Nekromanti Skrämma jätteförsiktiga spelare...

ikaros

Warrior
Nyligen läste jag ett gammalt inlägg av Rising som beklagade att en spelar-grupp hade som vana att gå igenom rigorösa säkerhetsprotokoll för att gardera sig mot allt elakt (i det fallet i innan de öppnade en dörr)

Att beklaga sig över detta kanske inte är nödvändigt, trots att spelarna vägrar försätta sig i en skrämmande situation (genom att som b.la. krille gett som exempel; gå ner i källaren för att undersöka konstiga ljud) så kan man ändå skapa skräck.

För genom att inte röra på sig och barrikadera sig på ett ställe så blir man en sittande måltavla, bokstavligen.

Ex:

Vad händer om det t.ex. knackar på dörren, alla spelare tar på sig rustningar, plockar fram sina vapen och placerar ut sig, för att sedan öppna dörren och uptäcka att det är tomt... vad gör seplarna då? står kvar och väntar? stänger och bryr sig inte?

Genom att barrikadera sig så isolerar dom sig, utan att spelledaren behöver göra detta, vilket är ett guldläge ur skräck-synpunkt. Om dom bara sitter och trycker kan ju antagonisten isolera dom mer och mer genom att förändra omgivningen, så när väl spelarna tror att kusten är klar så är dom plötsligt helt ensamma med det som dom ville skydda sig mot.

Dethär blev lite rörigt men det jag ville få sagt är att i skräck sammanhang så vill man få spelarna att känna sig utsatta. Det finns mkt lite som en rollperson kan åstakomma för att skydda sig mot en påhittig SL iaf om SL kan ta till övernaturliga händelser. Ju mer försiktigt en spelare försöker rollspela desto räddare tror jag att hon/han kommer att bli om det inte fungerar som hon/han tänkt...

PAX

Jordisk Äventyrare
Kör över dem

Bokstavligt talat så skulle jag vilja köra över mina spelares rollpersoner någon gång. Inte med bil utan genom att sno en scen ur Aliens ungefär.

Låt det ivrigt banka på dörren. Någon ropar men rollpersonerna är fullt upptagna med att dra på sig rustningar och vapen. När de väl öppnar dörren så faller en huvudlös kropp in och rollpersonerna kan höra morrande/gurglande/skriande ljud i korridoren. Sen rasar taket in och 1T100 fritt valda små monster ramlar ner på rollpersonerna och äter upp dem. För spelgrupper som gillar action så kan SL vara snäll och låta dem tro att det finns en chans att klara sig undan. Men det är då golvet under dem rasar sönder och de faller ner i den okända grottan där de riktigt stora monstren sitter och myser...

Sen kan du fortsätta kampanjen med nya rollpersoner som är skapade för den kampanjtyp du vill ge spelarna.

Rising

Vila i frid
Genom att barrikadera sig så isolerar dom sig, utan att spelledaren behöver göra detta, vilket är ett guldläge ur skräck-synpunkt.
Det kan vara det. Men inte alltid. Det finns ett exempel här på forumet (ett från Krille, tror jag) som handlar om en spelgrupp i WHFRP som, när något hemskt skulle hända i staden som kunde åstadkomma världens undergång, helt enkelt flydde från staden.

Visst, de isolerade sig från staden; de agerade fullt trovärdigt som ett gäng personer som drabbades av panik, men ändå så blev det inte en särskilt skrämmande situation, just eftersom de drog och sedan inte skulle ha någon chans att överleva jordens undergång. Helt uppgivna spelsessioner kan visserligen vara jätteläskiga, men det kan bli helt fel om inte äventyret är utformat för det.

---

Problemet med min spelgrupp var att deras försvarsrutiner var just rutiner; det blev ingen press på rollpersonerna att leta efter de svårtillgängliga lösningarna.

Ett annat problem med spelare som isolerar sig är att det blir svårt att ge ledtrådar till dem. Svårt att ge dem tillräckligt med beskrivningar så att de ska bli rädda. Liksom, en kille som i ett Alien-äventyr bara sätter sig i ett hörn och skjuter på allt som rör sig, han kanske inte har en stor överlevnadschans, men han kan nästan försäkra sig om att inte något ska skrämma honom. Det är enkelt att döda en sådan rollperson, men svårt att skrämma själva spelaren. Jag har spelat med spelare som agerar sådär; det är nästan som att de är rädda för att bli rädda, och så börjar de agera "säkert" istället; alltså på ett sätt som kanske kommer se till att de dör eller misslyckas med äventyret, men som ändå hindrar dem från att konfrontera något läskigt.

ikaros

Warrior
ah, jag tror jag förstår [ANT]

Om dom inte byter till mer galet spelande senare så är det ju ingen idé nej :gremfrown:

Ska försöka undvika sånd då...