Rising
Vila i frid
En sak som verkligen stör mig med skräckäventyr är att man som spelledare oftast bara får ett helt vanligt äventyr: Det finns en bakgrundsstory och en intrig att följa, miljöer att utforska, mysterier att lösa, problem att överkomma, fiender att besegra, faror att överleva, osv; men en sak som jag nästan aldrig hittar är själva skräcken.
Det enda man eventuellt kan hitta i skräckväg, är otillräckliga småsaker: Ett par enstaka meningar som beskriver en potentiellt obehaglig miljö, och kanske några förslag på mystiska och oförklarliga händelser.
Poängen är ju bara att det liksom inte räcker för mig som spelledare. Vad man får är ju mest att likna vid hur en fjortonårig innebandyspelare på bussen skulle kunna beskriva en läskig filmscen för sina kompisar: "Alltså, det är värsta äckliga mentalsjukhuset, va?; där dårar rullar runt på golvet och tuggar fradga eller bara står och tittar rakt ut i luften, helt apatiska. Och sen när huvudpersonerna pratar med den här lilla flickan med sönderbränt ansikte - så frågar de henne vad hon vet om Alexandar, och direkt när de nämnt hans namn så rycker alla dårarna till och blir helt tysta, så här, och bara står och tittar på dem med stora ögon. Och sen börjar plötsligt vårdarna och läkarna bete sig allt mer muppigt. En av vårdarna som håller i en patients rullstol börjar skratta ett vansinnigt skratt och dreglar ner på patientens huvud, och sköterskan som står inne hos rollpersonerna, hon börjar skrika som besatt och kissar på sig mitt framför ögonen på dem, innan hon kastar sig över dem och klöser efter deras ögon."
Allt jag får veta är liksom vad scenens poäng är, men jag får inte några särskilt användbara tips för hur jag ska spelleda den. I praktiken känner jag följaktligen alltid att jag måste göra allt jobb själv.
Ta följande sekvens ur Svarta Madonnan som ett exempel:
Långsamt närmar sig tre gestalter från olika håll i fjärran. När de kommer närmare får rollpersonerna en chock (slå egoslag på +5 för att inte chockas). Det är tre nefariter, de tre plågoandar som Chagidiels inkarnat skapade av Jelena Kalenko och hennes döttrar. De tre leds av vad som en gång var en ung kvinna med långt svart hår och en sönderskuren kropp sammanfogad med tråd och sårklämmor. En del av ansiktet är ersatt med solkig, vit plast. Hon är klädd i en svart läderoverall och har mörka glasögon över sina tomma ögonhålor. De andra två är en groteskt fet äldre kvinna täckt av tunna, infekterade skärsår och en något yngre kvinna med kroppen sönderskuren av tunna stålkablar.
Nefariterna ignorerar rollpersonerna och ställer sig i en cirkel runt de tre ryssarna. Utan förvarning vänds ryssarna ut och in. Blod och inälvor regnar över nefariterna och rollpersonerna. De måste slå ett nytt, omodifierat egoslag för att inte chockas. Ur de ännu levande och vrålande kropparna stiger tre identiskt lika medelålders män. De är i 40-årsåldern, lätt överviktiga med svart hår; identiska kopior av den Purgatov som Nikolaj Kalenko frammanande 1941. De är nakna och täckta av blod och slem. Leende, med brinnande ögon, går de långsamt fram till de tre rollpersoner som utförde ritualen. Inkarnaterna stannar till framför de tre, som känner en obestämd känsla av obehag och skräck. De tre inkarnaterna sträcker ut varsitt bloddrypande finger och rör lätt vid de tre rollpersonernas pannor. En brinnande hetta rusar genom kroppen, från punkten där inkarnaten rör dem och ned till könsorganen. De kastas bakåt och faller. Långsamt, leende, bleknar de tre männen bort och försvinner. De tre rollpersonerna ligger kvar på golvet. De känner sig oerhört smutsiga, som om de hade doppats i dynga.
Det är visserligen en stenhårt rälsad sekvens, men jag tycker den har potential. Jag ser exempelvis framför mig hur spelarna kan stålsätta sig inför ett angrepp från nefariterna, och att jag skulle kunna leka med sådana känslor för att sedan låta blodbadet på ryssarna ske helt plötsligt och oväntat. Och att det inte blir någon strid eller något, utan att inkarnaterna bara rör vid rollpersonernas pannor - det är ett rätt schysst mystiskt och oförklarligt klimax på ritualen som känns helt rätt i mina ögon. Istället för att ladda ur stämningen som byggts upp så lämnar man istället spelarna med ännu fler frågor och mysterier. Så långt allt väl.
MEN:
Vad vi får beskrivet är ju inte vettiga instruktioner för att kunna spelleda scenen, utan bara den fjortonåriga innebandyspelarens beskrivning till sina bussåkande kompisar. Det är ju helt omöjligt att få fram minsta lilla spänning om jag bara ska sitta där som en idiot och berätta vad det är som händer, rakt upp och ner, men mer hjälp än så ger inte äventyret mig.
Upplever ni liknande - eller helt andra - problem med skräckäventyr ni vill spelleda? Hur går ni i sådana fall till väga för att kompensera för problemen? Vilka förberedelser gör ni för att ställa äventyren till rätta, eller för att ni skall känna er redo att bjuda spelarna på så goda skräckrollspelsupplevelser som möjligt?
(Jag har skrivit ett bautafuckingstort inlägg nu; men väljer att dela upp det i mindre bitar som separata svar på den här tråden istället för att posta allt i en enda stor blaffa. Vad jag kommer göra härnäst att gå igenom några av de saker som jag stör mig på i officiella skräckäventyr - och tips på hur man kan kompensera för dessa. Det är vad jag skrivit hittills, och är uppdelat i fem punkter. När det är klart och ni har gått igenom de punkterna så skulle jag vilja prata om hur man på ett överskådligt och användbart sätt borde lägga upp och beskriva scener när man skrev ett skräckäventyr. Jag tror att den praktiska och handbegripliga angreppsvinkeln vore nyttig för en skräckdiskussion, och jag har saknat dem väldigt mycket)
Det enda man eventuellt kan hitta i skräckväg, är otillräckliga småsaker: Ett par enstaka meningar som beskriver en potentiellt obehaglig miljö, och kanske några förslag på mystiska och oförklarliga händelser.
Poängen är ju bara att det liksom inte räcker för mig som spelledare. Vad man får är ju mest att likna vid hur en fjortonårig innebandyspelare på bussen skulle kunna beskriva en läskig filmscen för sina kompisar: "Alltså, det är värsta äckliga mentalsjukhuset, va?; där dårar rullar runt på golvet och tuggar fradga eller bara står och tittar rakt ut i luften, helt apatiska. Och sen när huvudpersonerna pratar med den här lilla flickan med sönderbränt ansikte - så frågar de henne vad hon vet om Alexandar, och direkt när de nämnt hans namn så rycker alla dårarna till och blir helt tysta, så här, och bara står och tittar på dem med stora ögon. Och sen börjar plötsligt vårdarna och läkarna bete sig allt mer muppigt. En av vårdarna som håller i en patients rullstol börjar skratta ett vansinnigt skratt och dreglar ner på patientens huvud, och sköterskan som står inne hos rollpersonerna, hon börjar skrika som besatt och kissar på sig mitt framför ögonen på dem, innan hon kastar sig över dem och klöser efter deras ögon."
Allt jag får veta är liksom vad scenens poäng är, men jag får inte några särskilt användbara tips för hur jag ska spelleda den. I praktiken känner jag följaktligen alltid att jag måste göra allt jobb själv.
Ta följande sekvens ur Svarta Madonnan som ett exempel:
Långsamt närmar sig tre gestalter från olika håll i fjärran. När de kommer närmare får rollpersonerna en chock (slå egoslag på +5 för att inte chockas). Det är tre nefariter, de tre plågoandar som Chagidiels inkarnat skapade av Jelena Kalenko och hennes döttrar. De tre leds av vad som en gång var en ung kvinna med långt svart hår och en sönderskuren kropp sammanfogad med tråd och sårklämmor. En del av ansiktet är ersatt med solkig, vit plast. Hon är klädd i en svart läderoverall och har mörka glasögon över sina tomma ögonhålor. De andra två är en groteskt fet äldre kvinna täckt av tunna, infekterade skärsår och en något yngre kvinna med kroppen sönderskuren av tunna stålkablar.
Nefariterna ignorerar rollpersonerna och ställer sig i en cirkel runt de tre ryssarna. Utan förvarning vänds ryssarna ut och in. Blod och inälvor regnar över nefariterna och rollpersonerna. De måste slå ett nytt, omodifierat egoslag för att inte chockas. Ur de ännu levande och vrålande kropparna stiger tre identiskt lika medelålders män. De är i 40-årsåldern, lätt överviktiga med svart hår; identiska kopior av den Purgatov som Nikolaj Kalenko frammanande 1941. De är nakna och täckta av blod och slem. Leende, med brinnande ögon, går de långsamt fram till de tre rollpersoner som utförde ritualen. Inkarnaterna stannar till framför de tre, som känner en obestämd känsla av obehag och skräck. De tre inkarnaterna sträcker ut varsitt bloddrypande finger och rör lätt vid de tre rollpersonernas pannor. En brinnande hetta rusar genom kroppen, från punkten där inkarnaten rör dem och ned till könsorganen. De kastas bakåt och faller. Långsamt, leende, bleknar de tre männen bort och försvinner. De tre rollpersonerna ligger kvar på golvet. De känner sig oerhört smutsiga, som om de hade doppats i dynga.
Det är visserligen en stenhårt rälsad sekvens, men jag tycker den har potential. Jag ser exempelvis framför mig hur spelarna kan stålsätta sig inför ett angrepp från nefariterna, och att jag skulle kunna leka med sådana känslor för att sedan låta blodbadet på ryssarna ske helt plötsligt och oväntat. Och att det inte blir någon strid eller något, utan att inkarnaterna bara rör vid rollpersonernas pannor - det är ett rätt schysst mystiskt och oförklarligt klimax på ritualen som känns helt rätt i mina ögon. Istället för att ladda ur stämningen som byggts upp så lämnar man istället spelarna med ännu fler frågor och mysterier. Så långt allt väl.
MEN:
Vad vi får beskrivet är ju inte vettiga instruktioner för att kunna spelleda scenen, utan bara den fjortonåriga innebandyspelarens beskrivning till sina bussåkande kompisar. Det är ju helt omöjligt att få fram minsta lilla spänning om jag bara ska sitta där som en idiot och berätta vad det är som händer, rakt upp och ner, men mer hjälp än så ger inte äventyret mig.
Upplever ni liknande - eller helt andra - problem med skräckäventyr ni vill spelleda? Hur går ni i sådana fall till väga för att kompensera för problemen? Vilka förberedelser gör ni för att ställa äventyren till rätta, eller för att ni skall känna er redo att bjuda spelarna på så goda skräckrollspelsupplevelser som möjligt?
(Jag har skrivit ett bautafuckingstort inlägg nu; men väljer att dela upp det i mindre bitar som separata svar på den här tråden istället för att posta allt i en enda stor blaffa. Vad jag kommer göra härnäst att gå igenom några av de saker som jag stör mig på i officiella skräckäventyr - och tips på hur man kan kompensera för dessa. Det är vad jag skrivit hittills, och är uppdelat i fem punkter. När det är klart och ni har gått igenom de punkterna så skulle jag vilja prata om hur man på ett överskådligt och användbart sätt borde lägga upp och beskriva scener när man skrev ett skräckäventyr. Jag tror att den praktiska och handbegripliga angreppsvinkeln vore nyttig för en skräckdiskussion, och jag har saknat dem väldigt mycket)