Nekromanti Skräk

man borde få välja om man vill ha en fobi och sen slå på en jätte bajsa stor tabell soom någon skriver...

Vad ska stå på den tabellen då? typ... du ha tappa näsan sänk KAR med 100 (kanske lite över drivet men ni fattar vad jag menar)

Inte alla

Om alla har fobier så förlorar de sin betydelse. En fobi ser jag som något kraftigt som verkligen ska rollspelas. Några riktlinjer jag använder om fobier:

1. De ska inte vara så vanliga att de blir "standardvara" utan det ska kännas speciellt att ha en fobi.
2. Spelaren måste vara med på fobin. Om en spelare känner att han/hon omöjligtvis kan klara av att spela fobin så bör den bytas ut (spelaren kommer ändå bara att ignorera fobin så mycket som möjligt). Om spelaren däremot gillar fobin så kan man förvänta sig att den blir välspelad.
3. Det krävs verkligen att SL tänker sig för med fobier och är opartisk. Det är mycket lätt för en spelare att uppfatta sig som missgynnad om hans/hennes rollpersoner ofta får fobier (även om det är pga slumpen).
4. Viktigast! Fobier ska öka spelglädjen, inte minska den!!! Det finns inget som helst kul med en fobi som förstör för hela äventyrargruppen och kanske gör den långa kampanjen som SL förberett ospelbar.

Jag har tagit upp galenskap och fobier i en tråd på theProject som du hittar här.

Ja

Om en spelare väljer att han ska ha en fobi så kan han ju få något annat till sin fördel beroende på hur "allvarlig" fobien är.

Falköga

Veteran
Ja ja ja

Jag fattar inte riktigt vad du menar med annat till sin fördel men det blir säkert bra.