Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,296
Jag sitter och skriver på tre olika separata skräckäventyr och inser att jag saknar bra attribut – såna som kan bli till kraftfulla detaljer.
Ni vet, Kult har sina nefariter, liktorer och all den där ”Hellraiser”-prylen. Call of Chtulhu har å andra sidan 20-talsvurmen, Chtulhumythoset och Arkham. Chock/chill samlar på sig sitt skräckkabinett och Vampire har sina vampyrklaner. Etc.
Om vi skulle vända på det: tänk dig att du får designa ett nytt skräckspel och får använda dig av attribut som du uppfattar har hög skräckpotential: vilka är då dessa? Kom ihåg att de ska gå att använda i ett skräck-rollspel, dvs det ska fungera som en detalj att använda i spelet och inte bara som chockeffekt.
I mitt fall, för att visa på några av mina otillräckliga exempel:
Lik
Jag tycker att alla döda kroppar är äckliga. Det handlar nu inte om zombisar eller skelett, utan mer om vanliga döingar. Kanske är de läskiga för att jag tycker att hela prylen med lik är som en set-up för skräck: ”tänk om den...börjar leva?!” Risings exempel på en skräcksession där rp hittar en orörlig kropp under ett smutsigt, blodfläckat lakan tycker jag specifierar liket bäst. Man är liksom tvungen att dra undan det där jävla lakanet för at se efter, samtidigt så vill man inte för hur kommer man må efter att ha sett det? Och kan man lita på att det inte rörde sig pytte-pytte-lite ändå? Är du säker på att liket inte fyrar av ett ondsint leende så fort du har lagt tillbaka lakanet?
Händer/handskar
Det låter ju vansinnigt banalt och inte ett dugg läskigt, men jag tycker att handskar är ett omen för ondska; ett tecken på att någon vill åt dig. Kanske har det att göra med vad mina polare berättade för mig när de vågade sig in i traktens läbbigaste rivningshus. Långt inne i den raserade byggnaden såg de helt plötsligt en hand som hängde från en mörk, hög hylla. I panik drar en av mina polare i handen...och den går av! Det visar sig vara en smutsig plasthand av något slag och de tar i triumf med sig den makabra trofén för att visa alla andra. Minnet sitter fastnaglat. Burr.
Mentalsjukhus
Så gjort. Så 1990. Men ändå. Mentalsjukhuset som institution visar att vad som helst kan hända på en plats där du inte kan lita på någon/något. Plus att du riskerar att bli fastbunden i en helt felsydd tröja och anklagad för att vara en av patienterna.
Regn
Det handlar om att signalera obehag. Vi pratar inte det där mysiga vårregnet eller sommarregnet, utan det där som alltid rinner ner innanför din krage och som lägger sig som en smattrande ljudmatta som bokstavligen dränker alla viktiga ljud som varnar dig för smygande inkräktare. Förutom att man knappt ser nåt.
Gruvor/Övergivna hus
Man ska aldrig gå ner i en gruva, för den kan rasa. Det vet man ju. Varför kunde inte det där puckot som ropar på hjälp ha insett det också? Då hade inte jag behövt gå ner och sett efter...
Attribut som verkligen INTE funkar på mig
SAW
Va? Hur kunde ”äckligt” bli ”läskigt”?
Teknik
Jag gillar ”Ring” och ”Grudge” men kan ändå inte bli rädd för teknik. Det går bara inte, kanske för att den är för lättmanipulerad/instabil redan från början. En dator som börjar skriva av sig själv? Äsch, stäng av, starta om och...eller släng skiten och köp en ny.
Nån som får en idé?
Ni vet, Kult har sina nefariter, liktorer och all den där ”Hellraiser”-prylen. Call of Chtulhu har å andra sidan 20-talsvurmen, Chtulhumythoset och Arkham. Chock/chill samlar på sig sitt skräckkabinett och Vampire har sina vampyrklaner. Etc.
Om vi skulle vända på det: tänk dig att du får designa ett nytt skräckspel och får använda dig av attribut som du uppfattar har hög skräckpotential: vilka är då dessa? Kom ihåg att de ska gå att använda i ett skräck-rollspel, dvs det ska fungera som en detalj att använda i spelet och inte bara som chockeffekt.
I mitt fall, för att visa på några av mina otillräckliga exempel:
Lik
Jag tycker att alla döda kroppar är äckliga. Det handlar nu inte om zombisar eller skelett, utan mer om vanliga döingar. Kanske är de läskiga för att jag tycker att hela prylen med lik är som en set-up för skräck: ”tänk om den...börjar leva?!” Risings exempel på en skräcksession där rp hittar en orörlig kropp under ett smutsigt, blodfläckat lakan tycker jag specifierar liket bäst. Man är liksom tvungen att dra undan det där jävla lakanet för at se efter, samtidigt så vill man inte för hur kommer man må efter att ha sett det? Och kan man lita på att det inte rörde sig pytte-pytte-lite ändå? Är du säker på att liket inte fyrar av ett ondsint leende så fort du har lagt tillbaka lakanet?
Händer/handskar
Det låter ju vansinnigt banalt och inte ett dugg läskigt, men jag tycker att handskar är ett omen för ondska; ett tecken på att någon vill åt dig. Kanske har det att göra med vad mina polare berättade för mig när de vågade sig in i traktens läbbigaste rivningshus. Långt inne i den raserade byggnaden såg de helt plötsligt en hand som hängde från en mörk, hög hylla. I panik drar en av mina polare i handen...och den går av! Det visar sig vara en smutsig plasthand av något slag och de tar i triumf med sig den makabra trofén för att visa alla andra. Minnet sitter fastnaglat. Burr.
Mentalsjukhus
Så gjort. Så 1990. Men ändå. Mentalsjukhuset som institution visar att vad som helst kan hända på en plats där du inte kan lita på någon/något. Plus att du riskerar att bli fastbunden i en helt felsydd tröja och anklagad för att vara en av patienterna.
Regn
Det handlar om att signalera obehag. Vi pratar inte det där mysiga vårregnet eller sommarregnet, utan det där som alltid rinner ner innanför din krage och som lägger sig som en smattrande ljudmatta som bokstavligen dränker alla viktiga ljud som varnar dig för smygande inkräktare. Förutom att man knappt ser nåt.
Gruvor/Övergivna hus
Man ska aldrig gå ner i en gruva, för den kan rasa. Det vet man ju. Varför kunde inte det där puckot som ropar på hjälp ha insett det också? Då hade inte jag behövt gå ner och sett efter...
Attribut som verkligen INTE funkar på mig
SAW
Va? Hur kunde ”äckligt” bli ”läskigt”?
Teknik
Jag gillar ”Ring” och ”Grudge” men kan ändå inte bli rädd för teknik. Det går bara inte, kanske för att den är för lättmanipulerad/instabil redan från början. En dator som börjar skriva av sig själv? Äsch, stäng av, starta om och...eller släng skiten och köp en ny.
Nån som får en idé?