Re: Del 2: Skräckrollspelandets primära problem
Jag köper allt- fina poänger. En sak jag undrar över är dock:
Genom att sluta lägga upp ens äventyr som en serie utropstecken för att istället använda frågetecken, så känner inte spelarna att äventyret kräver att de måste spela vårdslöst för att vandra in i spelledarens chockeffektsfällor, utan att skräckstämningen byggs upp ändå.
Kan det vara så att frågetecknets status som frågetecken är beroende av spelarens syn på frågetecken som allmän företeelse? (Lät löjligt ju...)
Om jag säger till mina spelare så här:
"När ni kommer fram till lägenheten står dörren på glänt. Konstigt, för ni vet att ni låste dörren ordentligt och ni är de enda som har nyckel. Eller?"
...så kan jag tycka att det där är ett gott exempel på ett frågetecken...
...men inser också att det handlar lite om huruvida vem spelaren är.
Så- min poäng är att: ja, vi ska skapa frågetecken, men olika spelares inställning till själva spelandet komplicerar användandet. Jag tycker ofta att mina spelare (speciellt L) tycker att "Basses fåniga frågetecken kommer aldrig vara tillräckligt utmanande för mig. Pffhh, en öppen dörr- det kan väl finnas sjutusen självklara svar på det... jag blir inte skraj!" Men när jag funderar på den där spelaren så känns det egentligen som att han aldrig vill hamna i underläge gentemot utmaningarna (en annan analys skulle kunna handla om makt- den där spelaren kan inte hantera att jag levererar en utmaning för hans rp som är svår att överkomma, för han jämställer sin förmåga att överkomma utmaningar med självkänsla.)
Ungefär som om han hade ett meta-mål med att spela rollspel och i det så ingår det att aldrig känna sig underlägsen utmaningarna (eller frågetecknen).
(Sedan får jag reservera mig; jag kan förstås ha fel)
Konkret undrar jag:
-Vad bör man ha i åtanke när man skapar frågetecken för att kunna engagera/utmana så många spelare som möjligt?
-Vad är det som egentligen gör att en spelare reagerar på ett frågetecken?
-Hur tänker du för att skapa så kvalitativa frågetecken som möjligt? (Har du några inre, outtalade kriterier tex?)
/Basse