Jag tror jag vet lite vad du är ute efter. Eftersom jag är sjukligt skräck-frälst var det elementet något som präglade mina kampanjer när vi brukade spela DoD också. Med den trollska stämningen i nya DoD lär det vara ännu lättare att skapa en läskig stämning.
Även om detta inte har något _direkt_ med just trollsk skräck i skogen att göra, så är detta något alla spelledare där ute borde kasta ett par ögon på: <A HREF="
http://www.johntynes.com/rl_mofo.html" target="_new">http://www.johntynes.com/rl_mofo.html</A>
"Five GM Techniques to Drop-Kick Player Complacency in Horror Gaming" En kort essä av gurun John Tynes beträffande allmän skräck i rollspel, och mer eller mindre min bibel som (enligt mina spelare) en mycket lyckad skräck-SL.
Nu, beträffande skräck under DoD-villkor...
Vad har vi som är läskigt i den givna miljön? En stor mörk skog och sakerna i den. Som bekannt är ingenting så kraftigt som rädslan för det okända, och detta är verkligen något man kan utnyttja i den Stora Mörka Skogen. Ett par tankar:
Se till att verkligen få fram hur _gammal_ skogen är, hur främmande den är, hur... KUSLIG den är. Enorma mosstäckta rötter som slingrar sig i ormlika nät och bildar mörka skrymslen där vadsomhelst kan gömma sig. Träd så massiva att solen nätt och jämt når ner med ett par bortkommna strålar, som när de väl dyker upp bara visar suggestiva glimtar av ogästvänlig undervegetation. Oroväckande prasslande ljud, gestalter som tycks skymta precis utanför ögonvrån, viskningar i trädens sus, konstiga fotspår som slutar på märkliga platser, svampcirklar, "ansikten" i stenhällar och gamla träd... har du någonsin gått länge i våran härliga svenska urskog vet du vad jag talar om. Och TÄNK bara när det blir mörkt! Det är förvånande lätt att övertyga spelarna om att _något_ finns där ute, precis utanför den lilla radie av ljus som deras ynkliga lägereld skänker dem. Det gör ingenting om det faktiskt inte är något där; ge bara små signaler med allvarlig röst och du kommer snart att ha spelarna på helspänn. Om rollpersonerna ger sig in i skogen utan någon som kan området eller har bra lokalsinne/orienteringsteknik, så låt dom ta konsekvenserna och gå vilse! Ju längre de är vilse och ju senare det blir på dygnet, öka antalet oroväckande fenomen. I takt med att rollpersonerna blir trötta, beskriv omgivningen med allt mer hopplöst tonfall. Få dem att hata skogen och leran och kylan och fukten.
Även om man inte gillar Blair Witch Project så visar den här filmen på ett utmärkt sätt hur man kan bygga upp en obehaglig stämning med bara en skog. Det finns även en bok av Stephen King (som jag dessvärre inte minns namnet på) om en liten flicka som går vilse i en skog... och snart inser att _något_ finns i skogen med henne. Två små tips. Den första Predator-filmen är inte heller så dumm, stämingsmässigt sätt...
Känslor att spela på, för att sammanfatta:
Isolering och ensamhet
Rädslan för _något_ därute
Hopplöshet
Då jag inte har läst vansinnigt mycket i nya DoD kan jag inte komma med några konkreta äverntyrsförslag, men jag tror att ovanstående tips går att knöka in i de flesta äventyr.
Tjo!
-Gaxar, som gör sitt första inlägg på mycket länge