Nekromanti Skrämmande dokument i Call of Cthulhu

Jag har inte spellett så mycket cthulhu som jag skulle vilja, även om jag vet att jag älskar spelet redan. Men jag undrar lite om böcker såsom De Veermis Mysteeris och liknande i spelet. Jag vet att man ska vara restriktiv med böckerna och att dom inte direkt ska finnas tillgängliga för spelarna i ett öppet ockult bibliotek så att dom när dom stött på en namnlös fasa med tre tentakler, tjugo ögon och sådant kan söka upp lämplig motbesvärjelse. Men om en utredare skulle få tag på t.ex. Liber Ivonis, exakt hur mycket konkret information ska man då ge spelarna. Jag undrar också hur mycket information man ska ge spelarna om det finns en bok som ger Cthulhu Mythos +5%. Vad innebär det rent konkret? Ska man inte ge någon inormation när utredaren läser sjäklva boken för att sedan slå ett slag mot färdigheten när dom stöter på en mythos-relaterad händelse och se om utredaren fattade boken eller ska man, när spelaren har läst Book of Dagon (eller vad den bu hette) förklara det mesta om deep ones samhälle, om än i kryptisk och osammanhängande form. Ge mig exempel snälla.

Tyr

Hero
Skrämmande svar

I grundreglerna finns en rätt enkel regel som kan vara intressant för dig. Den finns i magikapitlet under "Mythos books as references". Kort sagt så har man bokens mythosbonus multiplicerat med 5 procents chans att finna någon information som skulle kunna finnas i boken. Det är upp till spelledaren att bestämma om boken är vettig som referens i varje fråga.

Om man skulle vilja så kan man behandla boken som en spelledarperson där man ger boken en procentchans i vissa ämnen t.ex. Byakhee 30%, Hastur 20% osv. Slår man under procentchansen i ämnet så finner man informationen man letade efter. Vill man så kan man låta halva procentchansen vara klar information, och den andra halvan kryptiskt information. Så ska man leta info om en Byakhee i en bok med Byakhee 40% så är det 20% chans att infon är glasklar, 20% att infon är luddig och 60% att infon inte finns överhuvud taget.

Jag undrar också hur mycket information man ska ge spelarna om det finns en bok som ger Cthulhu Mythos +5%.
Det är ju en hel bok, så man måste begränsa informationen rätt rejält. Jag brukar nöja mig med att plita ner ett par ämnen som boken tar upp, t.ex. Cthulhu, Dagon, Deep Ones, Hydra, R'lyeh osv. Men till spelarna ger man en mer generell beskrivning t.ex. "Boken handlar till största delen om fader Dagon och moder Hydra, två mäktiga varelser som despotiskt styr över deras storslaga underhavsrike. Boken tar också upp deras amfibiska undersåtar, och till viss del även deras gud vars namn är Cthulhu". Om spelarna vill veta mer än så här så får dom fråga. Bonusen till Cthulhu Mythos bestämmer hur stor chans det är att spelarna får svar på deras frågor.

Tyr - som misslyckades med sanity-slaget då han läste igenom grundboken