I en hel del spel finns det som bekant skräcktabeller. Råkar man ut för något läskigt finns det risk att man t.ex. springer som fan, klappar ihop psykiskt eller blir skakis i största allmänhet. Detta kan ju förstås vara bra att ta till i situationer där spelaren inte kan eller vill sätta sig in i rollpersonens situation och låta den reagera som den ”borde göra”. Å andra sidan kan skräcktabellen ibland vara en grym skräckdödare; den där reaktionen som spontant kommer från spelaren förvandlas till ett tärningsslag som riskerar att ersätta skräckstämningen med sannolikhetsanalyser. Jag har alltså både positiva och negativa erfarenheter av skräcktabeller och vill gärna höra vad ni andra på forumet tycker. Bör de finnas eller inte? I vilka situationer ska man använda dem? Hur bör de vara utformade? Finns det något spel där man lyckats skapa särskilt bra regler för skräckreaktioner hos rollpersonen?
Ovanstående gäller absolut inte bara skräckspel utan i lika hög grad andra genrer.
Ovanstående gäller absolut inte bara skräckspel utan i lika hög grad andra genrer.