Nekromanti Skräckspelsfrågor! (som just Du ska svara på!)

Rising

Vila i frid
En bra rollspelsvärld är nog oändlig

Jag arbetar nog gärna med en oändlighetsprincip i mina rollspel. Med det menar jag att man alltid antar att det finns hur mycket som helst av nästan allting i världen, och sedan föreslår man ett par av dessa, de som är störst, viktigast och mest typiska för fenomenet i fråga.

Eh, någon som förstod? Okej, konkret exempel från ett riktigt rollspel:

Drömfurstarna i Kult. Det står att det finns massor av drömfurstar, varav vi får läsa kort om fem-sex utav dem. Snacka om halvsanning. Varje spelledare kan tolka dessa drömfurstar precis hur vi vill, samtidigt som vi kan hitta på tusen extra drömfurstar och detta helt i spelets anda. Det är så att säga ett outtömligt område. Vi kan hitta på hur mycket drömfurstar vi vill eller så kan vi skita i det helt och hållet. De finns där om vi skulle vilja använda det.

Exempel från eget rollspel: Cadillac Crazy Cillerz:

Här får man hitta på sina egna raser. Vill du spela med en tigerrandig mantikora med enhörningshuvud och krulligt hår och mustache (nej, lägg av nu!) så får du det, och i stort sett är allting du kan hitta på lagligt och passande i reglerna. Vad vi gör är alltså att vi skapar en outtömlig värld, där det till exempel under kapitlet "bevingade älvor" står typ att det finns en rik fauna av dem i alla storlekar, färger och former. Kort räknar jag upp ett helt gäng med älvsorter, såsom gullvingar, skymningsflygare, visslor, fnittror och kvittror och sedan kommer mer uttömlig info om den vanligaste sorten av bevingade älvor, de som kallas sländor. Alltså vet alla vilken sorts älvor det finns flest av i världen och ungefär hur de är, men samtidigt kan spelledaren hitta på egna sorter och det är inget mystiskt med det. Världen är så att säga oändlig i sin outtömliga mångfald, och så låter man spelledaren plocka ut de delar som han eller hon gillar till sitt äventyr.

Så arkonterna och dödsänglarna i Kult är till exempel en "sanning". Det finns bara si å så många utav dem, inga andra. Det finns ju en poäng med det, det ger struktur åt spelet, men när det gäller andra saker gillar jag när det bara står "det finns väldigt många gudar i världen. De här är de åtta mest inflytelsefulla:"

Då kan spelledare världen runt hitta på egna gudar bäst de vill.

Men Quan'talis pekar på en viktig grej; gör man tilläggsvolymer och extramaterial är det kanske bäst att lämna halvsanningarna från grundboken i fred. Om någon har kört ett äventyr hos drömfursten Muhammad Al-Sufi texempel så vill han ju inte se att det äventyr han nyss köpt ger en egen syn på hans drömrike som inte alls stämmer överrens med det som spelledaren själv hittat på.

Man gör nog därför klokt att lämna sina halvsanningar som de är, och i extraböcker försöka rikta in sig på att komma med nya grejer istället.

/Rising

Anders

Hero
Medhåll

Med tanke på att Rising enligt min mening tillhör de absolut intressantaste skribenterna på forumet så blir jag kallsvettig av tanken att jag sannolikt har missat alla möjliga roliga skämt, dräpande förolämpningar och smarta rollspelstips genom att jag inte klara krypteringen.

Själv är jag extra känslig mot Risings hänvisningar och lurigheter eftersom jag sannolikt missat någon kurs i livserfarenhet som alla andra verkar ha gått. T ex är jag säkert den ende på forumet som aldrig druckit coca-cola. /images/icons/smile.gif

Arcana - glad ändå

Rising

Vila i frid
Om jag säger något knasigt så ere bara å fråga

"Med tanke på att Rising enligt min mening tillhör de absolut intressantaste skribenterna på forumet "

Weeee! Jag har alltid sett mig själv som forumets clown och vansinnesbabblande galning som häver ur sig korkigheter om friform kontra tabellboffer, såna härna fina ord stärker självförtroendet! (Jag behöver väl inte nämna hur högt jag värderar dina egna inlägg? Nå, om du någon dag känner dig blå (låter bättre på engelska) så är det bara å ropa på mig å så ska jag berätta om vilken finfin forumsdeltagare du är :^D)

"så blir jag kallsvettig av tanken att jag sannolikt har missat alla möjliga roliga skämt, dräpande förolämpningar och smarta rollspelstips genom att jag inte klara krypteringen. "

Nix, sorry, mig veterligen har jag inte sagt något förutom just det här med mustachen och "krilliga" håret som kräver någon annan specialkunskap än den som alla mer eller mindre erfarna rollspelare besitter. Om jag någon gång skulle dra till med något som låter obegripligt är det dock bara å fråga, å så kommer jag förklara vad det var jag trodde alla visste. (Jag trodde faktiskt att alla människor kände till "krulligt hår och mustasch"-grejen. (dessutom trodde jag att jag visste hur man stavade till "mustasch" -hrm) Det var verkligen stort när jag var liten.)

Nå, tills vidare.

/Rising
som är oerhört imponerad hur någon kan ha klarat sig så bra i livet utan att ha druckit coca-cola. :^) Själv har jag aldrig kläckt ett okokt ägg och mig veterligen har jag aldrig lärt mig att dyka. Åtminstone kan jag det inte nu.

Vi är alla wierdos på ett sätt eller annat. :^)

Anders

Hero
Din nyfikenhet skall stillas

Det är inte ofta man får stå i rampljuset, inte ens på ett litet skräckrollspelsforum ute i cyberrymden, så jag tar mig givetvis an dina funderingar:

”1. Föräldrarna är Mormoner”

Nej och det är jag glad för. Det var ett tag som de gick i kyrkan men de tröttnade på att ödsla bort söndagsförmiddagarna på att sitta i en gigantisk domkyrka ihop med en skock pensionärer och en transvestit (ja, faktiskt /images/icons/smile.gif ).

”2. Arcana är egentligen en datalogaritm i undermedvetna hos en AI”

Nej, Arcana är sannolikt världens bästa ”rollspelsmusik”-grupp. Rekommenderas varmt!

”3. Egentligen är Arcana en av de rymdvarelser som överlevde kraschen vid Area 51 och hans metabolism klarar inte av mäsklig föda.”

Nej, inte rymdvarelse. Däremot har jag hopp om att någon vampyr ska förbarma sig över mig när jag är ute och ränner på nätterna med mina vackra svarta kläder. Tänk att aldrig mer behöva stå i kön på Konsum och hosta upp sura slantar för Kellogg’s corn flakes! Fast det är klart – det skulle bli mer än måttligt avslaget att spela Vampire i fortsättningen...

”4. Arcana jobbar egentligen på guds eget supportcenter och har därför aldrig varit på jorden.”

Jag har varit med om att folk skrivit sådant som ”bra”, ”tack” och ”intressant” efter mina inlägg, men "Guds supportcenter"... jag är MYCKET hedrad. /images/icons/wink.gif

”5. Du kanske är allergisk mot kolsyra. ”

Nu börjar vi närma oss... dels tycker jag kolsyra smakar pest, dels så är inte mina tarmar vad de borde vara. /images/icons/sad.gif

”Hjälp, du måste avslöja sanning, jag betalar.”

Mitt tarmsystem har redan givit mig 125 000 i försäkringspengar (vilket iofs absolut inte kompenserar saker och ting...) så du får info om mig helt gratis.

Vi lever ju i en egofixerad dokusåpavärld så i enlighet med tidens anda så tar jag förstås varje chans att få berätta om mig själv... /images/icons/smile.gif

Arcana - som fick kommentaren "tenta på måndag eller?!" av en aggressiv typ på tåget mellan Malmö och Lund ikväll eftersom han till skillnad från omgivningen ägnade sig åt att korrekturläsa rollspel istället för att supa, skrika och gräla om antalet hästkrafter på olika SAAB-modeller... /images/icons/sick.gif