Nekromanti Skräck- & scifi-forumen

Dilandau

Myrmidon
En fråga relaterad till mitt inlägg om Indieforumen, är scifi- och skräckforumen.

Spontant undrar jag varför just dessa två genrer finns utbrytna som egna forum, speciellt med tanke på att trafiken på dem inte är överväldigande. Varför finns inte ett fantasyforum till exempel? Jag hade förstått det om det ständigt rasade diskussioner om scifi och skräck på dessa två forum, men så är ju som vi alla vet inte fallet.

Jag tror att scifi- och skräckforumen utan problem skulle kunna assimileras in i det allmänna rollspelsforumet.

MrG

Swashbuckler
Varför finns inte ett fantasyforum till exempel?
Fast det finne en bunt sånna i form av DoD, DnD (D20), EON (har jag glömt nån) som täcker in de vanligast fantasyrollspelen :gremwink:

Fast jag är mer för fler forum än färre...

Dilandau

Myrmidon
Färre eller fler

Fast det finne en bunt sånna i form av DoD, DnD (D20), EON (har jag glömt nån) som täcker in de vanligast fantasyrollspelen
=) Ja, fast i så fall borde det ju finnas unika WoD-forum, Cthulu-forum, Kult-forum etc.

Fast jag är mer för fler forum än färre...
Inte jag. Inte om det inte är motiverat av trafiken till forumen. Av två huvudsakliga anledningar.

För det första finns det få saker som är så avtändande som sovande forum. Det ger ett amatörmässigt intryck -- ungefär på samma sätt som hemsidor som inte uppdaterats sedan 2001. Man går inte in och skriver inlägg i ett forum som inte haft någon akrivitet sedan 2004-11-15. (Nu är det inte riktigt så illa med scifi och skräck, men däremot en del indieforum.)

För det andra blir forumlistan oöverskådlig (speciellt när varje forum har 2-3 rader långa beskrivningar), vilket kan verka avskräckande på nya besökar och i allmänhet gör det svårt att hitta forumen.

Varför ska det finnas en massa forum som det inte finns någon efterfrågan på?

MrG

Swashbuckler
Re: Färre eller fler

Varför ska det finnas en massa forum som det inte finns någon efterfrågan på?
Förlåt, jag är otydlig (och kanske överoptemistisk). Jag ser gärna fler forum och hoppas att det uppmuntrar till mer trafik :gremwink:

Sedan använder jag listan över favoritforum istället för forumlistan vilket gör det lätt övervakat för mig... vilket bl a göra att jag inte har någon pejl på trafiken på indieforumen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag gillar SF-forumet, för jag vet att där avhandlas sådant som jag gillar. PÅ rollspelsforumet skulle diskussionerna bli midre koncisa.

Eksem

Champion
Fast när Skräck var ett hett ämne på rollspel.nu var det ju ett av de mest aktiva forumen.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag är av samma åsikt, egentligen. Skräckforumet känns lite mer motiverat med tanke på skräckteoridiskussionerna som ibland har huserat där, men i nuläget kan båda forumen med fördel inkorporeras i rollspelsforumet. Inaktiva forum är verkligen tråkigt.

Fram för fler spelspecifika trådar på Rollspel i allmänhet!

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
[Stickprovskollar]

Bägge forumen har varit aktiva senaste veckan. För mig räcker det som argument för att de har funktioner att fylla.

Man skall inte ändra bara för att ändra.

Dilandau

Myrmidon
Nej, man ska ändra för att göra saker bättre. Man ska inte heller behålla saker bara för att behålla dem.

Jag hänvsar till ett annat inlägg (här) för ytterligare synpunkter på varför låg aktivitet kan vara av ondo.

Dilandau

Myrmidon

Förlåt, jag är otydlig (och kanske överoptemistisk). Jag ser gärna fler forum och hoppas att det uppmuntrar till mer trafik
Jag tror tyvärr inte att det fungerar så. Min begränsade erfarenhet som webplattsredaktör säger något sånt här: Fler forum innebär att de befintliga användarna sprids ut mer. Färre personer skriver på varje forum, vilket leder till att diskussionerna på forumen blir färre eller i alla fall mindre omfattande. Detta leder i sin tur till att de befintliga skribenterna blir mindre motiverade att skriva nya inlägg. En nedåtgående spiral uppstår. Och till råga på allt lockar dessa forum inte till sig nya användare. De få som dyker upp förvinner snart som ett resultat av ovan nämnda spiral.

MrG

Swashbuckler

Gôtt! Nu provucerar du mig till att skriva mer på de forum jag vill uppmuntra (till att börja med skriva om min tråd på kröikerforumet som jag kraschade precis innan jag postade den :gremtongue:)

Och lite trådar på sf och skräck... Men instämmer i att man kan ta bort tysta forum, men de där det är trafik typ varje vecka tycker jag gott kan få vara kvar och tycker att man inte ska vara rädd för att testa nya, för att se om det kan uppmuntra fler inlägg av det slaget.

Dilandau

Myrmidon

Har ett forum inlägg några gånger i veckan är det ju inga problem. Gränsen går snarare vid något enstaka inlägg någon gång i månaden.

Pom

Swashbuckler
Jag hänvsar till ett annat inlägg (här) för ytterligare synpunkter på varför låg aktivitet kan vara av ondo.
Jodå, jag håller med dig om att låg aktivitet på ett forum kan vara av ondo.

Vad jag menade med mitt inlägg var att jag inte tyckte att aktiviteten i de bägge forumen är tillräckligt låg för att det skall vara något problem.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Har ett forum inlägg några gånger i veckan är det ju inga problem. Gränsen går snarare vid något enstaka inlägg någon gång i månaden."

Men det kravet uppfyller väl både Sci-fi- och Skräckforumet?

Big Marco

Läskig

Jag kan bara säga att mina nästan fem år som communityansvarig helt stödjer de slutsater du presenterar.

G

Guest

Guest
Tycker nog det är viktigare att dela upp över aktiva forum (Eon) där man inte hinner läsa lika fort som det tillkommer nya, dessutom kan jag säga att om scifi flyttas till rollspels forumet kommer jag sluta skriva inlägg av den typen jag skriver i scifi, för i rollspelsforumet behöver man mer respons för att känna att en tråd har blivit lyckad och då scifi är en sådan minoritet redan tror jag att aktiviteten skulle minska till en nästintill död genre.