Nekromanti Skräcktabeller

Bunny

Crazy like a fool
Hey ya'll.

Jag tänkte höra vilka olika skräcktabeller det finns (alltså tabeller man går till när RP blir skrämda av någonting), deras vara eller inte vara, vilken som är bäst, hur man bäst använder sig av en osv.

Kort sagt: Skräcktabeller?

Dimfrost

Special Circumstances
Den enda skräcktabell jag känner till är den som har funnits i DoD åtminstone sedan v.3 (och antagligen ända sedan Fantasy World, för Äventyrsspel hittade säkert inte på något sådant själva). Den har ingenting med skräck att göra, utan är bara ett fånigt substitut för korrekt rollspelande. Det värsta var en gång när mina rollpersoner mötte en odöd kung, som var så otroligt skrämmande att de fick slå höga slag på skräcktabellen så fort de såg honom i ansiktet. Någon sprang sin väg, någon svimmade osv. Istället för att rollspela skräck fick jag reaktionen "oj, jävlar vad han var ful!". Och ja, det här var 1994 nån gång.

/Dimfrost

Bunny

Crazy like a fool
Anledningen till att jag vill veta mer är för att i en av mina favorittrådar (här), så finns det ett inlägg av Vitulv (här), där han beskriver hur han använt sig av en skräcktabell:

<blockquote><font class="small">Citat Vitulv:</font><hr />
Hon rör sig inte men ändå får spelaren panik och börjar pladdra osammanhängande och panikartat om att hans RP:klättrar upp ur luckan. Jag slår i hemlighet på skräcktabellen vilket medför att RP:n halkar ner igen när han försöker klättra upp. Uppe i gillerstugan är det också panik när två av de andra rollpersonerna försöker hjälpa han nere i källaren, utan att veta varför han är så rädd. När han vrålar vad han ser bestämmer sig en RP helt sonika för att springa därifrån... [/quote]

Det tycker jag låter som en bra och spännande användning. Dessutom har jag ett svagt minne av Han en gång i tiden presenterade en lista på olika sätt man upplever skräck på, har inte kunnat hitta den dock.

Det hela har gjort mig väldigt nyfiken.

Mörker

Warrior
Skräck är ändå en mycket svår känsla att gestalta, då man kanske inte alla gånger vill att ens rollperson skall lägga benen på ryggen eller börja stamma. Men spelarens och rollpersonens skräck går ofta hand i hand; personligen (som den utpräglade skräck-spelledare jag är) har mina spelare klagat öppet efter möten då de tvingas cykla hem i mörkret eller inte direkt vill gå och lägga sig direkt p.g.a mina äventyr; till följd av detta får jag ofta också gediget rollspelande, då spelarna själva gestaltar den skräck deras rollspelare verkligen hyser...
Men var och en har sitt eget sätt att lösa det här...

Organ

Out of time, out of mind
Vilken eller vilka skräcktabeller man än använder så skall man komma ihåg att det är skräck vi talar om och det viktigaste elementet när man skall förmedla skräck är stäming. Så mitt tips är att man ser tabellresultatet som riktlinjer istället för nått som sker oavsätt situation. Om ett annat resultat än det uppkomna skulle passa bättre på situationen i fråga tycker jag att man skall välja det istället (såtillvida de är av liknande "grovhet").

/Anders (som egentligen tycker att skräcktabeller funkar bäst i icke-skräckspel)

Bunny

Crazy like a fool
Se mitt svar under denna.

Jag har alltså inte tänkt att "köpa" skräcken med en skräcktabell. Stämningen ínfinner sig inte genom tabellen, stämning infinner sig aldrig genom en tabell, vad det än rör sig om. Jag har inte tänkt mig att använda mig av en skräcktabell i någon större utsträckning, utan där jag ser dess användning är där suspense går över till suprise för att tala Hitchcock-språk (ok, jag erkänner, det var Rising som lärde mig det där). När man dragit ut spänningen så pass länge att spelaren sitter och biter på naglarna, så puttar jag henne över gränsen till fasa - då är det dags att slå, när spelaren reagerar på skräcken mer än någonting annat.

För att ta Vitulfs story som exempel:
Spelaren vars RP kryper ner under golvplankorna känner sig illa till mods, det är något fel, och det finns fler saker som tyder på det, de barnsliga bokstäverna skrivna på jordgolvet t ex. Spelaren kallsvettas nu, det här är inte alls behagligt, och när spelledaren (Vulf i det här fallet) sätter in sitt sista trumfkort så agerar spelaren instinktivt - då är det ett perfekt läge att använda skräcktabellen, när RP:n desperat försöker slänga sig uppför stegen upp till tryggheten.

Skräcktabellen tycker jag alltså kan ge krydda åt liknande desperata situationer.

Jag önskar Vitulv läste det här...