form av ammo, det blir mer spänning om rollpersonerna måste välja mellan pansarbrytande eller antiperson inte få det bästa av båda världar.
Hagelgevär däremot blir överträffade i alla kategorier av både smidigare och bättre korta gevär, kpistar eller pistoler. Däremot så har få vapen lika charmig stil och att låta en skurkboss skjuta hagel är lite manligt tycker jag
Närstrid
Av någon anledning är närstrid helt ofarligt (< 15% dödsrisk att bli slagen i huvudet med 5kg slägga!).. stridskonster är dessutom balansmässigt nerfade av att det kostar dubbelt så mycket poäng att bli bra på att göra Ob2t6 i skada på någon med händerna på 1 meters avstånd än att kunna sänka vem som helst på 200m med en hyfsad pistol... Jag uppmuntrar gärna en mer stridsinriktad rollperson att kunna slåss med något häftigt närstridsvapen, det är klart mer dödligt och spännande med fight på gatan än att bara dra fram sin BuffaloBoom-revolver och sätta en 30*46mm granat i bröstet på den man tycker illa om.
Cyber
Halvera SKY på all cyberpansar, det är inte ens vettigt in-game att pansar bara skyddar bra om man opererar in det under huden. Fram med skyddsvästar och skottsäkra brallor! Att bli tagen på sängen utan sitt kroppspansar är läskigt!
Sen har jag valt att tredubbla all cybernetiks kostnad, idag är medicinsk utrustning skitdyr och även om markanden ser annorlunda ut är det konstigt att man kan göra om hela kroppen till en superstridsmaskin med ir, radar, pansar, reflexer och det mesta smått och gott för samma pris man får en billig småbil som man inte ens kan köra för fort med.
Som sagt, jag tycker inte det är orimligt att man utvecklat saker för att eleminera människors skräck i neotech, att mörkrädda skaffar ljusförstärkare och hypokondriker biomonitor och gasfilter men i vissa neotechkampanjer jag vill spelleda så är det lite ivägen om det är på tok för lätt för rollpersonerna (och skurkarna!) att bli imun mot klassiska skräckelement såsom pistolhot, mörker, elavbrott, gas som pyser....ssss..
Så, för min spelledarstil har det fungerat bra hittils med modifikationerna ovan och det har gett upphov till en hel del spänning och känsla av fara.
Att teknisk utveckling går mot att minska saker som man upplever som läskigt är knappast konstigt men effekten av detta har rent rollspelsmässigt fått en del konsikvenser om man ville ha en läskigare stämning.
De flesta skräckfilmer handlar ofta om att huvudkaraktärerna blir utan den trygghet de normalt har i telefon, vänner, vapen, dagsljus, hemmet.
Filmen Alligator, eller vilken skräckfilm som hellst nästan, hade ju inte varit särskilt spännande om huvudkaraktärerna haft ljusförstärkare, slashers, pansar och ett hyfsat gevär/pistol.
För att det skall finnas lite läskiga element kvar har jag gjort några förändringar i främst cybertech men även en del andra saker som då främst gäller rollpersoner, allt för att göra det aningen bredare för sl att hitta på stress, skräck, spänning och farlighet.
Vapen
EFtersom neotech normalt sätt handlar om kailberonani så tycker jag att man som rollperson i en icke-slakta-kampanj bör strunta i 11mm/c och .50AE. (Även om dom till skillnad från det mesta klenare faktiskt har stoppverkan)
Ammonutionstypen "Hypendo" och "FADE" utgår helt, dom ersätter nämligen ALL annan form av ammo, det blir mer spänning om rollpersonerna måste välja mellan pansarbrytande eller antiperson inte få det bästa av båda världar.
Hagelgevär däremot blir överträffade i alla kategorier av både smidigare och bättre korta gevär, kpistar eller pistoler. Däremot så har få vapen lika charmig stil och att låta en skurkboss skjuta hagel är lite manligt tycker jag
Närstrid
Av någon anledning är närstrid helt ofarligt (< 15% dödsrisk att bli slagen i huvudet med 5kg slägga!).. stridskonster är dessutom balansmässigt nerfade av att det kostar dubbelt så mycket poäng att bli bra på att göra Ob2t6 i skada på någon med händerna på 1 meters avstånd än att kunna sänka vem som helst på 200m med en hyfsad pistol... Jag uppmuntrar gärna en mer stridsinriktad rollperson att kunna slåss med något häftigt närstridsvapen, det är klart mer dödligt och spännande med fight på gatan än att bara dra fram sin BuffaloBoom-revolver och sätta en 30*46mm granat i bröstet på den man tycker illa om.
Cyber
Halvera SKY på all cyberpansar, det är inte ens vettigt in-game att pansar bara skyddar bra om man opererar in det under huden. Fram med skyddsvästar och skottsäkra brallor! Att bli tagen på sängen utan sitt kroppspansar är läskigt!
Sen har jag valt att tredubbla all cybernetiks kostnad, idag är medicinsk utrustning skitdyr och även om markanden ser annorlunda ut är det konstigt att man kan göra om hela kroppen till en superstridsmaskin med ir, radar, pansar, reflexer och det mesta smått och gott för samma pris man får en billig småbil som man inte ens kan köra för fort med.
Som sagt, jag tycker inte det är orimligt att man utvecklat saker för att eleminera människors skräck i neotech, att mörkrädda skaffar ljusförstärkare och hypokondriker biomonitor och gasfilter men i vissa neotechkampanjer jag vill spelleda så är det lite ivägen om det är på tok för lätt för rollpersonerna (och skurkarna!) att bli imun mot klassiska skräckelement såsom pistolhot, mörker, elavbrott, gas som pyser....ssss..
Så, för min spelledarstil har det fungerat bra hittils med modifikationerna ovan och det har gett upphov till en hel del spänning och känsla av fara.