Nekromanti [Skrômt] När en rollperson saknar en färdighet

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
luddwig;n168496 said:
Mycket tänkvärt och roligt exempel. I många fall är det dock knappast rimligt att en person inte får försöka utföra en handling. Säg att Einar har det knapert med guld, är för ärlig för att stjäla och behöver en yxa. Då borde han få förhandla om priset på yxan.

Nja, borde han verkligen få det? Det beror ju lite på vilken approach man har. Men spelaren har ju valt bort förhandling för Einar eftersom Einar verkligen inte förhandlar. Hellre hugger han ner trädet med händerna eller ser till att få ihop slantarna än att börja kohandla med en sketen vapenkrämare!

Det beror ju på spelet och hur man spelar. Att man inte har en färdighet och inte kan slå tärningar för avgöra framgång betyder ju inte att man inte kan utföra handlingen. Ska han bara köpa en yxa "mellan scenerna" så är det ju bara att ge honom yxan för en rimlig slant. Ingen mening att ödsla viktig speltid på sånt. Är det en scen däremot så är Einar Einar, och Einar förhandlar icke!

Men jag förstår vad du menar. Använder man färdigheterna mer för att simulera utgången av mer vardagliga händelser så verkar det ju orimligt att rollpersoner inte kan (försöka) göra saker de rimligen måste göra (mellan scenerna) för att klara av sitt liv. Men det jag menar är att i berättelsen så kan man skippa det, och dessutom göra rollpersonerna lite mer varierade. Exemplen blev lite karikatyriska men det fungerar i seriöst sammanhang också.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Inspirerad av bland annat den här tråden började jag fila på ett eget regelsystem. Jag delar med mig av mina tankar bakom systemet, som bollplank.
Grundmekaniken för färdighetsslag är att 2T6 + färdighetsvärde ska ta sig till svårighetsgraden eller längre.
Färdighetsvärdena går från 0 till 10. Det är 11 olika möjligheter, vilket är lika många som tärningarnas utfall. Tur och skicklighet har alltså lika stor betydelse. För mig känns det också mest logiskt att en färdighet man aldrig tränat har värdet 0, dvs. något som inte finns.
?En vanlig svårighetsgrad är 12. En helt otränad färdighet har alltså 1/36 chans att lyckas, och en färdighet på 10 lyckas alltid (tärningarna tillsammans blir ju aldrig lägre än 2).
(Dvs, om man inte kör med att naturliga 2:or och 12:or alltid är misslyckade respektive lyckade, men det har jag bortsett från i mina beräkningar.)

Systemet har inga grundegenskaper, men de färdigheter som "motsvarar" grundegenskaper får en grundchans på 2 i stället för 0.

Sen är jag en sucker för matinékänsla med rätt stor andel fummel och perfa, så alla slag där tärningarna är lika (1/6 av utfallen) blir fummel eller perfa, beroende på om slaget misslyckades eller lyckades.
 
Top