baron Max Durhal_UBBT
Warrior
Jag har inte spellett så mycket cthulhu som jag skulle vilja, även om jag vet att jag älskar spelet redan. Men jag undrar lite om böcker såsom De Veermis Mysteeris och liknande i spelet. Jag vet att man ska vara restriktiv med böckerna och att dom inte direkt ska finnas tillgängliga för spelarna i ett öppet ockult bibliotek så att dom när dom stött på en namnlös fasa med tre tentakler, tjugo ögon och sådant kan söka upp lämplig motbesvärjelse. Men om en utredare skulle få tag på t.ex. Liber Ivonis, exakt hur mycket konkret information ska man då ge spelarna. Jag undrar också hur mycket information man ska ge spelarna om det finns en bok som ger Cthulhu Mythos +5%. Vad innebär det rent konkret? Ska man inte ge någon inormation när utredaren läser sjäklva boken för att sedan slå ett slag mot färdigheten när dom stöter på en mythos-relaterad händelse och se om utredaren fattade boken eller ska man, när spelaren har läst Book of Dagon (eller vad den bu hette) förklara det mesta om deep ones samhälle, om än i kryptisk och osammanhängande form. Ge mig exempel snälla.