Nekromanti Skräck

Mahmelie

Veteran
Någon som kan rekommendera något bra skräckspel? Det måste vara på svenska eftersom en av spelarna inte är så bra på engelska.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om man vill ha med en spelvärld: Bortom finns ju. Annars... vet jag inte. Det finns ju ett antal äldre spel, som Kult och Chock, men de kan ju vara lite kluriga att få tag på idag. Och nya Kult som kommer snart är ju på engelska.

Om man mest vill ha ett regelsystem: Kutulu, mitt lovecraftmysterieskräck-spel kommer ju nu i påsk. Med det kan man spela de flesta äventyr som kommit ut till t.ex. Call of Cthulhu eller Trail of Cthulhu. Men då får man såklart se till att översätta delar av äventyren själv.

2097

deleta mitt konto tack
Kutulu eller Svart av Kval Vit av Lust om det ska vara på jorden, Svärd & Svartkonst (det bästa svenska rollspelet) om det går bra med skräck i andra världar.

2097

deleta mitt konto tack
Jag tycker Cthulhu Dark är rätt så bra. Det är på engelska, men det är bara en sida så det borde nån kunna översätta själva.

Björn den gode

Swashbuckler
Bortom har dessutom ett gäng bra färdiga äventyr (på svenska) som jag nog nästan tycker är bättre än spelet. Så vill ni ha något att komma igång med och tycker mysterielösande, övernaturlig skräck är coolt kör på det. Svart av Kval Vit av Lust är också ett ruskigt bra spel, men jag vet inte hur mycket 'skräck' det faktiskt är, mer än vampire iofs...

Men sen är jag inte helt säker på att jag förstår premissen, har ni en spelgrupp där alla läser spelet alltså?

2097

deleta mitt konto tack
Ja det har iaf vi i vår D&D 5e-grupp, vi slår upp spells och utrustning ihop etc.

2097

deleta mitt konto tack
Ja, det är inte så dumt, Manda!
Och det närmaste på svenska är kanske Kutulu som kommer nästa vecka.

anth

Vetefan
Som andra skrivit är Call of Cthulhu det bästa skräckspelet - men det är tyvärr på engelska.

Svenska kulter är ett svenskt skräckspel baserat på författaren Anders Fagers romaner och noveller och dessa berättelser är en del av Cthulhu-mythos - så man kan nästan säga att Svenska kulter är Call of Cthulhu på svenska.

Kutulu är också Call of Cthulhu på svenska, men släpps inte förrän nästa vecka. Eftersom jag ännu inte har ett fysiskt ex av boken kan jag inte uttala mig om det är bra eller dåligt, men kranks rollspel brukar vara bra.

Om det är viktigt att reglerna är på svenska skulle jag rekommendera Svenska kulter eller Kutulu, men spela engelska äventyr till ursprungsspelet Call of Cthulhu (spelarna ska ju inte läsa äventyren, det ska bara spelledaren göra).

Till Svenska kulter finns ett köpäventyr som heter Sju porträtt av Elvira Wallin.

2097

deleta mitt konto tack
Edit: Äh, jag tar bort det. Jag hade skrivit lite om varför jag hatar Svenska kulter här men det hör nog hemma i en annan diskussion. Men jag gör det.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
anth;n230090 said:
Svenska kulter är ett svenskt skräckspel baserat på författaren Anders Fagers romaner och noveller och dessa berättelser är en del av Cthulhu-mythos - så man kan nästan säga att Svenska kulter är Call of Cthulhu på svenska.
Bör kanske eventuellt påpekas att man i Svenska Kulter spelar kultister - det är vad jag vet inte tänkt som ett traditionellt skräckrollspel a' "skrämma rollspelarna", utan mer som att man är aktiva aktörer i en värld som innehåller skräckelement, typ. Vilket man kan betrakta som en selling point eller avskräckande (höhö), beroende på vad man är ute efter, men man bör iaf vara medveten om det.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hans E Magnusson;n230138 said:
Titan games kommer ju ut i dagarna med ett cthulhu äventyr.
Det är helt sant. Och det kommer dessutom att finnas speldata till äventyret för Kutulu (och för Cthulhu Preludium) tillgängligt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank;n230036 said:
Om man vill ha med en spelvärld: Bortom finns ju.
Björn den gode;n230050 said:
Bortom har dessutom ett gäng bra färdiga äventyr (på svenska) som jag nog nästan tycker är bättre än spelet. Så vill ni ha något att komma igång med och tycker mysterielösande, övernaturlig skräck är coolt kör på det.
Bortom: Lögnens slöja finns inte längre i tryck, utan arbetet med den nya regelutgåvan puttrar på bakom ridån. Däremot går det att köpa den som PDF - eller ladda ned reglerna (utan stämningstext och introduktionsscenario) gratis från MylingSpels hemsida.

Äventyren som Björn omnämner finns det en drös av. De kan du ladda hem härifrån.

JJoghans

Regelknackare
krank;n230116 said:
Bör kanske eventuellt påpekas att man i Svenska Kulter spelar kultister - det är vad jag vet inte tänkt som ett traditionellt skräckrollspel a' "skrämma rollspelarna", utan mer som att man är aktiva aktörer i en värld som innehåller skräckelement, typ. Vilket man kan betrakta som en selling point eller avskräckande (höhö), beroende på vad man är ute efter, men man bör iaf vara medveten om det.
Jag håller inte riktigt med. Det funkar att spela skräck trots att man står på "fel" sida. Det kan t.o.m. bli ännu otäckare. Kult har ju lite av det tänket inbyggt i sig också. Dessutom kan spelet användas för mer "traditionella" skräck-scenarier.

2097

deleta mitt konto tack
Ja det skulle kunna fungera om det inte vore så himla >>>!!!!#### $$$$ :(:(:(:(

Vampire och Geist och In Nomine och UA och en massa andra spel har ju ett sånt upplägg också och det i sig är ett intressant upplägg.

nyvinter

Illustrationist
anth;n230090 said:

Kutulu är också Call of Cthulhu på svenska, men släpps inte förrän nästa vecka. Eftersom jag ännu inte har ett fysiskt ex av boken kan jag inte uttala mig om det är bra eller dåligt, men kranks rollspel brukar vara bra.
Har inte läst någon* av dem men skulle nog säga att Kutulu baserat på vad jag sett här på forumet är det bättre skräckspelet. Svenska kulter förefaller väldigt specifikt nichat.

*) Disclosure: jag har bilder i Svenska Kulter och ogillar Anders Fagers tvåtaktsprosa som aldrig vill starta. Så det tar ut varandra och gör mig opartisk.Typ.

Men det är väldigt tunt med skräckspel på svenska överhuvudtaget. Tyvärr.

JJoghans

Regelknackare
nyvinter;n230346 said:
...ogillar Anders Fagers tvåtaktsprosa som aldrig vill starta.
Jag trodde jag var ensam om att inte orka med Fagers prosa!!!
My brother from another mother! :grin: