Bör kanske eventuellt påpekas att man i Svenska Kulter spelar kultister - det är vad jag vet inte tänkt som ett traditionellt skräckrollspel a' "skrämma rollspelarna", utan mer som att man är aktiva aktörer i en värld som innehåller skräckelement, typ. Vilket man kan betrakta som en selling point eller avskräckande (höhö), beroende på vad man är ute efter, men man bör iaf vara medveten om det.anth;n230090 said:Svenska kulter är ett svenskt skräckspel baserat på författaren Anders Fagers romaner och noveller och dessa berättelser är en del av Cthulhu-mythos - så man kan nästan säga att Svenska kulter är Call of Cthulhu på svenska.
Det är helt sant. Och det kommer dessutom att finnas speldata till äventyret för Kutulu (och för Cthulhu Preludium) tillgängligt.Hans E Magnusson;n230138 said:Titan games kommer ju ut i dagarna med ett cthulhu äventyr.
krank;n230036 said:Om man vill ha med en spelvärld: Bortom finns ju.
Bortom: Lögnens slöja finns inte längre i tryck, utan arbetet med den nya regelutgåvan puttrar på bakom ridån. Däremot går det att köpa den som PDF - eller ladda ned reglerna (utan stämningstext och introduktionsscenario) gratis från MylingSpels hemsida.Björn den gode;n230050 said:Bortom har dessutom ett gäng bra färdiga äventyr (på svenska) som jag nog nästan tycker är bättre än spelet. Så vill ni ha något att komma igång med och tycker mysterielösande, övernaturlig skräck är coolt kör på det.
Jag håller inte riktigt med. Det funkar att spela skräck trots att man står på "fel" sida. Det kan t.o.m. bli ännu otäckare. Kult har ju lite av det tänket inbyggt i sig också. Dessutom kan spelet användas för mer "traditionella" skräck-scenarier.krank;n230116 said:Bör kanske eventuellt påpekas att man i Svenska Kulter spelar kultister - det är vad jag vet inte tänkt som ett traditionellt skräckrollspel a' "skrämma rollspelarna", utan mer som att man är aktiva aktörer i en värld som innehåller skräckelement, typ. Vilket man kan betrakta som en selling point eller avskräckande (höhö), beroende på vad man är ute efter, men man bör iaf vara medveten om det.
Har inte läst någon* av dem men skulle nog säga att Kutulu baserat på vad jag sett här på forumet är det bättre skräckspelet. Svenska kulter förefaller väldigt specifikt nichat.anth;n230090 said:Svenska kulter är ett svenskt skräckspel baserat på författaren Anders Fagers romaner och noveller och dessa berättelser är en del av Cthulhu-mythos - så man kan nästan säga att Svenska kulter är Call of Cthulhu på svenska.
Kutulu är också Call of Cthulhu på svenska, men släpps inte förrän nästa vecka. Eftersom jag ännu inte har ett fysiskt ex av boken kan jag inte uttala mig om det är bra eller dåligt, men kranks rollspel brukar vara bra.
Jag trodde jag var ensam om att inte orka med Fagers prosa!!!nyvinter;n230346 said:...ogillar Anders Fagers tvåtaktsprosa som aldrig vill starta.