Nekromanti Skräckvälde.

Lycan

Hero
Onekligen intressant.

Ojdå. Det där var ju inte det lättaste artilleriet direkt.

Att man inte alltid är pigg på att utkämpa någon annans strid är väl inget nytt direkt, och inget jag tänker klandra någon för.

Men orskaken till att ingen av de som blivit trampade på av moderatorerna uttalat sig här är alltså för att de känner att det medför en onödig risk att sätta sig upp mot styret för att försvara "någon annan"? Och vem skulle det vara i sådana fall?

Visst finns det likheter mellan moderationen här och en totalitär stat. Men i det här fallet har jag svårt att se några klara samband. Här blir man ju straffad för korkade inlägg, inte kritiska...

Hur som helst är det ju bra om någon av de mer negativt inställda forumisterna uttalar sig. Ju vidare spektrum av åsikterna som finns synliggjorda desto större möjlighet att bilda sig en "objektiv" uppfattning.

- Lycan

Lycan

Hero
Re: Respekt, föder respekt.

"Sättet att av göra vad som är "korkat" eller inte är en av de saker som upprör mig mest. Den godtycklighet var med den uttalade elitistiska smakdomarens hammare har slagit ner, gör att åtminstone jag har irriterar mig över dess osmidighet mer än en gång."

Jag håller delvis med. Hade jag varit övertygad om att moderatorerna gjort helt rätt hade jag aldrig behövt skriva den här tråden.

"Om Ymir varit för överansträng för att svara på ett lämpligt sätt så bör han få hjälp med det. Däremot hjälper det föga att hålla tyst om det eller att försöka förtiga det. Inte hjälper det mycket att angripa de som kommer med kritik heller."

"Att du vill stå upp på din polares sida är hedervärt, men var noggrann med att inte orsaka mer skada än nytta."

Det var ganska träffande. Men samtidigt känner jag mig feltolkad.
Ambitionen med mitt inlägg har inte varit att släta över eventuella övertramp, utan tvärt om; framhäva vad moderatorerna egentligen gjort eftersom, ja, jag är nyfiken och vill veta vad som gäller här på forumet nu för tiden.

Vidare hoppas jag att du inte anklagar mig för att försöka förtiga förtroendebrott eller angripa regimkritiker. I sådana fall uttrycker jag mig klumpigare och mer felaktigt än vad jag någonsin trott mig vara kapabel till.

Att jag ställde mig frågande till ditt förra inlägg berodde mycket på den drastiska jämförelsen. Om det är så att de som blivit hudstrykna av moderationen tiger av rädsla är det illa - mycket illa. Men jag känner mig inte heller övertygad om att det är så. Nej, innan du skrev ditt förra inlägg hade jag inte ens övervägt möjligheten.

Om de som sitter på kritiken är tystade har jag alldeles säkert fått en snedvriden bild av situationen. Men än så länge har jag inte sett några alltför starka indicier som skulle påvisa att den nuvarande moderationen är särskilt hemsk, eller som du säger, skulle "förringa och håna" ungdomen.

Men jag försöker vara objektiv och opartisk. Och jag lyssnar gärna om någon kan hjälpa till med att klargöra situationen.

- Lycan

Ymir

Liten kantbaron
Re: OT av godo? Jodå, ibland...

För att jag ska låsa en OT-tråd ska den ha urartat riktigt ordentligt...har jag gett andra signaler? Om vi tar den omtalade anktråden som exempel så låste jag den för att den urartat i direkta personangrepp i ett par inlägg, och var allmänt full av svammel.

Självfallet har du rätt - viss OT, typ Eon-relaterad sådan, är av godo. Men jag kan inte heller se att jag angripit sådan OT...eller?

- Ymir, betvivlar det

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Mer självkritik och mindre Ymerkritik tack. [ANT]

Det känns som att det har varit mycket kritik mot Ymir den senaste tiden. Obefogad dessutom.

/Vitulv - som inte alltid håller med Ymir men som ändå tycker att han gör ett bra jobb i Eon-forumet och härmed vill klappa honom på axeln

DAKRilla

Hero
Re: OT av godo? Jodå, ibland...

"För att jag ska låsa en OT-tråd ska den ha urartat riktigt ordentligt...har jag gett andra signaler?"

Jag tror inte det. Åtminstone så har jag inte uppfattat något sådant från dig och nämnas bör att min kritik inte var på något sätt specifikt riktad mot dig, Ymir. Faktum är att jag tycker att ditt modererande är helschysst och i mina ögon uppfyller alla de krav jag förutsätter. Vem eller vilka (vet inte ens om det var på Eon-forumet föresten) som låste de där fåtalet trådar på grund av deras OT, som ändå var bra OT men inte on topic, kommer jag inte ihåg.

Men att folk ibland abrupt avslutar kreativa deltrådar, som är OT, med "nu är vi rätt OT, bäst vi slutar" antyder på att de missupfattat era, moderatorernas, signaler. Ja, vissa verkar helt enkelt stänga inne sin kreativitet genom att inte spinna vidare på sådant som de tycker är intressant i en tråd men som inte är precis det som tråden handlar om utan bara något mer eller mindre besläktat (om ens det).

Så, jag tycker verkligen att en modereringsfunktion som gör så att ni moderatorer och administratörer skulle kunna stänga av ett enskilt inlägg i en tråd och alla underliggande svar på den skulle vara ett utomordentligt lyft för hela forumet. Fast nu när jag tänker efter vet jag inte riktigt vad de skulle ha för betydelse för forumiter som använder plattvisning. Om inte detta skulle hindra problemet så vet jag inte vad som skulle göra det, eller... ja, kanske att man i FAQ eller regler skulle kunna lägga till att det både finns bra och dålig OT, där den första är tillåten medan den andra inte är det, samt ge exempel på vad som är vilken av dem. Fast med tanke på att folk varken läser FAQ eller forumregler så skulle det nog inte göra någon skillnad.

Helmgast
Re: Några ord från en moderator[OT]

För att slippa bli Riddare eller nåt annat högt - en gång i tiden kunde man vara grisodlare för evigt genom att ta bort det inlägg som gjorde en till vapenbärare. Vissa vill ha låga titlar för att det är fräckt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Denmarktråden?

Vad är det för speciellt med den där Denmarktråden som alla snackar om?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför så många nybörjare?

"Det kommer en strid ström av nybörjare till Eonforumet..."

Jag har länge undrat över varför det har blivit så. Är Eons nybörjare mer intresserade av feedback och inspiration än andra? Är de kanske helt enkelt många unga nybörjare som har Eon som sitt första rollspel? Eller är kanske Eon lite krångligare än många andra rollspel? Har ni andra någon teori om varför det finns så många nybörjare här på forumet?

Rising

Vila i frid
Re: Varför så många nybörjare?

"Är Eons nybörjare mer intresserade av feedback och inspiration än andra?"

Det tror jag inte, men de är alla samlade här. DoD har ju ett eget, officiellt forum också.

Men sedan stämmer det nog att Eon appelerar till just den sortens spelare som ställer dumma frågor. Man kan ju nämligen få riktigt dumma svar med Eons regler som grund.

I ett okonstlat spel som DoD blir det liksom bara "javisst, om du kastar en majskolv mot en elddemon så får du en pop corn-pinne", man måste verkligen anstränga sig för att hitta på en dum fråga som kan ge en diskussion där folk verkligen har olika åsikter. DoD är lite som religion, ba "Herrens vägar äro outgrundliga", du kan hitta på vad du vill, ingen bryr sig. Inte ens om du verkligen ställer till det för dig och föreslår att en treudd med tre draktänder borde göra hur mycket skada som helst så engagerar sig folk på allvar i diskussionen.

Eon däremot gör så stora anspråk på att vara "verkligt" med sin naturvetarinställning till magi och liknande, att man helt enkelt får större gensvar på sina krumelurinlägg där. Det, tillsammans med alla parametrar som kan ställa till det för en så ger det en situation där det är mycket enklare att skriva inlägg som får folk att ta åt sig.

/Rising

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Denmarktråden?

"Är det den här du menar? "

Pinsamt. Den hade jag ju till och med skrivit i.... :gremblush:

Phelan

Hero
Re: Varför så många nybörjare?

Mjo, en del intressanta poänger. För min del tycks det dock som om många av Eons nybörjare snarast har väldigt svårt att våga tänka själva. Det är väldigt mycket inlägg där folk förgäves söker Den officiella sanningen (TM) på allt mellan himmel och jord. Egentligen tror jag att den typen av inlägg skulle kunna dyka upp precis var som helst men av någon anledning hamnar alla på Eonforumet... Diskussioner om naturvetenskap gäller främst magisystemet och de brukar faktiskt bli värdefulla för folk som vill gräva ned sig i den biten.

Mvh / Phelan