Nekromanti Skräckens sanna natur

Troberg

Sinister eater
Re: Nej till skräcksanning, ja till skräckfilmer

...en lösning? Lösning??? Lösning på vad? Jag vill inte ha någon ”lösning” som berättar för mig vad som är skrämmande och inte skrämmande – den saken kan jag bedöma så fint på egen hand.
Tolka det som en utredning, i syfte att plocka ut de faktorer man kan använda för att bygga upp en bra stämning.

Men annars vet i tusan. Hyrde en gång Scream ihop med en kvinnlig bekant och redan under inledningsscenen så skrek hon av rädsla, klamrade sig fast vid mig (snacka desperat; jag är ingen Tyson eller Karelin direkt...) och ylade om att hon inte klarade att se och ville att vi skulle stänga av.
Men herregud människa! Är du helt inkapabel att uppfatta en invit? :gremshocked:

Om någon vet hur/var man kan få tag på Riket på video eller DVD (med svensk textning, jag hajar inte ett ord danska) så får vederbörande mycket gärna hojta till och berätta.
Jag köpte min på skivakedemin. Misstänker att en någotsånär välsorterad handlare kan ta in den om du frågar.

Rising

Vila i frid
Århundradets skräckflopp?

"hur d går till när trupperna sloss kommer ja inte på.. kan ni hjälpa mig?"

Hå hå hå... Då avundas jag dina filmupplevelser. Det finns filmer som får Scream 2 att framstå som skräckrullarnas Citizen Kane. Vad sägs om Mangler 2, till exempel?

Brrr...

/Rising

Jocke

Man med skägg
Det är faktiskt bara The Shining (rejält omskakad) och Psyco som har skrämt mig på riktigt.

Och bitvis The Ring (amerikanska upplagan, har inte sätt nån av de japanska varianterna). (men den var endå mest snygg, cool och äcklig, inte läskig)

Samt Twilight Zone avsnittet med en familj som får en låda med en knapp i.

Och så gillar jag Nightmare on Elm Street 2 och Hellrazer filmerna ochså. men jag blir knappast skrämd.

De namnlösa vär rätt bra också, spansk thriller.

Jocke

Man med skägg
Re: Och de enda Ymir godkänner är...

Och sedan fanns en annan svensk TV-serie om en högstadieklass som gjorde en skolresa till ett hus på Gotland. Jag minns inte vad den hette, men jag minns att den var såå läskig. Någon som kommer ihåg?
Den hette typ Onskans Hus eller Mörkrets hus, bygger på en bok som heter 6A och som folk i min klass var rädda för.. i mellanstadiet..

Eksem

Champion
Re: Och de enda Ymir godkänner är...

"Och sedan fanns en annan svensk TV-serie om en högstadieklass som gjorde en skolresa till ett hus på Gotland. Jag minns inte vad den hette, men jag minns att den var såå läskig. Någon som kommer ihåg?"

Ja den minns jag. Har sett den två-tre gånger, men kan inte för mitt liv minnas vad den heter. Tillsammans med Ring(u) det enda på film/TV som jag faktiskt har blivit rädd på riktigt av.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Århundradets skräckflopp?

Eller Mike, eller I know what you did last summer, eller... eller. Tja, det finns en uppsjö.

Själv anser jag iofs att majoriteten av alla Fredagen den 13:e, Terror på Elm Street, Halloween och så vidare är smått löjeväckande. Men det kanske bara är jag.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Medhåll, till viss del iaf..

Har inte sett BWP, men the Shining? Jag tyckte den va skitfånig. De enda filmer som baseras på verk av Stephen King som jag tyckte om var Storm of the Century och de två Pet Sematary. (Särskilt tvåan, eftersom den är så otroligt komisk.)

chrull

Stockholm Kartell
Re: Skräckfilmer och falsk rädsla.

Efter Triers två fylleskämt så har jag medvetet hållt mig borta från hans filmer. (Givetvis ska jag, såfort jag känner för tragik, se Dancer in the dark.)

Blair witch använder väl sig, som jag förstått också av typiska knep, fast bara kamoflerat. Skakig kamera, taskig bildkvalité, en otydlighet och uppbyggande skräck genom att vi inte riktigt får se vad de ser...
(har precis avslutat 5p Dokumentärfilm, och Blair Witch nämndes nog varannan föreläsning...)

chrull

Troberg

Sinister eater

Efter Triers två fylleskämt
Vilka då?

så har jag medvetet hållt mig borta från hans filmer. (Givetvis ska jag, såfort jag känner för tragik, se Dancer in the dark.)
Missa dessutom inte Europa. Den kanske inte är skräck, men den är sevärd.

Riket på riktigt?

Är det förresten någon som vet om det där sjukhuset i Riket existerar på riktigt? Kommmer nämligen ihåg att ett utav avsnitten i "Det spökar" handlade om ett hemsökt danskt sjukhus och jag har för mig att det var det sjukhuset... Fast jag kan ju ha fel...

Johan K

Gammal & dryg
Mjaaa...

fånig & fånig...
Tack vare att den är såpass bra är ju att huvudrollsinnehavaren är så innåta hellsike bra !! Kommer dock ionte på vad han heter... :gremblush: :gremblush:)

Troberg

Sinister eater
Re: Riket på riktigt?

Är det förresten någon som vet om det där sjukhuset i Riket existerar på riktigt?
Det finns på riktigt. Jag länner till och med en som legat inlagd där, men det var inte riktigt som i serien.

chrull

Stockholm Kartell

Dogma 95 och Dogumentär 02

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Re: Riket på riktigt?

Min lärarinna har arbetat där. på Riket. Och på sluten rättspsykiatrisk anstalt.

Alltså, rättspsyk och Riket, och sedan Malmö Latinskola (a.k.a rättspsyk). Det är vad jag kallar en meritlista :)

- Ymir, diggar henne.

chrull

Stockholm Kartell
*SLAP*

Har du missat dogma-rörelsen?
:gremlaugh:

Du vet.. när man ska spela in film där allt är "verkligt"... Inga fejkade graviditeter, sexscener eller mord?
Befintligt ljus, befintliga lokaler osv osv?

kolla här för humor

Sen förra året bestämde sig trier för att det här inte räckte utan formade liknande regler för dokumentärer. Dogumentären var född. Här var det givetvis ännu mer krav på verkligheten som sanning.

Notera att von Trier och Vinterberg svär att inte creditera sig som regissörer för sina filmer, för att på så sätt vägrar signera konstverket (det ska ju inte vara konst) men de signerar gärna reglerna :gremlaugh:DDD

chrull

Rising

Vila i frid
Dogma

"Du vet.. när man ska spela in film där allt är "verkligt"... Inga fejkade graviditeter, sexscener eller mord?
Befintligt ljus, befintliga lokaler osv osv?"

Ärligt talat, jag tycker det var en genialisk pr-kupp snarare än ett fylleskämt. Självklart var det ett "skämt", men tänk å andra sidan på vilka djäkla rullar man ändå har gjort (Festen, Mifune, Idioterna...). Plötsligt kunde några filmare från ett litet skitland som Danmark få jättemycket publicitet och lansera en rörelse som skulle omnämnas på kultursidor över hela världen. Jag tycker det var strongt gjort, och det är precis så man ska tänka om man är underground. Navelskådande alternativkultur är tråkig, det är vildhjärnorna som tar över hela världen som jag gillar.

Säga vad man vill om Trier, men film kan han göra. När han dessutom fått lite pr-tips från Aalbaek-Jensen så kunde han dessutom sprida sina filmer med ett noga uttänkt koncept över hela världen. Otroligt.

Jag har stor respekt för Trier, man kan nog nästan säga att han är lite som en idol för mig. (Varför tror ni jag skriver så många manifest här på rollspel.nu?)

/Rising
som egentligen tycker att Riket är mer "drama" än "skräck", men bra är det ändå. Dessutom har jag JVC som kund, och det är deras balla digitalkameror som oftast används i dogmarullar