Nekromanti Skräckvärde

Rickard

Urverk speldesign
DoD4 (och 5?) har Skräckslå.. Drakar har Skräckslå.. Kommer inte ihåg hur det funkar, men det är oväsentligt just nu..

Jag tänkte om en varelser skulle ha ett skräckvärde som visade hur farlig den är från en normal människas synvinkel och inte hur ful (skräckslående) den är.. Om varelsen överraskar människan så får denne varelsens skräckvärde adderat till slaget på skräcktabellen..
Älvor har t.ex. inget skräckvärde, från en människas synvinkel men en människa kan ha fobi mot älvor och därmed har alla älvor ett höjt skräckvärde (eller rättare skrivet, de får ett skräckvärde)..

Nu kanske jag fattat "färdigheten" Skräckslå fel, men där får jag känslan av att Skräckslå bara visar hur fasansfull en varelse är (som demon eller drake) och inte hur fasansfullt rykte varelsen har..

Skräckvärdet (som jag hittat på) varierar dessutom från område till område och hur ofta man stött på varelsen (och antingen besegrat den eller förstått den)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tänkte skriva en krönika om olika rasers syn på varandra

Hasse

Hero
"Skräckvärdet (som jag hittat på) varierar dessutom från område till område och hur ofta man stött på varelsen (och antingen besegrat den eller förstått den).."

Precis, det vardagliga är inte skrämmande så att säga. En sak till som påverkar skräckvärdet som jag kom att tänka på är att situationen oxå bör påverka skräckvärdet. Alla "vet" ju t.ex. att vampyrer dör om de träffas av solen strålar. Tänk då vilken skräckupplevelse det är att möta en vampyr på öppen åker mitt på ljusaste dagen med klarblå himmel./images/icons/yikes.gif

Troberg

Sinister eater
Jag brukar använda skräcktabeller och liknande som en piska för att tvinga fram bra rollspel enligt principen: spelar ni skrämda på ett trovärdigt sätt så använder jag inte skräcktabellen.

Det är faktiskt förvånansvärt effektivt. Jag har många fler karaktärer som ligger gnyende i hörn med den metoden än vad jag någonsin haft med tabeller. Dessutom får spelarna bättre möjlighet att anpassa reaktionen efter karaktären och det blir naturligare (och oftast inte så dödliga) reaktioner.

Rickard

Urverk speldesign
"Jag brukar använda skräcktabeller och liknande som en piska för att tvinga fram bra rollspel enligt principen: spelar ni skrämda på ett trovärdigt sätt så använder jag inte skräcktabellen."
Hmmm.. Bra idé.. Själv brukar jag bara använda skräcktabellen som stöd om jag får idébrist.. Många (däribland jag) vet inte hur folk kan bli i skräcksituationer så jag gjorde om skräcktabellen så att det blev mer trovärdiga panikkänslor.. Den blev inte heller lika farlig.. Resultat 1-15 ger knappt några nackdelar..
Annars brukar jag belöna spelarna med berf (bonuserfarenhetspoäng) om de rollspelar skräcken.. Du belönar på ett annat sätt.. /images/icons/smile.gif

/[color:448800]Han</font color=448800> som ska komma ihåg rådet och säga det till spelarna nästa gång han kör skräckäventyr

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hmmm.. Bra idé.. Själv brukar jag bara använda skräcktabellen som stöd om jag får idébrist.. Många (däribland jag) vet inte hur folk kan bli i skräcksituationer så jag gjorde om skräcktabellen så att det blev mer trovärdiga panikkänslor.. Den blev inte heller lika farlig.. Resultat 1-15 ger knappt några nackdelar..

<hr></blockquote>

Mina spelare är rätt bra på det där.

Rekordet var en som barrikaderade sig i ett hörn i ett rum med en hagelbössa och "siktar mot dörren och skjuter om jag ser någon"... Två karaktärer perforerade som ett toalettpapper...

Andra gånger har folk flytt, fallit ihop i kvidande högar, gått bärsärkargång när de borde flytt, skrikit hysteriskt när de borde vara tysta och detta är bara det som är utöver den sedvanliga paranoian mellan spelarna.

Annars brukar jag belöna spelarna med berf (bonuserfarenhetspoäng) om de rollspelar skräcken.. Du belönar på ett annat sätt..

<hr></blockquote>

Det brukar funka bäst med både piskan och moroten. Naturligtvis belönar jag bra rollspelande, speciellt om det är i situationer där gott rollspelande är mot överlevnadsinstinkten (vilket skräckreaktioner ofta är).

som ska komma ihåg rådet och säga det till spelarna nästa gång han kör skräckäventyr

<hr></blockquote>

Prova det, du kommer att bli positivt överraskad (med förbehåll för att jag inte vet något om din spelgrupp).