Några ord från en moderator
"Men varifrån kommer detta snack om skräckvälde? Moderatorerna tycks lida en hel del spott och spe för sitt arbete."
Ymir, som har varit den enda aktiva moderatorn innan jag kom in (nu verkar han ha tagit en välförtjänt semester på en liten stund), var tvungen att tampas med ett överaktivt forum, som visade lågt intresse till att bete sig.
Det kommer en strid ström av nybörjare till Eonforumet som
1) Inte läser FAQ:n och därmed ställer frågor som alla hört tusen och en gånger förut. "T.ex. hur stiger man i grad?"
2) Verkar tro att Eonforumet är det enda forumet på hela rollspel.nu, och således pratar om alla saker som har att göra med rollspel i Eonforumet.
Kombinera detta med att Eonforumet är tämligen överaktivt. Res bort för en helg och logga in. Det är liksom minst 250 nya inlägg och minst 20 nya trådar. Varav 10% bör modereras, 80% är ointressant (typ frågor som "vilket svärd gör mest skada?" eller "vilken ras är starkast?") och endast 10% är intresse-eggande frågor.
Då är det rätt jobbigt som enda moderator, och det är klart att blir lite stressigt då. Det kan förstöra vilket gott humör som helst!
Det är därför man ser moderatorerna så ofta på Eonforumet. Det sägs mycket skräp, det är
många nya trådar varje dag, och mängden nybörjare är väldigt stor (nybörjare behöver lite vägvisning i början).
Så det är därför man kan få för sig att Eonforumet är ett skräckvälde, just för att moderatorerna gör väldigt mycket.
Sån tur är så har Ymir mig nu, som kan lyfta av lite av bördan från hans axlar, och det planeras inom kort ytterligare en moderator till Eonforumet. Det finns givetvis två till (Sereg och RipperDoc) men dom är långt ifrån aktiva. Dom kanske låser något inlägg en gång i månaden på sin höjd, vilket inte räcker för ett så överaktivt forum som Eonforumet.
Så, vad försöker jag säga?
Att vara moderator är faktiskt jobbigt och det blir aldrig klart. Det kommer jämnt nya personer till forumet som fortfarande inte bryr sig om att läsa FAQ:n eller förhållningsreglerna.
Men jag har lite idéer som jag ska diskutera med ledningen om hur vi ska göra med Eonforumet. Men vi kommer troligtvis inte göra någonting förrän den sista moderatorn blir utvald.
Allt det bästa
/Naug, lite nyvaken (och hungrig)