Re: OMGWTF
Synd att din trådstart blev missförstådd i så stor omfattning. Det du pekar på låter ju vettigt.
Angående Xena tycker jag att de första avsnitten var helt okej. Tyvärr hände något efter ett tag som fick serien att flippa ur, författarna tycks ha blivit fixerade vid rollbytande av olika slag. Typ:
Någons onda tvilling dyker upp.
Någon byter kropp med någon annan.
Någons goda tvilling dyker upp.
Någon som tidigare varit snäll blir ond.
Någon som tidigare varit ond blir snäll.
Någon får sitt kropp besatt av någon annan.
Någon blir utsatt för magi/gudomlig inblandning och får en ny personlighet.
Allt det här verkar gå ut på att skapa variation genom att skådespelarna spelar sina roller på ett annat sätt, fast det ändå är samma roll... och istället för variation får man upprepning. Nu har jag inte sett ett Xena-avsnitt på länge, jag orkar liksom inte.
Men genom att fastna på exemplet kan jag också missa din poäng, så till saken.
Våra äventyr kan brytas ned till några få väldigt enkla varianter om man skalar av fluffet runt kärnan. Det kan tex handla om förflyttning av något. Det som skall flyttas på kan vara rollpersonerna själva, en SLP som måste eskorteras till säkerhet, en härskarring som måste bäras till en unik vulkan
.
Det som gör äventyret bra eller dåligt är fluffet runt kärnan. Rollpersonernas motivation, komplikationerna på vägen, överraskande vändningar osv.
Detsamma gäller filmer och böcker. En bra film och en usel film kan ha nästan samma handling i grund, det som gör skillnanden är hur ståryn berättas. Så visst borde man kunna hämta inspiration till rollspel även från den usla filmen, men fylla på med eget fluff.
Gordeg