Nekromanti Skräpkultur är också värd att tas på allvar

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Thats right! Just nu är det jäkligt populärt att ondgöra sig över enfaldiga jänkare som producerar skräpserier på tv och sucka högljutt över alla korkade svenskar som köper mainstreamsmörjan. Det är en jävligt trist attityd som råder där vi inte helt sällan sätter oss på höga piedestaler och tävlar om att se ner på de "vanliga människorna".

Det jag försöker komma fram till är att vi rollspelare inte borde vara så kissnödiga när det handlar om att skaffa inspiration till hobbyn. Let´s face it - våra egna historier är inte direkt några dramaturgiska mästerverk. Vi har själva skådat resultatet av att försöka sig på att skriva "riktig" litteratur baserad på rollspelskampanjer. Dragonlance Chronicles t.ex. Det är ju inte direkt så att man trillar baklänges av hänförelse. Den enda jag stött på som faktiskt lyckats med något läsvärt är väl Erik Granström som skrivit en roman baserad på kampanjen Svavelvinter (nu har jag aldrig läst eller spelat kampanjen så jag vet inte hur mycket som omarbetats för romanen).

Som sagt, rollspelsäventyr är inte mästerverk om man försöker se på dem med samma ögon som man kritiskt granskar annan populärkultur (för det är just det som rollspel är, populärkultur). Därför kanske det inte är från de litterära mästerverken man ska hämta sin inspiration.

Ok, jag drar ett exempel;

Xena, krigarprinsessan är en tv-serie som många (särskilt i övre tonåren) betraktar som minst sagt töntig och förutsägbar. Men vadå? Översätt många av avsnitten till vårt medium och inse att de är synnerligen lämpliga som äventyr.
Vi har färgstarka, nästan karikatyrliknande biroller (och huvudroller). Överdrivna spelledarpersoner är nästan ett måste för att de inte ska försvinna som statister i ett rollspelsäventyr.
Handlingen i flera av avsnitten är relativt enkel och tydlig, också ett måste för att spelare skall komma in i matchen. Ett vanligt fel bland spelledare är att de tror att spelarna har lika lätt att sätta sig in i den berättade handlingen som spelledaren i lugn och ro pluggat in i förväg.
Det hela utspelar sig i en traditionell fantasymiljö med tydliga och lite tramsiga kopplingar till grekisk mytologi som alla kan har lätt att relatera till (de flesta vet vem Zeus är och vem har inte hört talas om Minotauren?).

Av någon anledning så tycker vi att Xena är tramsigt och dåligt medan vi glatt spelleder Drakar och Demoner eller Eon. I nästa andetag klagar vi högljutt över hur barnsliga Eddings böcker är och skriker efter nyskapande fantasylitteratur.

Så, det jag vill säga är att man ska tänka sig lite för innan man förkastar Robin Hoods Äventyr som gick på TV4 för ett tag sedan. Många av avsnitten lämnar en hel del att önska ur kulturkoftans perspektiv men funkar skitbra som inspiration för att leka rollspel.

Alla älskar att hata Dungeons & Dragons filmatiseringen men är det någon som skulle misstycka om det fanns en sådan där häftig labyrintutmaning (som hjältarna tvingas gå igenom för att lyckas med sitt uppdrag) i ett fantasyäventyr? Är det någon som skulle misstycka om storskurken i äventyret var en ripoff på Jeremy Irons överspelade roll?

För övrigt så börjar jag tröttna på Eddings-bashingen också. Jag gillade Eddings när jag var sexton år gammal. Han och några andra lättsamma fantasyförfattare fick mig att läsa en massa böcker under en period i livet då litteratur inte direkt stod överst på listan över vad som är kul. Kanske är det så att Eddings skriver barn- och ungdomsböcker och att kritik från trettioåriga rollspelsveteraner är något felriktad. Ungefär som att klaga över att Äppel Päppel-matteböckerna från lågstadiet inte är intellektuellt utmanande när man läser andragradsekvationer på gymnasiet.

- Vulf

Man Mountainman

Storsvagåret
Det jag försöker komma fram till är att vi rollspelare inte borde vara så kissnödiga när det handlar om att skaffa inspiration till hobbyn.

Så, vad är det du försöker säga? Att vi rollspelare borde titta på teveserier och läsa böcker som vi tycker är tråkiga, banala och/eller oskickligt utförda bara för att få inspiration till rollspel? Det vet jag inte om jag köper, riktigt. Jag har svårt att se hur en tråkig berättelse skulle kunna ge någon vidare inspiration. Tvärtom tror jag att intressanta, nytänkande, gripande berättelser är betydligt rikare källor till inspiration, oavsett vilken nivå dessa berättelser ligger på i förhållande till ens eget rollspelande. Huvuduppgiften för inspirationsstoff är ju nämligen att ge nya idéer och infallsvinklar, och även om mycket finns att säga för dussinkultur (om uttrycket tillåts) så är väl nya idéer och infallsvinklar sällan något som det är rikt på. Att man lånar stoff, idéer och tankar från berättelser som man tycker håller hög kvalitet (och liksom, det behöver ju inte röra sig om Dostojevskij; det finns ett ganska brett spektrum mellan RA Salvatore och Horace Engdals kvällslektyr) innebär ju på inget sätt att man själv måste hålla sig på samma nivå som dessa berättelser. Tvärtom tror jag att rollspel genom sin natur för det mesta producerar berättelser av lägre kvalitet* än andra berättarmedier, eftersom det inte finns någon enskild berättare utan tvärtom flera deltagare som måste kompromissa om att utforma berättelsen.

Sen är det förstås tråkigt när folk använder skillnader i litteratur för att försköna sig själva på bekostand av andra, men jag tycker inte att man har någon plikt att tolerera berättelser som man tycker är dåliga bara för att man är rollspelare.

*och Feliath, här menar jag naturligtvis inte "kvalitet" som något slags universellt, objektivt gällande begrepp, eftersom något dylikt naturligtvis inte existerar, utan endast i betydelsen att något med högre kvalitet kommer att uppskattas av en större del av populationen. :gremgrin:

Vitulv

Så, vad är det du försöker säga? Att vi rollspelare borde titta på teveserier och läsa böcker som vi tycker är tråkiga, banala och/eller oskickligt utförda bara för att få inspiration till rollspel?
Borde och borde. Nej, men jag tycker inte vi ska vara så kvicka att förkasta den formen av populärfantasy. Det finns en hel del roliga ideér att hämta där som passar rollspelsmediet utmärkt.

Det jag menar är att sådant vi suckar över när vi kollar på Hercules eller Xena fungerar sktibra som äventyrsstoff. För det är just det som Xena är, fantasyäventyr i dess enklaste form. Lätt att förstå, tillgängligt för de flesta och med en grundläggande berättarmekanik som är beprövad sedan människan lärde sig fler ord än "mat", "knulla" och "spring så fort ni kan gubbar för där kommer en T-Rex".

Tvärtom tror jag att rollspel genom sin natur för det mesta producerar berättelser av lägre kvalitet* än andra berättarmedier, eftersom det inte finns någon enskild berättare utan tvärtom flera deltagare som måste kompromissa om att utforma berättelsen.
Jag tror inte att flera berättare automatiskt innebär lägre berättarmässig kvalitet utan snarare är en annan form av berättande som ställer andra krav än skönlitteratur eller film. Jag tror att grundstommen i rollspelsäventyr behöver vara betydligt enklare än i t.ex en roman. En enkel grundberättelse skapar utrymme för alla att hänga med i, medan en mer komplicerad är mer givande för en betraktare med full insyn (som läsaren av en bok).

För att uppskatta rollspelens dramaturgi behöver man uppleva den. Att få den berättad för sig genom ett traditionellt medium är sällan någon höjdare. Jag tycker att äventyr är döden att läsa och förberedelser inför rollspel är något av det tristaste jag vet om det handlar om att läsa in sig på ett äventyr - hur bra det än är!

På samma sätt som jag behöver lite mer stimulans än Lucy Lawless pattar för att fullt ut njuta av en teveserie så behöver rollspelsäventyren ett tillskott för att utvecklas till en tillfredsställelse. Det tillskottet är spelarna och känslan av att uppleva något tillsammans som uppstår när man faktiskt spelar äventyret.

[vitulv]
Av någon anledning så fattar inte vissa rollspelare det här utan måste prompt berätta om sin senaste spelkväll eller mala på om sin jävla rollperson. Nästa svettstinkande kräk som tränger sig på mig och berättar om sin alvutbyggdsjägare som han spelar i DoD ska jag fan stycka på plats!
[/vitulv]

- Vulf

Vitulv

Plikt [ANT/tillägg]

Oj, glömde kommentera det här;

"...men jag tycker inte att man har någon plikt att tolerera berättelser som man tycker är dåliga bara för att man är rollspelare."

Fast det kan du väl omöjligtvis tolkat mitt inlägg som att jag tyckte?

- Vulf

Thomas Allvin

Veteran
Intressant diskussion. Jag skulle dock vilja nyansera den något genom att påpeka att det finns en väldig spännvidd även inom skräpkulturen (om vi med det menar tex TV-serier, amerikanska actionfilmer, deckare, serietidningar... ja ni vet). Det är så att säga en väldig skillnad mellan Vita Huset och Melrose Place. Och när det gäller den "bättre" delen av skräpkulturen (bättre tex i meningen mer innovativ, kreativ, rikare på innehåll, mer genomtänkt) så stämmer det inte som Vitulv skriver att det finns ett stort förakt för den idag. Tvärt om så har väl popkultur aldrig varit så "inne" som idag? Idag skrivs det doktorsavhandlingar som analyserar Seinfeld och Simpsons ur alla upptänkliga akademiska perspektiv, och Umberto Eco (sinnebilden av den finkulturelle tänkaren) skrev redan på 70-talet(?) flera essäer om serietidningen Snobben.

Hur som helst så tror jag att det går att hitta inspriation från nästan vad som helst, bara man har rätt metoder. Det går att komma fram till väldigt intressanta saker bara genom att meditera över ett slumpvis uppslaget ord i NE. Men visst: det krävs mer egna ansträngningar om man utgår ifrån ett torftigt material än ifrån ett idérikt och innovativt.

P.S. Trevligt att några andra är uppe så här dags.

Man Mountainman

Storsvagåret
Det jag menar är att sådant vi suckar över när vi kollar på Hercules eller Xena fungerar sktibra som äventyrsstoff. För det är just det som Xena är, fantasyäventyr i dess enklaste form.

Jepp. Men vi som spelat rollspel i några år behärskar ju redan "fantasyäventyr i dess enklaste form". Vi kan alla de gamla klyschorna: monster i grottor, mysko gubbar på värdshus, elaka rövare, onda nektromantikerfurstar. Vi behöver inte en teveserie för att ge oss dom idéerna; dom sitter i ryggmärgen. När vi behöver inspiration så är det ju i form av sådant som vi INTE haft med i rollspelsäventyr sedan vi fick vårat första DoD i sexan.

Visst, idéer finns där väl, men det finns det i intressantare litteratur också. Jag är av åsikten att fenomen i berättelser i stor utsträckning är genréoberoende; karaktärer, platser, situationer, händelser, idéer kan ganska lätt plockas in i ett vanligt fantasyrollspel även om deras källa inte har någonting med fantasy att göra. Xena är inte det enda stället där man kan hitta inspiration till grekisk fantasy.

Jag tror inte att flera berättare automatiskt innebär lägre berättarmässig kvalitet utan snarare är en annan form av berättande som ställer andra krav än skönlitteratur eller film. /.../ För att uppskatta rollspelens dramaturgi behöver man uppleva den. Att få den berättad för sig genom ett traditionellt medium är sällan någon höjdare.

Det var nog lite det jag menade; de historier som skapas med rollspel kanske kan te sig banala, om man skulle föreställa sig att man var en utomstående åhörare som själv inte fick ta del av spelet, men de har ändå utrymme för idéer som hör hemma i betydligt mer "avancerade" berättelser.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Plikt [ANT/tillägg]

Fast det kan du väl omöjligtvis tolkat mitt inlägg som att jag tyckte?

"plikt" är kanske ett starkt ord, men det framstod onekligen som att du ville säga "fan grabbar, ni borde glo mer på Xena. Ni är ju rollspelare!"

Vitulv

Men vi som spelat rollspel i några år behärskar ju redan "fantasyäventyr i dess enklaste form".
Ja, men då får väl jag tala för oss som inte spelat rollspel i så många år. :gremtongue:
Med risk för att inleda en kukmätartävling så har jag lirat i ungefär femton år. Jag hittar ändå intressanta historier, spelledarpersoner och konflikter i Xena.

Ibland när jag ska hitta på äventyr så står det helt stilla i huvudet och då kan jag få hjälp av Xenas manusförfattare.

Jag är av åsikten att fenomen i berättelser i stor utsträckning är genréoberoende; karaktärer, platser, situationer, händelser, idéer kan ganska lätt plockas in i ett vanligt fantasyrollspel även om deras källa inte har någonting med fantasy att göra.
Mmm, jag håller med dig. Samtidigt så tycker jag att populärfantasyn tillhandahåller historier som ofta känns ideala för rollspelen. Som jag tidigare skrev så har de två medierna en berättarteknik som liknar varandra på många plan, liksom en setting och ett persongalleri vilka överensstämmer bra med det jag anser gör ett bra rollspelsäventyr.

Konverteringen Xenaavsnitt-rollspelsäventyr är intuitiv och ger bra resultat för både nya och gamla rollspelare.

Jag kan själv sitta och glo på Raimifantasy och känna "Uuhh, det här suger verkligen, men shit vad bra det skulle funka som ett äventyr till DoD". Det är sällan jag upplever det när jag kollar på Oz (en fängelseserie på ZTV som jag avgudar).

Xena är inte det enda stället där man kan hitta inspiration till grekisk fantasy.
Fast jag tror att du försöker tolka in saker i mitt inlägg som inte fanns där från början. Jag tänker liksom inte säga emot.

- Vulf

Vitulv

Re: Plikt [ANT/tillägg]

"plikt" är kanske ett starkt ord, men det framstod onekligen som att du ville säga "fan grabbar, ni borde glo mer på Xena. Ni är ju rollspelare!"
Eller typ som att "fan grabbar, ni som är rollspelare kanske inte borde vara så snabba att förkasta Xena, det finns ju en hel del inspiration där som funkar skitbra för rollspelande".

Du verkar nästan ha tagit illa upp av att jag rekommenderar något du inte gillar.

- Vulf

Vitulv

Doktorsavhandlingar

Tvärt om så har väl popkultur aldrig varit så "inne" som idag? Idag skrivs det doktorsavhandlingar som analyserar Seinfeld och Simpsons ur alla upptänkliga akademiska perspektiv, och Umberto Eco (sinnebilden av den finkulturelle tänkaren) skrev redan på 70-talet(?) flera essäer om serietidningen Snobben.
Kanske det. I ärlighetens namn så är det inte så många i min bekantskapskrets som skriver doktorsavhandlingar så jag vet inte :gremtongue:

- Vulf

Pom

Swashbuckler
Håller inte med & du har helt rätt

Om du blir kritiserad från två håll har du förmodligen en användbar kompromiss på g. :gremsmile:

Jag förstår inte riktigt likställandet mellan Xena, Robin of Sherwood (om det är den brittiska 80-talsserien du menar) å ena sidan och Eddings och D&D-filmen å andra sidan.

Xena: komplex, revolutionerande, filosofiskt och estetiskt prunkande, tilltalande kanske ännu mer för vuxna än för tonåringar. Utan Xena ingen LotR-film. Och ja, visst har avhandlingar skrivits om serien.

Robin of Sherwood (om det var den, annars kan du glatt bortse från detta): innerlig, välskrivet välspelad.

Eddings (har bara läst första pentalogin): parodiskt konventionell fantasy där inget av vikt händer förrän i sista delen.

D&D-filmen: misslyckas t o m med sitt mest grundläggande existensberättigande: att dramatisera spelets konventioner.

Men när jag sagt detta jag var tvungen att säga återstår bara att hålla med dig.

Det finns rejält med saker att hämta från äventyrsserier, dito filmer och böcker, oavsett om man rörs av grundtemat eller inte.

Kanske kan det även vara ännu bättre att importera och rumstera om i block från produktioner man inte känner särskilt för. Då drar man sig knappast för att göra alla ändringar som är nödvändiga för att importen skall passa in i den egna kampanjen.

För ett exempel på en helt distanslös rollspelshyllning till ett av dina exempel kan man gå till min xenasida. :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fin populärkultur är fint

Let´s face it - våra egna historier är inte direkt några dramaturgiska mästerverk.
Nej, de rollspelsäventyr man spelar skulle sällan (eller mer troligen, aldrig) kvala in i några högkulturella sammanhang. Skillnaden är att rollspel och tv/film underhåller på helt olika sätt. Ett rollspelsäventyr med dålig intrig kan göras spännande genom engagemang och inlevelse. En tv-serie med dålig intrig (som en bonus har den dessutom ofta dålig dialog, tveksamma skådespelarinsatser och taffliga specialeffekter) är bara en tv-serie med dålig intrig.

Jag avskyr verkligen Xena, delvis för att de resurser som lagts ner på den så lätt hade kunnat riktas till att göra en bra fantasyserie istället för den plastiga och trista smörja som blivit resultatet.

Om vi jämför med en annan tv-serie som en slötittare skulle ta för lättsmält smörja för dumma tonåringar: Buffy, the Vampire Slayer (som jag anser är otroligt bra), kan man se en enorm skillnad. Skillnaden ligger inte i att intrigerna är så mycket mer sofistikerade eller att specialeffekterna är så mycket bättre (det är de inte, i Buffy har de bara vett nog att inse när de inte kan göra ett bra monster och försöker då visa det så lite som möjligt), skillnaderna ligger i manuset och regin. De försök till humor som förekommer i Xena är ofta sökta anakronismer som känns som överdrivna blinkningar till publiken, medan de i Buffy ofta känns som en naturlig reaktion på en absurd situation.

Vad jag försöker säga är att populärkultur inte måste vara dålig. Det beror helt på kompetensen bakom och ambitionsnivån. Xena har tyvärr en ganska låg nivå på båda.

Det vore kul om någon, i Sagan om ringens eftersvall, satsade lite pengar på att göra en bra fantasyserie.

/tobias

Pom

Swashbuckler
Re: Fin populärkultur är fint

Aj, aj, jag känner en stark lust att trådnappa. Jag ber om ursäkt, men jag måste replikera här.

Om vi jämför med en annan tv-serie som en slötittare skulle ta för lättsmält smörja för dumma tonåringar: Buffy, the Vampire Slayer (som jag anser är otroligt bra), kan man se en enorm skillnad.
Buffy är en välskriven komediserie, helt klart. Men den är betydligt mer tonårstillvänd än Xena: tonåringar - tjugoåringar i majoriteten av rollerna, skolmiljön som bakgrund.

i Buffy har de bara vett nog att inse när de inte kan göra ett bra monster och försöker då visa det så lite som möjligt
Ursäkta? Detta från serien där Monster of the Week blivit ett begrepp. I Xena är det mindre än vart fjärde avsnitt som i någon scen innehåller någon varelse som inte är avsedd att se ut som en människa.

De försök till humor som förekommer i Xena är ofta sökta anakronismer som känns som överdrivna blinkningar till publiken, medan de i Buffy ofta känns som en naturlig reaktion på en absurd situation.
Buffy har betydligt fler one-liners än Xena, helt klart. Anakronismer är svåra att få till i en serie som utspelar sig i nutid. Däremot kan man fråga sig om begreppet alls är giltigt i en fantasyserie.
Att folk pratar udda i Buffy har även inbitna fans konstaterat. Författarna till serien brukar skylla på att Joss faktiskt pratar så. Det låter roligt, men knappast naturligt.

Vad jag försöker säga är att populärkultur inte måste vara dålig. Det beror helt på kompetensen bakom och ambitionsnivån. Xena har tyvärr en ganska låg nivå på båda.

Det vore kul om någon, i Sagan om ringens eftersvall, satsade lite pengar på att göra en bra fantasyserie.
Jag hävdar att både kompetens och ambitionsnivå höjer Xena över många andra serier. Däremot var budgeten aldrig särskilt stor.

Lustigt att du framhåller Sagan om ringen som ett föredöme jämfört med Xena. Specialeffektfolk (från Richard Taylor och nedåt) från Xena var med och gjorde effekterna i LotR, stuntmännen från Xena var med där. Ngila Dickson som gjorde kostymerna i LotR gjorde också dem i Xena. Karl Urban, Lawrence Makoare, Marton Csokas, Craig Parker och många andra skådespelare var med i Xena också.

G

Guest

Guest
Så, ska vi titta på enbart Xena eller menar du all form av plastig populär-media från staterna? Jag tittar inte på Xena just för att det verkligen inte är inspirerande eftersom det INTE på något sätt påminner om det rollspel[smetod] jag spelar... Sen har jag svårt att bli inspirerad av dåliga karaktärer, kass story och en effektklass som liknar den jag sysslade med på Bild och Kommuniskationen när jag gick i grundskolan [vi pysslade lite med filmeffekter där]...

Jag kan hålla med dig att det kan finnas små guldklimpar i Amerikanst dussinfilm, visst finns det sådana, men det är inte från dom filmerna man verkligen hittar mithrillet, det finner man på annat håll...

Sen vet jag inte, under dom senaste typ 5 åren har jag inte sett en ända bra film från USA som på något sett inspirerat... Tyvärr... Har dom blivit ännu sämre på att göra film än tidigare eller har jag höjt ribban för vad en bra och inspirerande film ska vara... Ska analysera!

chrull

Stockholm Kartell
Du är så duktig!

Kolla liksom. Ett "nu ska vi faktiskt tycka om varandra"-inlägg från självaste herr Vitulv.

Fast det är såklart inte ett normalt inlägg av den typ Arvidos gärna skrev för nått år sedan "kan vi inte alla kramas". Det är mer "nu skärper ni er, blir vettiga människor och kramas lite. Resten får spö" och det är väl vad man kan förvänta sig.
Jag väljer, som några andra innan mig, att få en kram av högerhanden och en smäll av vänster. Mest för att jag tror du är svagare i vänstern...

Det är ett skitbra inlägg som tyvärr missar målet lite.

Jag håller helt med dig om att det är poppis att hoppa på mainstreamkultur. Men å andra sidan så är ju jag precis sån. Dessutom är jag bättre än både kulturkoftorna och de som lyssnar på musik från NRJ, P3 eller Nya Bandit.

Men å andra sidan. När jag ägnar mig åt min favoritkultur så blir jag sällan inspirerad till rollspel. Hur man än försöker så är det svårt att göra rollspelsäventyr baserade på clicks & cut. Även om det går så skulle aldrig någon jag någonsin hade spelat med tyckt det varit kul. Och jag är nog inte tillräckligt bra som spelledare/konstruktör för att jag själv ens skulle roas av att spela med min klon som SL.

Xena, för att hålla oss till dina exempel, blir ett asbra äventyr. nästan varenda avsnitt skulle funka.
Buffy the vampire slayer däremot, för att ta upp någon annans exempel, blir mest skit. Om man inte spelar Buffy-rollspelet då. Men det är fusk.
Samtidigt så tycker jag såklart att Buffy är bättre som underhållning. Även om jag hellre ser på Xena. Buffy är simpelt och enformigt. Xena däremot skäms inte över att vara det och blir således perfekt bakisunderhållning.

Så ja. jag håller med dig. vi ska inte bli så kissnödiga om vad vi inspireras av.

Samtidigt, så handlar det här forumet om Rollspelarkultur, inte nödvändigtvis saker vi inspireras av till just rollspel.
Och bara för att jag inspireras till rollspel av något behöver det inte betyda att jag älskar det. Alltså har jag precis samma rätt som förut att vräka galla över Sagan om ringen-filmerna (som inte inspirerade mig alls), Xena (som har inspirerat mig) och samtidigt älska La Jetée (som visserligen har inspirerat mig, men knappast till rollspel) osv.

chrull

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Eftersom det inte var det här tråden skulle handla om nöjer jag mig med att förtydliga en sak:

Ursäkta? Detta från serien där Monster of the Week blivit ett begrepp. I Xena är det mindre än vart fjärde avsnitt som i någon scen innehåller någon varelse som inte är avsedd att se ut som en människa.
Jag var lite otydlig här. Jag menade monster som man är tvungen att ta till datoreffekter för (som kenaturer och stora borgmästarormar). Monster som bara är sminkade eller utklädda människor klarar båda serierna av att alldeles ypperligt.

/tobias

Vitulv

Nej, de rollspelsäventyr man spelar skulle sällan (eller mer troligen, aldrig) kvala in i några högkulturella sammanhang. Skillnaden är att rollspel och tv/film underhåller på helt olika sätt. Ett rollspelsäventyr med dålig intrig kan göras spännande genom engagemang och inlevelse.
Mäh, Gurgeh! Du kan väl läsa mina inlägg innan du börjar föreläsa? :gremsmile: Jag skrev ju det i det här inlägget.

- Vulf

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ett prettos försvarstal

Jag vet inte om jag är osannolikt pretentiös eller något, men är jag verkligen ensam om att ha någon slags höga ambitioner när jag spelleder? Jag försöker och tänker ge mina spelare valuta för alla oräkneliga timmar de lägger ned på mina kampanjer - ja, jävlar, jag ska ge dem något att minnas och engagera sig i. Jag vill få deras känslor att svalla och få dem att fängslas av vår berättelse och sina karaktärers öde. Jag vill utveckla och utforska rollspelandet och hela tiden höja ribban för spelgruppens gemensamma prestationer - och vårt gemensamma nöje. Huruvida mina egna historier hittils nått upp i en nivå där man kan tala om 'dramaturgiska mästerverk' tänker jag hålla jävligt tyst om, men det är åtminstone min avsikt att aldrig nöja mig med att sträva efter mindre. Kunde jag inte åstadkomma bättre än Xenas pinsamma dramaturgi skulle jag helt enkelt lagt ned rollspelandet för länge sedan.

Och så enkelt är det. Jag får långt mer inspiration av filmer, böcker, whatever som faktiskt har någon slags djupare dimensioner, stårymässigt, karaktärsmässigt, konstnärligt whatever, än saker som är skapade av pur kommersialism. Jag vill helt enkelt mer med rollspelandet än att kräla i grottor och bekänna mig till jantelagen.

- Ymir, åtminstone bättre än Xena

G

Guest

Guest
Re: Ett prettos försvarstal

Du har en poäng, men ibland kan det faktiskt vara riktigt roligt att kräla i stinkande grotthål och bara banka orcher på uppdrag av en trollkarl som gett uppdraget till rollpersonerna på ett värdshus...

Under alla mina år har jag tillsammans med mina vänner ständigt höjt ribban, men på senare år har vi gått tillbaka till mer basic... Alltså som det var för... Vi gör gubbar på 10 min och röjer... Vi har aproligt....

Vissligen så tycker jag inte att jag behöver amerikansk plastfanasy för att inspireras till liknande dramaturgi... Det ligger liksom i ryggmärgen...

Samtidigt så har vi en superseriös kampanj i Mutant:UA, men som sagt, lite skönt 80-talsröj är aldrig fel....