Nekromanti Skräck tills det inte är skoj längre

Krille

Super Moderator
Re: Emmerdale: The Eternal

"Frågade du nånsin de där inbitna Vampire-spelarna om vad det var som gjorde det hela ointressant, eller har du bara utgått ifrån att det måste bero på att de ville spela iskalla coolingar?"

Det kan ju knappast ha med bakgrunden att göra, eftersom de inte är intresserade av att spela i 32 års kontinuerligt utvecklad bakgrund (vars metaplott och bakgrund byggs på med ytterligare 30 minuter sex gånger i veckan). Eller är det helt enkelt så att det inte finns någon Clanbook Tate eller Yorkshire by Day?

Nä, jag tror faktiskt, hur nedvärderande det än låter, att det är så att läder och lack är mycket coolare än blåställ och bakvänd keps. Och det borde nog till och med du förstå. :gremgrin:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Coolness.

"(...) eftersom de inte är intresserade av att spela i 32 års kontinuerligt utvecklad bakgrund (vars metaplott och bakgrund byggs på med ytterligare 30 minuter sex gånger i veckan)."

Det räcker nog tyvärr inte att en bakgrund finns. Den bör nog vara intressant och bra också. Liksom, jag skulle inte ha några problem med att spela en japansk gymnasietjej, men ett Hem till Gården-rollspel sätter sin fot innanför min dörr över min döda kropp. Slutsats: det behöver inte vara coolt, ballt och fullt av skinande lack och läder, men det är ju en fördel om spelarna tilltalas på något plan iaf.

"(...) läder och lack är mycket coolare än blåställ och bakvänd keps."

Damn right. Det är mycket coolare. Det begriper väl vem som helst. Men som jag sade så håller inte jag med om att varje rollspelares högsta önskan är att vara ball och cool, och alltså är det principiellt inget problem att spela en typ i blåställ och bakvänd keps. Med det sagt så vill jag också inflika att jag inte har något emot att spela ball och cool heller; det kan vara hur kul som helst. Men det är inte det enda som kan vara kul. Och det betvivlas att jag är i nån extrem minoritet gällande den åsikten; det borde nog till och med du förstå. ^.~

Krille

Super Moderator
Skillnader?

"Det räcker nog tyvärr inte att en bakgrund finns. Den bör nog vara intressant och bra också."

Tänk, exakt den kritiken brukar jag framföra om Vampire, men brukar alltid få "spelet har haft en stadig publik i tolv år, så det finns garanterat folk som inte tycker som du".

Nå, Hem till gården har haft en stadig publik i trettitvå år, så det finns garanterat folk som inte tycker som du.

Skillnaden är att de inte är nördar eller kufar. :gremgrin:

"Liksom, jag skulle inte ha några problem med att spela en japansk gymnasietjej, men ett Hem till Gården-rollspel sätter sin fot innanför min dörr över min döda kropp."

Varför inte? Det är intriger, intressanta personligheter, massor med bakgrund, intressant och vacker miljö, hur mycket metaplott som helst... vad är skillnaden?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Åsikter 'n' stuff.

"Nå, Hem till gården har haft en stadig publik i trettitvå år, så det finns garanterat folk som inte tycker som du."

More power to 'em. Jag har aldrig påstått att min åsikt är nåt slags obestridligt faktum. Men jag tycker så, och det finns garanterat folk som håller med mig också.

"Skillnaden är att de inte är nördar eller kufar."

Heh, nä, de är väl gamlingar eller brackor eller nåt istället...jag tycker att Risings kategorisering är underhållande, men jag vill inte påstå att jag håller med om den till fullo. Precis som jag inte håller med om att alla dessa nördar och kufar är ute efter att få spela stencoola tuffingar.

"Varför inte? Det är intriger, intressanta personligheter, massor med bakgrund, intressant och vacker miljö, hur mycket metaplott som helst... vad är skillnaden?"

Tja, miljön tilltalar mig helt enkelt inte. Vissa tycker om chokladglass, andra gör det inte. Tycker du att miljön och karaktärerna är intressanta, visst, game on. Själv finner jag inte serien tillräckligt intressant för att vilja se på tv, än mindre spela. Smaken är delad, liksom.

Dessutom är japanska skoltjejer mycket coolare än en massa gråtrista engelsmän! :gremgrin:

Krille

Super Moderator
Där hör du, walium!

"Dessutom är japanska skoltjejer mycket coolare än en massa gråtrista engelsmän!"

Damn straight! :gremgrin:

LeJonklev

Swordsman
Re: Halta Lottas krog

När det gäller 12 så kan man fråga sig hur pass trovärdiga och skrämmande världsomspännande konspirationer faktiskt är. Risken är stor att rollpersonerna förlorar all spelglädje så fort de inser hur lite de faktiskt kan göra. Dessutom så kommer de sannolikt att bli mosade i tusen små bitar så fort de så mycket som anar hur det ligger till.

Graden av trovärdigheten känns grymt irrelevant i detta samanhanget. Jag menar, hur trovärdigt är vampyrer, varulvar och annat knott.

Det där med att vara totalt underlägsen är ett problem jag kan relatera till. Att vara fullständigt utklassad är det inte skräck, då är det bara trist. Därför jag försöker undvika vampire. Det är alldeles för lätt att man hamnar i den situationen

/Johan

Krille

Super Moderator
Tja, vad ska man säga? [ANT]

Jag vet att man inte ska skriva ett inlägg som bara innehåller ett "oreserverat medhåll", men...

...oreserverat medhåll!

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Tja, varför inte? Trots allt så växte Aki fram ur ett försök att göra ett Hem till Gården-rollspel. Det är samma mekanism, och det enda som egentligen skiljer är ett par rader i början som säger att rollpersonerna är helt normala tonåringar i en helt normal japansk gymnasieskola i en helt normal japansk förort. Byt ut det där mot helt normala engelska bönder i en helt normal engelsk by, eller mot helt normala svenska tonåringar i en helt normal gymnasieskola i en helt normal svensk stad, eller mot helt normala kvinnliga fångar i ett helt normalt fängelse, eller mot helt normala rederiägare i ett helt normalt stockholmsbaserat rederi, eller mot helt normala amerikanska oljebaroner i en helt normal texansk storstad, eller..."

Jag antar att du köper rollspel i syfte att byta ut alla bärande delar mot nya grejor som bättre passar dig? Varför ens börja spela Aki om jag ändå måste byta ut det grundläggande konceptet mot någonting annat? För att det är du som har skapat det? Sedan kan man förstås fråga sig hur pass bra japanskt skolflicksspel det faktiskt är om det endast är ett par meningar som förväntas ligga till grund för stämning och rollspelande.

"... well, till och med du borde förstå piken vid det här laget. "

Jag är inte säker på att det är en pik som faktiskt hör hemma i den här diskussionen...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Där hör du, walium!

""Dessutom är japanska skoltjejer mycket coolare än en massa gråtrista engelsmän!""

Det allra mesta är coolare än gråtrista engelsmän. Även skalliga, skäggförsedda, gåsfarmarsöner ifrån Södern. :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Varför ens börja spela Aki om jag ändå måste byta ut det grundläggande konceptet mot någonting annat?"

Det grundläggande konceptet är faktiskt inte japanska skolflickor, utan såparollspelande. Det har det varit från första början. Var såpan utspelas spelar inte så stor roll. Att det blev just en japansk gymnasieskola beror på tre saker:

1) Rättigheterna till Emmerdale ligger hos BBC.
2) Min teckningsstil är tämligen manga-influerad.
3) Låten "Alchemy of Love" (från Tenchi Muyo!) råkade gå i WinAMP.

Så du kan gott byta ut de japanska skolflickorna mot Yorkshirebönder utan att sabba konceptet.

EchonCique

Hero
Re: Skillnader?

"Det räcker nog tyvärr inte att en bakgrund finns. Den bör nog vara intressant och bra också."

Tänk, exakt den kritiken brukar jag framföra om Vampire, men brukar alltid få "spelet har haft en stadig publik i tolv år, så det finns garanterat folk som inte tycker som du".

Nå, Hem till gården har haft en stadig publik i trettitvå år, så det finns garanterat folk som inte tycker som du.

Skillnaden är att de inte är nördar eller kufar.

"Liksom, jag skulle inte ha några problem med att spela en japansk gymnasietjej, men ett Hem till Gården-rollspel sätter sin fot innanför min dörr över min döda kropp."

Varför inte? Det är intriger, intressanta personligheter, massor med bakgrund, intressant och vacker miljö, hur mycket metaplott som helst... vad är skillnaden?
Då säger jag bara en sak: KVINNOFÄNGELSET.

Attans till bra serie när väl man kom över den där enormt höga acceptanströskeln till att få sig att faktiskt sitta ned framför serien och SE och HÖRA på den. Selethils känsloargument gentemot Hem till Gården-rollspel låter som min ovilja att se på Kvinnofängelset. Till den dag jag faktiskt inte hade något bättre än att kolla på ett avsnitt och bam, jag var fast.

Intriger, metaplottande kring skvaller och lågnivåspelande kan vara enormt roligt spännande och bra. Häftigt, ballt och mörkt innebär inte automatiskt att det är bra, för det mesta tvärtom.

Men detta är ju bara mina små privata åsikter.