Nekromanti Skräckfilm och skräcklitteratur - generella drag?

johoohno

Warrior
Jag tänkte göra en krank här och använda den expertis som finns på forumet i mitt arbete. Jag ska undervisa i skräck i svenskan i åttan (eleverna ska närläsa litteratur och sedan skapa filmmanus och i slutändan filma och redigera en scen).

Jag är själv inte särskilt inläst på temat och vänder mig därför till er. Så vad är det jag vill ha:
* Skräckens ingredienser/verkmedel (en lista med vad det är som skrämmer)
* Skräckens arketyper (om sådana finns)
* Filmklipp som visar de två punkterna ovan.

Jag föreställer mig att det finns ett register med typiska verkmedel/ingredienser som skrämmer (det övernaturliga, det okända etc ... föreställer jag mig är en listning, men någon annan smartare har säkert gjort detta tidigare).

Tack på förhand

solvebring

Superhero
Man är ingen expert eller så, men skräck handlar väl mestadels om att trigga upp spänningmomenten, vilket görs med klippteknik och ljud. Ljus och sceneri bidrar till stämningen.

Kolla garderobsscenen till Halloween.

Vad som uppfattas som skrämmande är naturligtvis olika från person till person. Jag uppfattar sällan klassisk skräckfilm som skrämmande på något sätt. De är ofta förutsägbara och har man sett ett par så vet man snart vart nästan varenda skvättögonblick finns i varenda en av dem. Så vill man skrämma skiten ur folk ska man väl bygga scener som helt bryter de klassiska mönstren och bryter mot de dramaturgiska reglerna som finns inbyggda i alla olika genrer. ... Eller kanske inte. Misstänker att det ligger psykologi bakom sådant.

Bra skräck, tycker jag, handlar väl i så fall om att aldrig veta vad som är sant och inte. När varken gestalten i filmen eller publiken kan skilja på vad som är verklighet och vad som bara är påhitt i huvudet på gestalten. Ett exempel som jag kommer på utan att anstränga mig är Shrooms. Den är väl rätt självklar när man närmar sig slutet, men den är iaf uppbyggd enligt den principen.

Skräckens ingredienser/verkmedel (en lista med vad det är som skrämmer)
Rent filmiskt ligger väl det i klippteknik och musik?
- Korta klipp, en känsla av "noll koll" (den den utsatta gestaltens perspektiv - även ibland tittarnas).
- Musik som triggar upp scenen.
- Alt. Tystnad som bygger upp scenen.
- Överraskningar, skvättmoment.
- Känslan av utsatthet, maktlöshet - att vara jagad.

Exempel

Skräckens arketyper (om sådana finns)
Menar du subgenrer?
Kolla här i så fall. Bland annat finns Survival, Slasher, Zombie... Fast det kanske inte är det du menar?

Lite källor och referenser kring skräckfilmens verkningsknep:
http://web.li.gatech.edu/~rdrury/600/write/sp2_03/horror/element.html
http://www.associatedcontent.com/article/237238/how_to_write_a_horror_movie_the_four.html
http://www.fantasylibrary.com/ir/irws08.htm
http://www.youtube.com/watch?v=ASkcmrxyrpI :gremwink:
http://www.youtube.com/watch?v=M_eTnKgqdwY

rjonas

Hero
Först frågar man sin tilltänkta publik vad de är skraja för sen gestaltar man det.

Folk är rädda för lite allt möjligt såsom mörkret, att förlora ett barn eller att bli levande begravd. Man parar det hela med en annan handling så som romans, karriär eller vardagsliv så att man kan förankra storyn hos tittarna.

Krydda med lite osäkerhet, våld och överraskningar.

Som vanligt spelar hantverket stor roll. Mina kvalitetsfavoriter är Alien och The Ring. Mina skräpfavoriter är Snakes on A Plane och Fredagen den 13:e VI.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Nu är jag inte helt insatt i detta men som jag förstått det handlar skräck om att skapa labyrinter. Mötet med det okända som gör verkligheten mer svår orienterad en vad vi uppfattade den från början. Vad som döljer sig bakom den sanning som vi tagit förgiven och vad som sker när väven spricker upp. Själv tror jag dock att skräcken först får verkligt genomslag då den kan bindas an till det vedertagna och hur detta sakta spricker upp. När förnuftet rämnar och vårt sinne inte längre kan kontroller och strukturera världen omkring oss. Förändringen inom litteratur kan jag dock tänka ska ta sin tid för att verka realistisk till den punkt där huvudpersonens verklighet rämnar för att världen blivit allt för kaotisk.

Kan inget på rak arm men mins att jag någon gång vart rekommenderad att läsa Mattias Fyhr De mörka labyrinterna som riktar in sig på den gotiska skräcken och hur denna byggs upp. Har du tid kanske detta är något att kika i.

Lindenius

Swashbuckler
Får jag återigen pusha för senaste avsnittet av Mediespanarna? Där intervjuar vi etnologen och skräckfilmsforskaren Jonas Danielsson om just skräckfilm. Kanske kan du få inspiration och tips där.

//erik. Till moderatorerna: ni kan väl skicka ett PM till mig om det inte är OK med denna typ av "reklam".