Rickard
Urverk speldesign
DoD4 (och 5?) har Skräckslå.. Drakar har Skräckslå.. Kommer inte ihåg hur det funkar, men det är oväsentligt just nu..
Jag tänkte om en varelser skulle ha ett skräckvärde som visade hur farlig den är från en normal människas synvinkel och inte hur ful (skräckslående) den är.. Om varelsen överraskar människan så får denne varelsens skräckvärde adderat till slaget på skräcktabellen..
Älvor har t.ex. inget skräckvärde, från en människas synvinkel men en människa kan ha fobi mot älvor och därmed har alla älvor ett höjt skräckvärde (eller rättare skrivet, de får ett skräckvärde)..
Nu kanske jag fattat "färdigheten" Skräckslå fel, men där får jag känslan av att Skräckslå bara visar hur fasansfull en varelse är (som demon eller drake) och inte hur fasansfullt rykte varelsen har..
Skräckvärdet (som jag hittat på) varierar dessutom från område till område och hur ofta man stött på varelsen (och antingen besegrat den eller förstått den)..
/[color:448800]Han</font color=448800> som tänkte skriva en krönika om olika rasers syn på varandra
Jag tänkte om en varelser skulle ha ett skräckvärde som visade hur farlig den är från en normal människas synvinkel och inte hur ful (skräckslående) den är.. Om varelsen överraskar människan så får denne varelsens skräckvärde adderat till slaget på skräcktabellen..
Älvor har t.ex. inget skräckvärde, från en människas synvinkel men en människa kan ha fobi mot älvor och därmed har alla älvor ett höjt skräckvärde (eller rättare skrivet, de får ett skräckvärde)..
Nu kanske jag fattat "färdigheten" Skräckslå fel, men där får jag känslan av att Skräckslå bara visar hur fasansfull en varelse är (som demon eller drake) och inte hur fasansfullt rykte varelsen har..
Skräckvärdet (som jag hittat på) varierar dessutom från område till område och hur ofta man stött på varelsen (och antingen besegrat den eller förstått den)..
/[color:448800]Han</font color=448800> som tänkte skriva en krönika om olika rasers syn på varandra